• Alvolina

Spruckna äggblåsor

Ca en vecka efter ägglossningen uppstår alltid (de senaste halvåret) en smärta i magen som är olidlig och helt fruktansvärd. Har googlat mig fram lite och förstått att det troligtvis är en äggblåsa som spricker vilket medför att vätska hamnar i buken, och det är detta som gör så ont.
    Smärtan startar ofta vid en hastig rörelse och sprider sig sedan. I ca 30 min är jag totalt borta. Ytterligare 30 min senare kan jag försöka ställa mig upp. Kan i värsta fall både kräkas och svimma när det är som värst. Senast jag hade så ont födde jag barn och fick då åtminstone lustgas.

Någon mer som lider av detta?
    Går det att göra något åt?

Är så rädd att detta ska ske när jag är ute ensam med barnen eller på något annat sätt är i en utsatt och hjälplös situation och inte hemma. Har nu försökt att hålla mig hemma runt de dagarna jag tror att det kommer att ske.

• Svar på tråden Spruckna äggblåsor
  • labbhumlan

Jag har själv samma problem!

För ett par år sedan fick jag återkommande problem med cystor som sprack vilket resulterade i otroliga smärtor. Samtliga av gångerna åkte jag till gynakuten då jag inte visste vad som var fel och vid ett av tillfällena sa en gynläkare att det är att jämföra med ett pistolskott. Det ska ju vara ofarligt, men herregud vad ont det gör!

Under de senaste två åren har jag gått på p-piller och inte haft dessa problem, men nu under våren slutade jag pga att jag inte kom mig för att boka en tid hos en BM för förnyelse av recept.

Allt har varit frid och fröjd tills för ca 1, 5 månader sen. Då sprack vad jag tror, en cysta. Det gick över ganska snabbt, typ efter 20 min, och jag tänkte inte så mycket mer på det. Jag fick mens någon vecka senare. 

Några veckor senare var det dags igen på en helg, och jag ringde till en gynekolog och fick en tid några dagar senare. Han konstaterade en cysta på ca 4 cm och att där var vätska på lite olika ställen vilket bekräftade misstanken om att det var en cysta som smällt några dagar innan. Gynläkaren sa att det inte var så mycket att göra, mer än att skriva ut nya p-piller till mig ihop om att mina problem med cystor ska upphöra, då det inte blir någon ägglossning. Han sa att cystan förhoppningsvis resorberas av sig själv. Förutom det så sa han också att han trodde att jag hade ägglossning flera gånger per månad och han trodde inte att jag skulle få mens några dagar senare, vilket jag insisterade på att jag skulle.

Gick därifrån ganska uppgiven, då det känns som att jag har en tickande bomb i mig. Kan inte riktigt "lita på" att cystan resorberas av sig själv då jag haft cystor som spruckit 2 gånger på 1,5 månad. Mensen kom dock, precis på det datumet som jag förväntade mig.

Precis som du skriver så har jag också drabbats av problemen med smärta/cysta som spricker i samband med någon speciell rörelse. Tex när jag suttit i en speciell ställning i soffan och sen rest mig upp hastigt. Skulle aldrig i hela min värld våga mig på att gå och träna på gymmet nu t ex. 

Du borde boka en tid hos en gynekolog så att dem får göra ett vaginalt ultraljud på dig så dem kan kolla vad det rör sig om för cystor. Dem ska tydligen oftast kunna se skillnad på olika cystor på ultraljudet. P-piller förhindrar ju ägglossning så är det äggblåsor du har som spricker så borde problemet försvinna med det.

Min plan är att avvakta någon vecka till, har jag fortfarande känningar av cystan, typ att den kläms, ska jag boka en ny tid och få veta om den är kvar och om den vuxit sig större.  Skulle jag få fruktansvärt ont, blir det dock en tur till akuten, för att kolla så den inte vridit sig eller något. 

Men som sagt, boka en tid och kolla upp vad det är som händer där nere! 

• Alvolina

Tack för ditt svar!
    Valde bort p-piller vid efterkontrollen efter dotterns födelse förra sommaren. Förstår att det kanske kan vara till hjälp men vill gärna inte ta hormoner + att jag skulle glömma av och vill gärna inte bli gravid igen. Två underbaringar räcker:)

Ska kanske försöka passa in ett besök hos gyn ungefär när cystan brukar spricka. Har mest antagit att det inte går att göra så mycket åt.

