• Anonym (TS)

får man skilja sig bara för att man blivit kär i någon annan?

Det är väl egoistiskt på ett sätt som inte är ok när man har barn?

Jag har ett ok äktenskap ändå. Jag älskar min man och vi bråkar sällan. Våra barn mår bra och vi har inga större problem.

Och nu har jag blivit upp över öronen förälskad i en kollega. Jag tänker på honom konstant, jag tappar andan och det riktigt hugger till i bröstet när jag ser honom. När våra händer möts är det som att tiden bara stannar och alla runt oss bara försvinner. Han har fullkomligt dragit bort mattan under fötterna på mig och det går inte över. Jag har under hela våren försökt undvika honom och tänkt att vi inte kommer ses under semestern så då kommer det gå över men det har bara varit helt outhärdligt att vara ifrån varandra så länge. Vi har aldrig varit otrogna, han är också gift, eller pratat om det här men jag är helt helt säker på att han känner samma sak.

Självklart är mitt äktenskap inte perfekt då hade jag ju inte varit mottaglig för det här men det är tillräckligt bra för att stanna i för barnens skull och av praktiska skäl. Då måste jag göra det va? Man får väl inte vara så egoistisk att man skiljer sig av den anledningen? Det är väl bara att byta jobb som gäller?

Hjälp mig!!

• Svar på tråden får man skilja sig bara för att man blivit kär i någon annan?
  • Anonym (wq)

1. du behöver prata med din man, hur ser han på ert äktenskap? Ni kanske har lika "tråkigt" båda två? Kanske dags gå i terapi, det är nyttigt för många. Kanske hittar ni tillbaka till varann. 

2. Att du känner saker för kollegan kan vara ett symtom på att du saknar nåt i ditt liv, men du ska inte agera på detta förrän du vet vd du vill med din man!

3. Nej man måste inte stanna i ett kärlekslöst äktenskap även om allt annat är ok. Däremot tycket jag ni måste kommunicera hemma om saken, hur har det blivit som det är, kan ni göra nåt? Man ger inte upp bara för att man fick lite känslor för nån annan. Att du och kollegan inte pratat om detta betyder att du inte vet något alls om hur det skulle gå om du gick vidare där. Troligen inget bra eftersom båda har familjer. Det kan bli en lång process innan du kan landa i nåt nytt. Med andra ord: ta inte detta med kollegan som en anledning för skilsmässa men ta det som en anledning att rannsaka ert äktenskap tillsammans med din make. Sen vad det mynnar ut i får du se då.

• Tecum

Nej man får inte skilja sig bara för att man blivit förälskad i någon annan, i synnerhet inte när man har barn! Då krävs det att det är något allvarligt fel på äktenskapet eller att känslorna för partnern tagit slut. Och så verkar det inte vara för dig...

• Anonym (TS)
    Anonym (wq) skrev 2016-08-06 13:11:22 följande:

1. du behöver prata med din man, hur ser han på ert äktenskap? Ni kanske har lika "tråkigt" båda två? Kanske dags gå i terapi, det är nyttigt för många. Kanske hittar ni tillbaka till varann. 

2. Att du känner saker för kollegan kan vara ett symtom på att du saknar nåt i ditt liv, men du ska inte agera på detta förrän du vet vd du vill med din man!

3. Nej man måste inte stanna i ett kärlekslöst äktenskap även om allt annat är ok. Däremot tycket jag ni måste kommunicera hemma om saken, hur har det blivit som det är, kan ni göra nåt? Man ger inte upp bara för att man fick lite känslor för nån annan. Att du och kollegan inte pratat om detta betyder att du inte vet något alls om hur det skulle gå om du gick vidare där. Troligen inget bra eftersom båda har familjer. Det kan bli en lång process innan du kan landa i nåt nytt. Med andra ord: ta inte detta med kollegan som en anledning för skilsmässa men ta det som en anledning att rannsaka ert äktenskap tillsammans med din make. Sen vad det mynnar ut i får du se då.

Du är väldigt klok! Jag känner lite panik här för han kommer tillbaka till jobbet på måndag och jag har sån hjärtklappning.

Jag vet vad som är fel i mitt äktenskap, skrev det inte för jag ville inte göra en så lång TS.

