• Harmonica

Vilken vecka 12 är det som gäller?

Det känns ju som att vecka 12 är en milstolpe, kanske ffa för oss med stor oro för missfall. Min BM sa att risken minskar när fostret går in i v 13, men i min Gravid och baby-app står det att det är i graviditetsvecka 12, alltså ett par veckor tidigare. Någon som vet när jag kan släppa lite på oron?

• Svar på tråden Vilken vecka 12 är det som gäller?
  • Jasmin Karlsson

Barnmorskor och vården säger vecka 13 när det är vecka 13+0, men det kallar appar för v 14. Om det står v 12 i appen är det 11+.
    I min app står det att i v 13 (12+0 - 12+6) minskar risken med missfall med 65%.

• Harmonica

Jo, jag vet att det skiljer på hur man räknar (för mig skiljer det två veckor) och frågan var ju vad som var rätt av två bud.

• Carambolan

Det finns nog inget exakt svar på det. Det är ju inte så att risken hux flux minskar med 65% bara över en natt utan den minskar ju gradvis.

• Harmonica
    Carambolan skrev 2016-08-07 09:35:45 följande:

Det finns nog inget exakt svar på det. Det är ju inte så att risken hux flux minskar med 65% bara över en natt utan den minskar ju gradvis.

Fan. Jag känner mig lurad. Jag skulle ju fira med champagne på dagen 13+0
  • Mascaraklumpar

Risken att embryot inte klarar sig minskar successivt fram till v 8+0 ungefär, men sedan kan det ta upp till 4 veckor för kroppen att stöta ut det - därför brukar man säga att den största risken är över i v. 12+0 (men som carambolan skriver så är det alltså så att risken minskar successivt för varje vecka. Det finns ingen magiskt gräns där den plötsligt sjunker jättemycket från en dag till en annan).

De där apparna ska man nog ta med en nypa salt, för övrigt. Tidsangivelserna i de jag har testat har många gånger varit helt felaktiga (har läst embryologi).

• Harmonica
    Mascaraklumpar skrev 2016-08-07 10:01:29 följande:

Risken att embryot inte klarar sig minskar successivt fram till v 8+0 ungefär, men sedan kan det ta upp till 4 veckor för kroppen att stöta ut det - därför brukar man säga att den största risken är över i v. 12+0 (men som carambolan skriver så är det alltså så att risken minskar successivt för varje vecka. Det finns ingen magiskt gräns där den plötsligt sjunker jättemycket från en dag till en annan).

De där apparna ska man nog ta med en nypa salt, för övrigt. Tidsangivelserna i de jag har testat har många gånger varit helt felaktiga (har läst embryologi).

Stort tack för ditt utförliga svar. Skönt att förstå varför saker är som de är.
  • Fian88

12+0 skulle jag säga, då har man gått 12 fulla veckor:)

• Loppan84

Haha hoppas du skojar

Harmonica skrev 2016-08-07 09:45:37 följande:

Fan. Jag känner mig lurad. Jag skulle ju fira med champagne på dagen 13+0

• nnnnnnnn

Min erfarenhet är att det är dags att fira med alkoholfritt bubbel när man sett fostret/barnet på UL och allt är OK, oavsett vecka.
    Vi gick ut med nyheten stort och upptäckte i v. 15 att det var MF...
    Sen har vi väntat tills UL är gjort (v. 7 - 12, tidigt UL).

• Jag är bara jag

Finns inget magiskt med v.12 som säger att m.f-risken mirakulöst nästan försvinner då. Risken minskar varje vecka man är gravid och ca 90% har fått de m.f som sker före v.12. Resten är oftast MA-d.v.s barnet har dött före v.12, men inte kommit ut. Det man kan säga med säkerhet är att risken är väldigt låg om man sett fostret och hjärtat slå på VUL runt v.9.

Svar på tråden Vilken vecka 12 är det som gäller?