Alvolina skrev 2016-08-09 22:52:27 följande:
Tack för ditt svar!
Valde bort p-piller vid efterkontrollen efter dotterns födelse förra sommaren. Förstår att det kanske kan vara till hjälp men vill gärna inte ta hormoner + att jag skulle glömma av och vill gärna inte bli gravid igen. Två underbaringar räcker:)
Ska kanske försöka passa in ett besök hos gyn ungefär när cystan brukar spricka. Har mest antagit att det inte går att göra så mycket åt.
Jag förstår hur du menar! Jag var egentligen också ganska tillfreds med att inte gå på p-piller längre, då jag märkte en sån uppenbar skillnad i mitt humör och stämningsläge när jag hade slutat med dem. Dessutom är jag ganska ofta kass i magen så jag var jämt nervös att jag blivit gravid när jag gick på piller ändå. Eftersom det inte är dags för några barn än i mitt och sambons fall, så har vi enbart använt kondom tills nu. Vi tänkte vänta med barn i 1,5 -2 år till iallafall. Jag har mått jättebra utan dessa jäkla piller men nu får jag helt enkelt se det som en "medicin" mot cystorna, och fortsätta använda kondom ändå.
Precis som du skriver så är jag också livrädd att det ska explodera i magen på mig när jag är i en utsatt situation, typ i bilen.
Jag antar att jag kommer få tillbaks problemen när jag slutar med p-piller när det väl är dags att skaffa barn. Jag har insett att mina problem med cystor uppstod redan i puberteten, typ när jag var 12, 13 år. Fick exakt samma smärta i magen ett par gånger, en gång när jag väntade på skolbussen t ex, och svimmade av. Mamma tog mig till vårdcentralen men dem gjorde ju ingen gynundersökning på ett barn och kunde således inte ställa någon diagnos. Mamma trodde att jag svimmat av för att jag åt för dåligt (enligt henne). Jag tror iallafall att det var det som hände då också.
Jag tror att du kan boka en tid även ett par dagar efter cystan spruckit, för på mitt UL kunde dem se att där var en som spruckit, pga vätskan och att där. Har du som jag, fler cystor, så ser dem ju det också! Enligt min läkare fanns det ingenting att göra, men det var ju hans åsikt! Så boka en tid så snart som möjligt och få det kollat!
Värt att nämna är också att läkaren sa att om man har gått ner i vikt, så frigörs en massa östrogen som annars ligger lagrat i fettvävnaden! Och det ska ju tydligen stimulera äggblåsor. Jag har gått ner 10 kg sen i april och han trodde att det kunde ha med det att göra! Men jag har som sagt haft dessa problemen förr så jag är inte säker på att det har ett samband!