• Lilje

Studenten! Vad gör man??

Jag flyttade med barnen till Sverige för 7 år sen, nu är det dags för äldsta att ta studenten i Juni. Och jag börjar få panik.

Hur gör man egentligen? Hur firas det? Jag har ingen aning. Jag vet hon skall ha vit klänning och mössa, och det är studentbal. Är det samma dag som dom springer ut? Tänkte få familjen hit och ha familjfest, men kommer hon hinna vara med?

Snälla ge mig råd här, hur planerar jag det? Familjen måste ju åka hit, och få måste jag veta hur vi skall lägga upp det...

• Svar på tråden Studenten! Vad gör man??
  • Anonym (sandra)

Vi hade inte bal och student på samma dag, det var vid två skilda tillfällen. 

Vanligast är att man först ses har "champagne-frukost" med klassen, sedan går man tillsammans till skolan. 
    Vid en speciell tid "springer man ut" - där brukar släkt vara med och kolla. Brukar vara kring lunch. 
    Därefter skiljer det sig lite - vissa åker hem och firar med sina familjer några timmar för att sedan åka ut och åka på flak/festa hela kvällen med sina vänner medan man på andra skolor åker flak direkt efter någon timme för att sen äta med släkten och sedan åka tillbaka ut igen. 

Hur ni gör i er trakt/ skola är det lättast att fråga någon som gått ut där. Eller skriva vilken skola det rör sig om. 

Barnen träffar alltså familjen två gånger, vid utsprånget och sedan när man äter. Vid utsprånget brukar barnen få blommor/små champagneflaskor i snören att hänga runt halsen från släkten..
    Ni "bör" även skaffa en studentskylt, googla så ser du vad det är.

Sedan har ni någon/några timmar på er att äta någon gång under dagen.

• Anonym (L)

Studentbalen brukar vara ca en vecka innan studenten, men information om den och möjlighet att köpa biljetter och liknande ges flera månader i förväg.

Studentmössor brukar visas upp på skolorna ca två-tre månader innan studenten och sen får eleverna själva bestämma vad de vill ha.

På själva studentdagen har klassen oftast en champagnefrukost på morgonen hemma hos någon i klassen eller i en lokal och det är 'sista" gången man sitter tillsammans med sin klass. Ibland är även lärarna med på den och då kan det hållas lite tal och så.

Därefter beger eleverna sig till skolan där det hålls lite tal, delas ut diplom och tas studentbilder. Vid ett-två tiden brukar man springa ut från skolan där man möter upp släkt och vänner som har med sig studentplakatet (de behöver 'barnet " alltså inte ha med sig själv på morgonen ). Ibland springer man efter detta även ut från ett annat ställe tillsammans med stadens övriga gymnasieskolor. Efter detta kan släkten åka hem igen.

Sen brukar man samlas med sina skolkamrater igen för att åka studentflak i staden i nån timme, vissa hyr egen bil och åker runt. Det kan man göra som man vill. Därefter åker man hem till sina respektive familjer (klockan brukar bara kring 16-17 då) där man har mottagning och fest med familj och vänner. Ett tips kan vara att beställa Catering med hemleverans om man inte vill stå med maten själv, vissa firmor erbjuder tom. Lån av bord och stolar samt porslin. Detta kan beställas några veckor innan. På kvällen /natten kan dem nyblivna studenten gå ut och festa på stan, många natklubbar håller öppet.

Mycket information ges av skolorna själva och en del beslut tas av eleven. Det du som förälder egentligen behöver tänka på är inbjudning till festen (behöver ju inte nödvändigtvis vara fina inbjudningskort, det kan göras muntligen eller genom tex even på facebook), kanske hyra lokal, fixa med mat och dryck samt är de vanligast att föräldrarna fixar studentplakatet.

• Anonym (!)
    Anonym (L) skrev 2016-08-07 01:19:08 följande:

Studentbalen brukar vara ca en vecka innan studenten, men information om den och möjlighet att köpa biljetter och liknande ges flera månader i förväg.

Studentmössor brukar visas upp på skolorna ca två-tre månader innan studenten och sen får eleverna själva bestämma vad de vill ha.

På själva studentdagen har klassen oftast en champagnefrukost på morgonen hemma hos någon i klassen eller i en lokal och det är 'sista" gången man sitter tillsammans med sin klass. Ibland är även lärarna med på den och då kan det hållas lite tal och så.

Därefter beger eleverna sig till skolan där det hålls lite tal, delas ut diplom och tas studentbilder. Vid ett-två tiden brukar man springa ut från skolan där man möter upp släkt och vänner som har med sig studentplakatet (de behöver 'barnet " alltså inte ha med sig själv på morgonen ). Ibland springer man efter detta även ut från ett annat ställe tillsammans med stadens övriga gymnasieskolor. Efter detta kan släkten åka hem igen.