1.Vi har inget sexliv, han vill ha sex nån gång varannan månad på fyllan. Vi har pratat om det massor med gånger att det är ett problem för mig vilket han bara känner sig pressad av. Han skyller på medicinerna han äter men det var så här innan också. I många år har vi haft det så men jag har aldrig tittat på någon annan ändå.

2. Att han är sjuk, gad depression, gör att jag tar enormt ansvar här hemma över både hans sjukdom och det praktiska. Han är oftast välfungerande men tex väldigt lättstressad.

Helt plötligt var det nåt som fick bägaren att rinna över och jag tittade åt någon annan. Jag vet inte exakt vad men jag vet ju också att det är lättare att känna så här för nån man inte delar vardagspusslet med.
  • Anonym (TS)
    Tecum skrev 2016-08-06 13:18:43 följande:

Nej man får inte skilja sig bara för att man blivit förälskad i någon annan, i synnerhet inte när man har barn! Då krävs det att det är något allvarligt fel på äktenskapet eller att känslorna för partnern tagit slut. Och så verkar det inte vara för dig...

Du har rätt! Jag behöver bli tillsagd att skärpa mig och byta jobb! Byta jobb måste jag, det kommer ju uppenbarligen inte gå över när vi ses så ofta som vi gör.
  • sextiotalist
    Tecum skrev 2016-08-06 13:18:43 följande:

Man får skilja sig eller separera av vilken orsak som helst. Man kan gå ut genom dörren och aldrig komma tillbaka igen.

Sedan ska man leva med beslutet efteråt.

Men för mig personligen så krävs det så väldigt mycket mer eftersom jag vill åldras med min sambo
  • Charlotte N

Jag tror det kommer gå över, ta det lugnt bara. Man kan bli lite förälskad ibland men man behöver inte göra en stor grej av det. Skulle ni skilja er, med allt vad det innebär, skulle det troligen ändå inte bli ni till slut.

• Anonym (Ä)

Fy vad jobbigt! Jag känner igen mig i detta. Vi hade en kris i vårt äktenskap under en period. Jag blev också förälskad i en annan och kunde inte släppa honom. Tyvärr agerade jag på det och var otrogen. När jag sedan insåg att jag kunde förlora min man och såra mina barn fick jag panik och avslutade det hela. Allt vände på en femöring och jag förstod vad som var viktigt i livet. De där känslorna försvann. Vi tog oss igenom det och nu vet jag vad jag vill. Detta blev en lärdom och ett uppvaknande. På nåt sätt så var det en bra erfarenhet.

• Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2016-08-06 13:39:25 följande:

Man får skilja sig eller separera av vilken orsak som helst. Man kan gå ut genom dörren och aldrig komma tillbaka igen.

Sedan ska man leva med beslutet efteråt.

Men för mig personligen så krävs det så väldigt mycket mer eftersom jag vill åldras med min sambo

Jag har också alltid tänkt att jag vill åldras med min man. Men jag får lite panik av tanken att aldrig mer ha ett ordentligt sexliv och alltid vara den som tar hand om alla andra, att aldrig också kunna få en kram och få höra att det kommer ordna sig.
  • Anonym (TS)
    Charlotte N skrev 2016-08-06 13:41:25 följande:

Jag tror det kommer gå över, ta det lugnt bara. Man kan bli lite förälskad ibland men man behöver inte göra en stor grej av det. Skulle ni skilja er, med allt vad det innebär, skulle det troligen ändå inte bli ni till slut.

Tack! Lugna ner mig är precis vad jag behöver! Tack!
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ä) skrev 2016-08-06 13:48:50 följande:

Fy vad jobbigt! Jag känner igen mig i detta. Vi hade en kris i vårt äktenskap under en period. Jag blev också förälskad i en annan och kunde inte släppa honom. Tyvärr agerade jag på det och var otrogen. När jag sedan insåg att jag kunde förlora min man och såra mina barn fick jag panik och avslutade det hela. Allt vände på en femöring och jag förstod vad som var viktigt i livet. De där känslorna försvann. Vi tog oss igenom det och nu vet jag vad jag vill. Detta blev en lärdom och ett uppvaknande. På nåt sätt så var det en bra erfarenhet.

För mig är otrohet inte ett alternativ. Tyvärr inte av moraliska skäl utan för att jag inte skulle kunna nöja mig med det, det skulle bli för jobbigt att inte få honom helt och hållet. Tack för att du delade med dig!
Svar på tråden får man skilja sig bara för att man blivit kär i någon annan?