• vigge

Mat vid träning, nybörjare

Hey! Jag har nu bestämt mig för att ta tag i att börja träna hemma (Har provat gym och det funkade inte helt enkelt, jag hade för svårt att hitta tid och planera) och behöver få veta, hur ska man egentligen äta och vad har ni för recept ni kan dela med er av? Jag vill bli stark och gå ner i vikt, är 26 år och 188 cm lång, väger ca. 79 kg., min våg diffar visserligen lite men planerar att köpa en ny, nån som vet vilken den bästa modellen är?

Undrar även, nån som vet något bra träningsprogram för att köra hemma?

• Svar på tråden Mat vid träning, nybörjare
  • vigge

Och så ni vet det, jag har letat och letat efter information för att lyckas hitta ett bra upplägg men jag har bara inte lyckats, eftersom på vissa sidor står det si och på andra så, då blir jag förvirrad så jag skulle uppskatta om ni är tydliga, jag kan ingenting om träning.

• Aniiee

Eftersom olika människor har lite olika filosofi i ämnet så är det inte konstigt att det står olika på olika sidor. Du måste helt enkelt testa lite och känna efter själv.

Din vikt är det ju i alla fall inget fel på, du behöver inte gå ned i vikt. Dessutom, om du får muskler, så kommer du väga mer, eftersom muskler väger. Ställ undan vågen helt. Vill du veta om du får muskler så ta fram måttbandet.

Vet inget om dina matvanor, men eftersom du inte är överviktig å är de antagligen ok, rent kalorimässigt. En bra makro-ratio för att bygga lite muskler är 20% protein, 40% kolhydrater och 40% fett. Sen går det så klart att trixa lite med, beroende på hur det funkar.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Studentpappa

Jag äter mat jag tycker om, en kost du inte gillar kommer du sluta äta ganska omgående.

Kött, fisk och fågel. Ris, pasta och potatis är min basföda. Mängden varierar efter hur mycket jag tränar, jag räknar inte kalorier men är duktig på att höfta mängden.

Det är inte träningen som kommer hjälpa dig att gå ner i vikt utan det är kosten. Ett stenhårt träningspass typ en snabb mil eller en timme hiit bränner kanske 1000 kcal. En pizza innehåller mer än det och då hamnar man på plus igen. Sköt kosten och träna för ditt välmående.

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Aniiee
    Studentpappa skrev 2016-08-07 20:07:47 följande:

Jag äter mat jag tycker om, en kost du inte gillar kommer du sluta äta ganska omgående.

Kött, fisk och fågel. Ris, pasta och potatis är min basföda. Mängden varierar efter hur mycket jag tränar, jag räknar inte kalorier men är duktig på att höfta mängden.

Det är inte träningen som kommer hjälpa dig att gå ner i vikt utan det är kosten. Ett stenhårt träningspass typ en snabb mil eller en timme hiit bränner kanske 1000 kcal. En pizza innehåller mer än det och då hamnar man på plus igen. Sköt kosten och träna för ditt välmående.

TS behöver INTE gå ned i vikt, och kommer INTE gå ned i vikt om han vill bli stark. Ge honom inte ens det i tanken....
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • vigge
    Aniiee skrev 2016-08-07 20:06:31 följande:

1. Eftersom olika människor har lite olika filosofi i ämnet så är det inte konstigt att det står olika på olika sidor. Du måste helt enkelt testa lite och känna efter själv.

2. Din vikt är det ju i alla fall inget fel på, du behöver inte gå ned i vikt. Dessutom, om du får muskler, så kommer du väga mer, eftersom muskler väger. Ställ undan vågen helt. Vill du veta om du får muskler så ta fram måttbandet.

3. Vet inget om dina matvanor, men eftersom du inte är överviktig å är de antagligen ok, rent kalorimässigt. En bra makro-ratio för att bygga lite muskler är 20% protein, 40% kolhydrater och 40% fett. Sen går det så klart att trixa lite med, beroende på hur det funkar.

1. Det förstår jag men, eftersom det finns så många ändå som bloggar om sin träning och som verkligen har lyckats med det, oavsett om det gäller att bli biff (vilket jag är helt ointresserad av) eller bara få bättre figur rent allmänt tänker ju jag då, om de kan måste väl jag ändå också kunna? För dem är ju inte få precis, Ida Warg exempelvis.