• Sisterofthesun

Hade också en vattenblåsa som sprack för en månad sen. Fruktansvärt obehaglig upplevelse. Vaknade med lite smått mensvärk som efter 10 minuter fullständigt eskalerade i riktigt hemska smärtor. Föll ihop på toalettgolvet och skrek av smärta. Sambon körde mig då till gynakuten där jag fick morfin. Läkaren misstänkte först helt vanlig mensvärk, vilket jag vet att det inte va då jag gått på mini-piller i flera år utan att få någon som helst värk, vilket jag också förklarade för läkaren. Efter en stund fick jag reda på att en cysta spruckit. USCH för detta! 

• labbhumlan
    Alvolina skrev 2016-08-09 22:52:27 följande:

Tack för ditt svar!
    Valde bort p-piller vid efterkontrollen efter dotterns födelse förra sommaren. Förstår att det kanske kan vara till hjälp men vill gärna inte ta hormoner + att jag skulle glömma av och vill gärna inte bli gravid igen. Två underbaringar räcker:)

Ska kanske försöka passa in ett besök hos gyn ungefär när cystan brukar spricka. Har mest antagit att det inte går att göra så mycket åt.

Jag förstår hur du menar! Jag var egentligen också ganska tillfreds med att inte gå på p-piller längre, då jag märkte en sån uppenbar skillnad i mitt humör och stämningsläge när jag hade slutat med dem. Dessutom är jag ganska ofta kass i magen så jag var jämt nervös att jag blivit gravid när jag gick på piller ändå. Eftersom det inte är dags för några barn än i mitt och sambons fall, så har vi enbart använt kondom tills nu. Vi tänkte vänta med barn i 1,5 -2 år till iallafall. Jag har mått jättebra utan dessa jäkla piller men nu får jag helt enkelt se det som en "medicin" mot cystorna, och fortsätta använda kondom ändå. 

Precis som du skriver så är jag också livrädd att det ska explodera i magen på mig när jag är i en utsatt situation, typ i bilen. 

Jag antar att jag kommer få tillbaks problemen när jag slutar med p-piller när det väl är dags att skaffa barn. Jag har insett att mina problem med cystor uppstod redan i puberteten, typ när jag var 12, 13 år. Fick exakt samma smärta i magen ett par gånger, en gång när jag väntade på skolbussen t ex, och svimmade av. Mamma tog mig till vårdcentralen men dem gjorde ju ingen gynundersökning på ett barn och kunde således inte ställa någon diagnos. Mamma trodde att jag svimmat av för att jag åt för dåligt (enligt henne). Jag tror iallafall att det var det som hände då också. 

Jag tror att du kan boka en tid även ett par dagar efter cystan spruckit, för på mitt UL kunde dem se att där var en som spruckit, pga vätskan och att där. Har du som jag, fler cystor, så ser dem ju det också! Enligt min läkare fanns det ingenting att göra, men det var ju hans åsikt! Så boka en tid så snart som möjligt och få det kollat! 

Värt att nämna är också att läkaren sa att om man har gått ner i vikt, så frigörs en massa östrogen som annars ligger lagrat i fettvävnaden! Och det ska ju tydligen stimulera äggblåsor. Jag har gått ner 10 kg sen i april och han trodde att det kunde ha med det att göra! Men jag har som sagt haft dessa problemen förr så jag är inte säker på att det har ett samband!
  • Alvolina

Så konstigt egentligen att det inte finns någon som kan säga vad det beror på. Jag vill inte behöva behandla symtomen utan att veta orsaken.

Vikten kan det inte vara för min del. Är inte överviktig och har inte gått upp eller ner sedan mensen kom tillbaka efter graviditeten. De tio kg jag gick upp försvann ganska snabbt.
    Däremot har jag alltid haft väldigt oregelbunden mens. Större möjlighet att cystorna är ett symtom på en hormonell obalans. Hade svårt att bli gravid med vårt andra barn också och det var i samband med detta som problemen med cystorna började. Led även av urinvägsinfektioner och någon form av lätt bakteriell vaginos under denna tiden. Någon hjälp ville sjukvården inte ge mig utan fick köpa receptfritt så gott det gick trots två missfall. Krävde tillslut en undersökning och blev då gravid direkt efter avslutad antibiotikakur. 1,5 år tog det av försök, men den tiden glömdes bort så fort dottern föddes.

• DanielaM

Exakt detta hände mig igår! Jag var nästan 100% att det var blindtarmen som sprack och åkte in till akuten...var hemma ensam med min dotter, lite jobbig situation. 

Men jag upplevde precis så som du beskriver, gjorde sjuuuukt ont, höll på att svimma, kunde inte stå upp, spydde.... har aldrig hört om detta förut, har heller aldrig hänt mig tidigare.....
    Kanske lite sent svar, men såg att ingen hade svarat på din tråd och vart förvånad! Men jag ville bara säga att precis samma hände mig igår!

Svar på tråden Spruckna äggblåsor