• Cassanna

Vilken gröt ger du ditt barn och varför???

Min dotter är 5 månader och har ätit mild havregröt sen hon var 4,5 månad!
    Jag började med mild havregröt för jag tyckte det lät bättre än majsgröt eller risgröt eftersom jag själv ätit mycket havregröt i mina dar Av någon konstig anledning så har jag fått för mig att det mättar bättre än andra...

• Svar på tråden Vilken gröt ger du ditt barn och varför???
  • Jennie Brunflo

Min dotter åt havregröt från Semper och vanlig havregrynsgröt på snabbhavregryn när hon var 6 månader och äldre.

Nu äter hon fiberhavregrynsgröt hemma och mannangrynsgröt på dagis.

• EmsanPemsan

Hej!
    Jag ger också mildhavregröt och har gjort i snart 1 månad.. Liam blir snart 6 månader
    Jag tyckte den kändes bäst.. och har också "fått för mig" att den mättar mer..
    Ialla fall så mättar den.. för nu sover min lilla ängel hela nätterna från 20-07,07-30
    Helt underbart!! (förrut vaknade han minst 1 ggr varje natt och åt 1 gång)

• Nyfiken gul

inget av mina barn ville ha dom konstgjorda barngröterna... dom spottade o fräste o tycket det var jätteäckligt..

Så från dag 1 med smakportioner har jag fått koka egen gröt...

Då blev det egengjord havregröt och mannagryn...

Idag är det risgrynsgröt som är favoriten och mannagryn... Pojkarna är idag 7 o 5 år..

• Åsa Ystad

Har bara provat Mild Havregröt ännu, men har fått för mig att han inte tål den. Ska testa risgröt istället - kanske snällare för magen.

• Jennie med ie

När han var ett åt han havregrynsgröt och mannagrynsgröt, havre för att den kändes mer mättande och nyttig och "lagom fiberrik och manna för att han gillade den bäst. Nu är han 2½ och han äter mest risgrynsgröt, inte vårt val utan han själv har bstämt sig för att den är godast *s* men ibland blir det havregrynsgröt och fiberhavregrynsgröt.

• Dalkulla74

Martin (9,5mån) äter Nestles Mild havregröt sen han var ca7 månader. Han tycker jättemycket om den. Men jag funderar lite på att prova någon ny nu, med lite mer fibrer.

• kinsan

Gör egengjord havregröt varvat med mannagryn (på helgen när pappa gör) och fruktgröt för 1 -åringar. Risgrynsgröt också ibland, man det är inte jättetoppen.

• KajsaLiza

Jag fick något smakprov på päron-banangröt från Nestlé med 28% socker i ! Iof. inget tillsatt socker men ändå!
    Hallå eller!
    Jag ska koka egen.

• Vasen

Reuben äter fruktgröt med förtjusning. Vi började med banangröten vid 6 månader, nu äter han gröten med päron/banansmak. Han har smakat på havregrynsgröt och majsgröt som vi kokat själva men tyckte inte det var så gott.
    Det är framförallt att det är så lätt att göra den som gör att vi använder pulvergröten och naturligtvis att han tycker om den
    .

• EmsanPemsan

En fråga till er som gör egen gröt.. hade också velat göra det.. dels för att jag då vet vad det inehåller sen så blir det ju betydligt mycket billigare..
    Men när jag frågade min bvc.sköterska om detta så sa hon att man "ska" vänta tills barnet ialla fall är 1 år??

• zem

Min bvc-sköterska sa att det beror på att det är tillsatt järn i den köpta gröten. Därför vill de att barnen ska äta sådan istället för hemmagjord.

• pattisza

Min bvc sköterska tyckte det var helt okej att ge hemlagad gröt. Köpegröten är vitaminberikad, men vi tyckte det gick bra med hemlagat ändå.
    Vasen: Det är precis lika lätt att laga hemlagad havregrynsgöt i mikron, blanda i en bit mosad banan eller rivet äpple jättegott. (Kör havregrynen i mixern.)

• Jeriko

Mild havregröt här också. Populärt till min 7 månaders dotter. Har också fått för mig att den mättar bättre.

• MariLin

Här äter sonen, nu 10 månader, uteslutande hemlagad gröt sedan han var 5-6 månader. Jag varvar havregrynsgröt med mannagrynsgröt. Han äter även välling på kvällen och natten så han får i sig vitaminiserade preparat i alla fall så jag ser ingen nytta med att lägga ut pengar på dyra på färdig gröt.

• Jennie Brunflo

Min BVC-sköterska säger att eftersom barnet inte enbart lever på gröt så får de lungt i sig det järn de behöver.

Barn ammas + äter vanlig mat flera gånger om dagen och den maten ska ju vara komplett med näring - så då behövs inte den extra järntillsatsen som finns i svindyr industritillverkad gröt.

• Prinsessan Zelda

Adam har ätit vanlig havregrynsgröt och grahamsgröt sen han var ca 5½ månad. Jag har aldrig kört grynen i mixern utan gjort som jag gör till mig själv. I början fick han fruktpure i, nu får han grovrivet äpple eller päron i. Han är nu snart 11 månader. Började med mannagrynsgröt också då han var ca 8 månader.

Damn right I'm impure, I'm as impure as the driven yellow snow!
  • yttan

Min son äter havregrynsgröt och har gjort det sen han var 5 månader gammal. Mina döttrar vägrar nästan att äta grö, men jag försöker ibland att ge dom och till dom har jag provat på alla möjliga sorter, men som sagt dom vägrar att äta det i stort sett.

• höstbarn

Jag har bara kokat hemmagjord gröt på maizena ihop blandat med bröstmjölksersättning (Profylac), men han verkar inte gilla det så värst....

Undrar, då min son som är mjölkallergiker och allmänt överkänslig med eksem och dylikt, om man skall undvika gröt med gluten i tills han blir äldre?

Finns det gluten i havregryn, mannagryn och grahams gröt?
    Någon som vet?

Mild Havregryn är det något särskilt märke som man menar, är det en barngröt eller vanlig gröt?

• fialisastina

mild havregröt här med!! det verkar som att den är populärast här ser jag. jag brukar servera den med mosad banan- mums tycker theo 5 mån.

Svar på tråden Vilken gröt ger du ditt barn och varför???