2. Nu är det visserligen sant det du säger men jag har tyvärr även ganska mycket bukfetma kvar efter att ha druckit lite för mycket öl genom årens lopp, och så har jag även ätit för mycket godis och druckit läsk och energidrycker. Och det är en plåga, får dock även tillägga att jag inte mått så bra och länge varit stressad.
    Det beror på att jag agerat ofördelaktigt, jag erkänner att jag hade nåt bråk med dig här för nåt år sen i tråden Sex och sånt - hämningslöst! eller vad den heter, nåt liknande var det.
    Jag gnällde så in i bomben på att jag har Asperger och det har jag fått lida för, hoppas du kan godta om jag ber om ursäkt men jag mådde verkligen inte bra då, jag har nog haft svårare ångest än de flesta andra här. Varit utsatt för mordhot bla. och varit paranoid. Nu har jag som du ser äntligen lyckats få ner en mur dock, att inte vara anonym här längre och det är jag väldigt glad över.

3. Jag undviker helst hela tiden hel och halvfabrikat. Kör med Linas Matkasse, det är riktigt bra grejer det som jag kan rekommendera varmt! :)

• vigge
    Studentpappa skrev 2016-08-07 20:07:47 följande:

Jag cyklar ganska mycket men det känns som att det knappt hjälper. :/ Jag känner mig misslyckad i det här, jag vill så gärna få bort min äckliga bukfetma, jag vill även få till en bra rutin så att jag kanske kan få lättare med Aspergern.
  • Aniiee
    vigge skrev 2016-08-07 20:48:16 följande:

1. Det förstår jag men, eftersom det finns så många ändå som bloggar om sin träning och som verkligen har lyckats med det, oavsett om det gäller att bli biff (vilket jag är helt ointresserad av) eller bara få bättre figur rent allmänt tänker ju jag då, om de kan måste väl jag ändå också kunna? För dem är ju inte få precis, Ida Warg exempelvis.

2. Nu är det visserligen sant det du säger men jag har tyvärr även ganska mycket bukfetma kvar efter att ha druckit lite för mycket öl genom årens lopp, och så har jag även ätit för mycket godis och druckit läsk och energidrycker. Och det är en plåga, får dock även tillägga att jag inte mått så bra och länge varit stressad.
    Det beror på att jag agerat ofördelaktigt, jag erkänner att jag hade nåt bråk med dig här för nåt år sen i tråden Sex och sånt - hämningslöst! eller vad den heter, nåt liknande var det.
    Jag gnällde så in i bomben på att jag har Asperger och det har jag fått lida för, hoppas du kan godta om jag ber om ursäkt men jag mådde verkligen inte bra då, jag har nog haft svårare ångest än de flesta andra här. Varit utsatt för mordhot bla. och varit paranoid. Nu har jag som du ser äntligen lyckats få ner en mur dock, att inte vara anonym här längre och det är jag väldigt glad över.

3. Jag undviker helst hela tiden hel och halvfabrikat. Kör med Linas Matkasse, det är riktigt bra grejer det som jag kan rekommendera varmt! :)

Du behöver alltså, precis som jag misstänkte, ingen våg. Däremot behöver du träna core- och övriga bukmuskler för att få någolunda fason på magen. Jag föreslår att du hittar dig ett träningsprogram som har ett dedikerat core-pass. 3 pass i veckan, varav ett är core. De andra bör vara antingen 2 helkropps eller 1 vardera av över- och underkropp. Släng in 2 motionspass också, så har du träningen fixad. Kolla på siter som hemmaträning, styrkelabbet med flera för att hitta något.

Det är bra att du indviker färdigmat (dock lär du ju inte undvika hel- och halvfabrikat, för... du käkar säkert ost....=P). Om linas funkar för dig, så är det toppen.