Sen brukar man samlas med sina skolkamrater igen för att åka studentflak i staden i nån timme, vissa hyr egen bil och åker runt. Det kan man göra som man vill. Därefter åker man hem till sina respektive familjer (klockan brukar bara kring 16-17 då) där man har mottagning och fest med familj och vänner. Ett tips kan vara att beställa Catering med hemleverans om man inte vill stå med maten själv, vissa firmor erbjuder tom. Lån av bord och stolar samt porslin. Detta kan beställas några veckor innan. På kvällen /natten kan dem nyblivna studenten gå ut och festa på stan, många natklubbar håller öppet.

Mycket information ges av skolorna själva och en del beslut tas av eleven. Det du som förälder egentligen behöver tänka på är inbjudning till festen (behöver ju inte nödvändigtvis vara fina inbjudningskort, det kan göras muntligen eller genom tex even på facebook), kanske hyra lokal, fixa med mat och dryck samt är de vanligast att föräldrarna fixar studentplakatet.

Här är studentkryssningen i mars o balen i maj o studenten i juni.
    Mössorna beställs i januari o kommer i mars .
  • Anonym (rr)

det är olika i olika kommuner och kan även skilja sig åt från skola till skola. Det bästa är att du ber ditt barn ta reda på exakt vad som sker på just den skolan och sen ordnar ni familjefirandet när ni vet. 
    Beställa studentmössa sker tidigt och oftast sköts det genom skolorna, genom elevkåren eller liknande, men det får ju din dotter kolla upp det också. 

Hon kan väl fråga sina kompisar hur deras familjer ska göra också, så får hon lite förslag.

• Lilje

Tack så mycket! Studentmössa fick hon hem papper om nu i veckan, så det fixar vi. Sen behöver hon vit studentklänning + skor och balklänning?

Är det vanligt att fler än föräldrar och syskon möter upp till utspringet? Jag tänkte iom att alla får åka långväga, dom bor i Säffle/Billingsfors/Oslo, så kan ju dom som vill komma hit till Malmö dagen innan, och vara med och välkomna henne.

Är presenter vanligt från släkten? Ingen av barnen har konfirmerat sig, så vi funderade på att lägga upp middagen/festen som en sorts konfirmationsfirande, det har jag iallafall erfarenhet av, och det är något familjen känner igen, vi är ju norska allihopa. Alltså då mat, presenter, någon som håller tal.

Hörde det kan vara vanligt att dom går på varandras firande, alltså att ett gäng går från familj till familj, och då blir det ju svårt att hinna med. Dock kan vi säkert komma överens om något. Det här blir första gången hela hennes familj samlas sen hon var typ 5-6.

• Anonym (Norsk)
    Lilje skrev 2016-08-07 14:53:46 följande:

Tack så mycket! Studentmössa fick hon hem papper om nu i veckan, så det fixar vi. Sen behöver hon vit studentklänning + skor och balklänning?

Är det vanligt att fler än föräldrar och syskon möter upp till utspringet? Jag tänkte iom att alla får åka långväga, dom bor i Säffle/Billingsfors/Oslo, så kan ju dom som vill komma hit till Malmö dagen innan, och vara med och välkomna henne.

Är presenter vanligt från släkten? Ingen av barnen har konfirmerat sig, så vi funderade på att lägga upp middagen/festen som en sorts konfirmationsfirande, det har jag iallafall erfarenhet av, och det är något familjen känner igen, vi är ju norska allihopa. Alltså då mat, presenter, någon som håller tal.

Hörde det kan vara vanligt att dom går på varandras firande, alltså att ett gäng går från familj till familj, och då blir det ju svårt att hinna med. Dock kan vi säkert komma överens om något. Det här blir första gången hela hennes familj samlas sen hon var typ 5-6.

Svenska studentfirandet jan jämföras med norska studenten. Brukar vara mat, presenter och tal.

Maten bruks vara antingen middag eller bara plockmat. Det väljer man själv.

Nja, man brukar inte gå på varandras firande om man tar samma dag.
  • Lilje
    Anonym (Norsk) skrev 2016-08-07 15:01:52 följande:
    Svenska studentfirandet jan jämföras med norska studenten. Brukar vara mat, presenter och tal.

Maten bruks vara antingen middag eller bara plockmat. Det väljer man själv.

Nja, man brukar inte gå på varandras firande om man tar samma dag.
    Man firar ju inte alls med familjen i Norge. På sin höjd just på 17 maj, men det skiljer sig inte direkt från vanligt 17 maj-firande utöver att studenten är fullare och skitigare än normalt. Presenter har jag aldrig hört om. Studentfirandet i Norge är enbart med kompisarna. Dock brukar ju konfirmationen vara familjens sätt att fira övergångsfasen, med middag, tal och presenter.
  • Anonym (rr)

presenter från släkt brukar vara vanligt. När jag tog studenten fick jag smycken och tex en fin glasskål, en servis jag hade börjat spara på som jag skulle ha när jag flyttade hemifrån, presentkort på Duka och andra "heminredningsaffärer" fick jag också. Mkt fokus på att jag snart skulle vara vuxen och ha eget hushåll. Vet inte exakt om det är lika idag, jag tog studenten för över 20 år sen. Pengar är ju aldrig fel annars, tex om man vill ut och resa.

