• Korint

Krångligt att sälja en häst?

Jag har äntligen insett att det inte finns plats i mitt liv för att fortsätta vara hästägare. Det känns tråkigt och tugnt, men ändå skönt att slippa kämpa med prestigen och att hålla skenet uppe och försöka övertala sig själv om att det är värt det. Men, jag tycker det verkar sååå krångligt att sälja en häst. Som jag har hört av folk som håller på att köpa häst så ska det alltid velas, och ha på prov, och köp går tillbaka och hit coh dit. Jag vill ju att min älskade lilla häst ska få ett gott coh varaktigt hem. Om köparen har rätt att kräva köpet tillbaka, hur länge har dom det, är det någon som vet? Då kan jag ju inte använda de pengarna till något under tiden.

Nu är det en unghäst på snart 2 år så att han skulle vara sönderriden är ju ingen risk. Jag säljer hellre till rätt köpare för mindre pengar än håller på coh krånglar för att få ut mesta möjliga betalning. Jag drar mig verkligen för att hålla på och visa honom och åka fram och tillbaka och trixa med folk. Kanske är jag bara löjlig, jag hoppas det. Är det någon som har bar tips inför hästförsäljning?

Mycket tacksam för stöd och tips...

• Svar på tråden Krångligt att sälja en häst?
  • veronicaermanbriks

vad är det för häst?
    är den inriden?
    en 2 åring är ju som du säge ingen sönderriden häst.
    jag gjorde som så när jag sålde min valack nu precis att den som är intresserad av att köpa hästen får ha den på prov ca 1 månad.
    därefter får köparen bestämma sig om de funkar ihop eller ej.
    köper dem hästen så är det ingen återvändo om det inte skulle dyka upp ett dolt fel men eftersom de besiktigar hästen först så ska där inte vara några problem.
    gör så.
    ge dem prövotid på en månad och låt dem sedan köpa eller låta bli.
    lycka till.

• Zaria

Jag skulle ABSOLUT INTE låna ut en 2 åring alls en månad,lånar ut skulle jag i så fall gjort med en inriden häst som jag vill se hur ridningen eller vad de ny pysslar med fungerar.
    En tvååring gör man ju vanligtvis inte så mycket med.I värsta fall får du ju tillbaka en häst där inridning är påbörjad på helt fel sätt och hästen kanske kommer tillbaka i ett helt annat skick än det du lämnade den i.

Jag är inte helt 100 på återköp,men då skall det väl bevisas att ev skada skall ha skett hos dig.Din häst skall väl besiktigas innan?

• Lillan7704

Håller med Zaria!
    Jag skulle heller inte låna ut min unghäst till någon...
    En 2-åring är ju egentligen ett rätt säkert kort att köpa. Eftersom man vanligtvis inte har hanterat en 2-åring mer än kanske att man vant den vid sadel, träns och vanlig hantering, så får man ju en häst som man kan forma precis som man själv vill ha den.
    Så nej, låna inte ut honom utan sälj direkt! Risken är ju som sagt att du får tillbaka din häst "förstörd" efter en månad..

• bipsiebop

Skulle aldrig lämna en 2-åring på prov. Är inte speciellt många idag som faktiskt lämnar ut sin häst på prov heller och det är upp till dig som säljare om du går med på det eller inte.
    Som allt annat är det köparens skyldighet att kontrollera varan - i det här fallet hästen. Det vanliga är att man gör en veterinärbesiktning - allt fler väljer att göra den på en oberoende klinik. De hästar vi kikat på senaste året har vi betalat den extra kostnaden för "utökad" besiktning - dvs vi har velat ha hästen rtg både ben, hals å rygg.
    Det är väldigt sällan man kan bevisa att dolda fel föreligger för att häva köpet av en häst - man har dock två år på sig enligt lagen.

Mitt tips är att du tar hjälp av någon att göra en enkel film av din häst där man kan se alla gångarter både rakt framifrån och rakt bakifrån samt från sidan. Ha kvar originalet och gör kopior till intresserade. ( Har du möjlighet så kan det vara bra att ha en film som du kan skicka via dator till de som har den möjligheten). Se till att få minst ett bra kort som visar hela din häst som du kan använda i annonsen å även maila till intressenter.
    Gillar de vad de ser bestämmer ni en tid när ni träffas å de får träffa hästen.

Sälj aldrig till någon som du inte får förtroende för, vänta hellre en stund till. Rätt köpare brukar dyka upp så småningom.

Lycka till

• Korint

Jag tackar så hemskt mycket för era tips. Nej, att låna ut honom på prov är absolut inget alternativ. Då kanske han får åka runt till en månad hit och en månad dit, och det är otänkbart. Att filma honom ordentligt låter mycket bra, så behöver bara de köpare som är seriöst intresserade komma och titta på plats. Det känns bra, för jag komer uppleva det som stressigt och jobbigt att visa honom för folk jag inte känner. Jag vill ha en bra uppfattning om köparen och känna en behaglig magkänsla. Jag har fött upp honom själv så att sälja till någon som jag inte litar på är helt otänkbart. Det låter i mina öron sundast att man säljer hästen i befintligt skick eller vad man säger, inget prov eller ångerrätt på en sån ung häst men jag var osäker på vad som gäller. Besiktning är väl alla gånger att föredra men i vilken omfattning är upp till köparen tycker jag.

Ja, då är det först och främst att invänta ett något behagligare väder så att man kan filma honom och ta ordentligt med foton. Sen ska det filas på annonstext. Och det knyter sig i magen när jag tänker på det...

• Zaria

Vi filmade min häst när hon skulle ut på foder,lite meck att skicka videoband,men å andra sidan så brukar de som kommer vara seriöst intresserade.

vad är det för häst du skall sälja? *nyf*

• Korint

En PRE-korsning, valack, född juni 2004. Han blir skimmel men är fortfarande nästan svart.

• safir01

Det finns ingen anledning att låna ut en 2 åring på prov, det gör man ju oftast för att se så det stämmer med ridning osv något som inte är aktuellt i detta fall.
    Film är jättebra, det kan man skicka över mail också även om jag föredrar att ha telefonkontakt FÖRST då man ofta märker rätt tydligt hur intresserade folk verkligen är.

Veterinärbes. alltid hästen, jag brukar stå för kostnaden vid vanlig gårdsbesiktning och den gör jag ofta innan jag sätter ut annons, vill sedan den tilltänkta köparen göra en till eller ev klinikbes. får de själva stå för det.
    Sen kan man anpassa köpekontraktet (som alltid ska skrivas!) efter vilka förutsättningar du vill ska gälla ang ångerrätt osv.

Gör både dig själv och hästen en tjänst, vänta till rätt köpare dyker upp som du känner förtroende för!

Lycka till!

• LadyLila

Normalt sett har man ingen prövotid med oinridna hästar eftersom det inte finns såmycket att testa om det funkar.

Det du däremot kan göra är att låta eventuell köpare vara med en dag i stallet för att kolla hur han sköter sig.

Svar på tråden Krångligt att sälja en häst?