Hey, the past is in the past. Det är bra att du mår bättre. =)
  • Studentpappa
    vigge skrev 2016-08-07 20:51:20 följande:
    Jag cyklar ganska mycket men det känns som att det knappt hjälper. :/ Jag känner mig misslyckad i det här, jag vill så gärna få bort min äckliga bukfetma, jag vill även få till en bra rutin så att jag kanske kan få lättare med Aspergern.
    Om du inte cyklar järnet i 1-2h så kommer det inte hjälpa dig nämnvärt med viktnedgången. Missförstå mig rätt nu att cykla är jättebra men i normalt tempo bränner det inte särskilt mycket kcal. 

Har du svårt att äta bra så testa kostscheman där du gör upp vad och hur mycket du ska äta vid varje måltid.

Jag gillar rutin så jag äter i stort sett samma frukost varje dag, 3 mackor med pålägg, 2 ägg och 5 dl mellanmjölk, sen äter jag såklart olika lunch och middag men mängden är ungefär densamma. Sen äter jag oftast 500 gram kvarg om dagen. De ggr jag räknar efter hur jag ligger i kcal så landar jag allt som oftast på ca 3000 kcal om dagen även fast jag inte räknar utan höftar på rutin. Men så har jag rätt många års erfarenhet av min "metod" också. Vill jag äta mindre kan jag ändra frukosten till två mackor och ett ägg och 3 dl mjölk etc. Väldigt enkelt.  

Jag tränar Crossfit och det är ganska stökigt att lägga upp sin ett träningsschema jämfört med när jag tränade på traditionellt gym tidigare. Så jag har valt att köpa mitt träningsupplägg nu och det rekommenderas. Du har väl mammafitness och allt möjligt där du betalar för ett upplägg. Jag tycker det är enklare att följa då jag också tränar mycket hemma i mitt hemmagym, och det blir lätt inte av om man ska komma på allt själv.
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • vigge
    Aniiee skrev 2016-08-07 21:15:35 följande:
    1. Du behöver alltså, precis som jag misstänkte, ingen våg. Däremot behöver du träna core- och övriga bukmuskler för att få någolunda fason på magen. Jag föreslår att du hittar dig ett träningsprogram som har ett dedikerat core-pass. 3 pass i veckan, varav ett är core. De andra bör vara antingen 2 helkropps eller 1 vardera av över- och underkropp. Släng in 2 motionspass också, så har du träningen fixad. Kolla på siter som hemmaträning, styrkelabbet med flera för att hitta något.

2. Det är bra att du indviker färdigmat (dock lär du ju inte undvika hel- och halvfabrikat, för... du käkar säkert ost....=P). Om linas funkar för dig, så är det toppen.

3. Hey, the past is in the past. Det är bra att du mår bättre. =)

1. Det är såpass alltså? Jag har kollat runt lite nu och det verkar som att jag får skaffa gymkort igen, inte mig emot direkt men jag hade som sagt svårt med det pga. att jag hade svårt att komma iväg främst och för att jag inte hade riktigt nån att gå med.

2. Jo, ost äter jag så helt går väl knappt att undvika. P Linas är grymt f.ö.! :)

3. Vad fint! :) Hade på känn att det skulle ha blivit bra ändå.

• Aniiee
    vigge skrev 2016-08-08 13:30:31 följande:

1. Det är såpass alltså? Jag har kollat runt lite nu och det verkar som att jag får skaffa gymkort igen, inte mig emot direkt men jag hade som sagt svårt med det pga. att jag hade svårt att komma iväg främst och för att jag inte hade riktigt nån att gå med.

2. Jo, ost äter jag så helt går väl knappt att undvika. P Linas är grymt f.ö.! :)

3. Vad fint! :) Hade på känn att det skulle ha blivit bra ändå.

Du behöver inget gymkort, du kan ägna dig åt hemmaträning, utan eller med endast ett par, billiga redskap. Kolla även om det kanske finns något utegym (eller lekplats med stadiga grejer) i närheten, som du kan gå till vid fint väder. Men om du ändå vill testa att komma igång på ettt gym så kolla om du inte har en kommunal simhall med gym i närheten. De brukar ha klippkort. Eller om det finns ett privat gym med klippkort. Det känns alltid bäst att köpa 10 gånger som du kan utnyttja när du vill i ett helt år, än att köpa ett medlemskap som du måste hinna utnyttja på en månad för att få valuta för pengarna.
Svar på tråden Mat vid träning, nybörjare