En del har firande för släkten dagen efter studenten, om det är svårt hinna med samma dag.  Här där jag bor brukar studenterna gå ut och festa på kvällen, så de som hinner kanske klämmer in släkten på em, efter utspringet men innan kvällen, medan andra tycker det blir för hektiskt och tar det dagen efter eller kanske tom på närmaste söndagen, lite släktlunch, lite lugnt.

• Anonym (Norsk)
    Lilje skrev 2016-08-07 16:24:39 följande:

Man firar ju inte alls med familjen i Norge. På sin höjd just på 17 maj, men det skiljer sig inte direkt från vanligt 17 maj-firande utöver att studenten är fullare och skitigare än normalt. Presenter har jag aldrig hört om. Studentfirandet i Norge är enbart med kompisarna. Dock brukar ju konfirmationen vara familjens sätt att fira övergångsfasen, med middag, tal och presenter.

Sorry, menade norska konfirmationen! Inte norska studenten som är russfirandet och som du säger inte firas med familjen.
  • Aileen Allannah

Förlåt, men panikar du över studenten redan nu? Oj, det är lång tid att noja, ända till nästa sommar...

Utspring, bal och studentmössa och sånt ordnas från skolans håll, det får din dotter hålla reda på, du behöver inte fundera mer på det än att kanske hjälpa henne välja/betala klänning och skor. Festen lägger du upp precis som du vill.

• Whitehorse1979

Jag hade min studentfest på helgen.
    Jag gick ut en onsdag men då åkte jag efter att ha varit hemma ett tag till min kompis i Malmö som gick i min gymnasieklass och firade där.

Jag hade festen på lördagen med familj och vänner först.
    Sen på kvällen med bara vänner.

Mat,tårta,chips mm efter det.

• Anonym (Norsk)
    Whitehorse1979 skrev 2016-08-07 17:28:44 följande:

Jag hade min studentfest på helgen.

Jag gick ut en onsdag men då åkte jag efter att ha varit hemma ett tag till min kompis i Malmö som gick i min gymnasieklass och firade där.

Jag hade festen på lördagen med familj och vänner först.

Sen på kvällen med bara vänner.

Mat,tårta,chips mm efter det.

Är det inte lite sent med studentfest i augusti? Man tar ju vanligen studenten i maj/juni...
  • Lilje
    Aileen Allannah skrev 2016-08-07 16:51:37 följande:

Förlåt, men panikar du över studenten redan nu? Oj, det är lång tid att noja, ända till nästa sommar...

Utspring, bal och studentmössa och sånt ordnas från skolans håll, det får din dotter hålla reda på, du behöver inte fundera mer på det än att kanske hjälpa henne välja/betala klänning och skor. Festen lägger du upp precis som du vill.

Jag är nog rätt tidigt ute. :) Men tänkte det är bättre att jag vet nu ungefär vad som förväntas och vad som behöver planeras och fixas, än att jag glömmer bort det till maj och sen blir allt bara stressigt.

Att ha själva festen en annan dag var ju en underbart bra idé! Dottern skall kolla med sina kompisar nu under hösten, så kan vi också planera efter det. Vi har ju en del släkt, så bara familjen, med kusiner och deras respektive inräknat, blir vi 22 pers. Det kommer kräva lite logistik.
  • Anonym (Norsk)
    Whitehorse1979 skrev 2016-08-07 20:05:03 följande:

Jag hade min fest samma månad dvs juni :)

Läste fel. Läste att du haft den nu i helgen :)
  • Anonym (Morsa)
    Lilje skrev 2016-08-07 20:17:52 följande:

Jag är nog rätt tidigt ute. :) Men tänkte det är bättre att jag vet nu ungefär vad som förväntas och vad som behöver planeras och fixas, än att jag glömmer bort det till maj och sen blir allt bara stressigt.

Att ha själva festen en annan dag var ju en underbart bra idé! Dottern skall kolla med sina kompisar nu under hösten, så kan vi också planera efter det. Vi har ju en del släkt, så bara familjen, med kusiner och deras respektive inräknat, blir vi 22 pers. Det kommer kräva lite logistik.

Vi var på studenten efter kyrkan. Mötte henne med plakat med charmigt bebiskort (obligatoriskt med kort från studenten var liten!) och sen tog vi foton tillsammans. Efter det åkte klasserna studentföak till torget där studenterna går upp på scenen och gratulerad av kommunen och allmänheten. Efter det så minglade hon och sen blev det middag på restaurang för närmaste familjen innan hon drog på klubb med övriga studenter. Vi hade familjefirande två dagar efter studenten så hon inte behövde vara bakis inför släkt och vänner och hennes närmaste vänner. Det var soppa till förrätt, grillat till varmrätt och jordgubbstårta till efterrätt. Många har buffé istället.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Norsk) skrev 2016-08-07 20:22:21 följande:
    Läste fel. Läste att du haft den nu i helgen :)
    Så kan det bli ibland.

Jag tyckte bara att det hade sina fördelar att ha den på helgen.
    Alla kunde komma.
    Ingen behövde åka hem tidigt.

:)
Svar på tråden Studenten! Vad gör man??