• Shella

    3-åring som beter sig illa (misstanke Autistiska drag)

    Hej,

    Min fråga gäller hur ni som har barn med NP-problematik upplevt att de betedde sig i 3-års åldern och om ni har råd att ge.

    Jag har haft på känn sen min dotter var några veckor gammal att det var något "annorlunda" med henne. Det mesta har ändå fungerat hyfsat hittills och hon är en nyfiken och klok tjej med extremt god språklig förmåga som alltid varit väldigt mammig. Hon är också hyperaktiv och impulsstyrd, har svårt att lyssna, tittar ofta inte i ögonen och svarar inte alltid på tilltal. Hon är social och älskar att leka rollekar men kan inte underhålla sig själv utsn behöver alltid en vuxen med för att inte bli uttråkad och destruktiv. Saker går sönder, rivs ner etc hela tiden om man inte punktmarkerar och styr om. Har alltid varit extremt bestämd och trotsig och mer intresserad av äldre barn och vuxna än jämngamla barn.

    För fem månader sedan fick hon ett syskon och sedan dess har mycket eskalerat. Hon har varit extremt svartsjuk och arg vilket tar sig många olika uttryck, hon provocerar mig hela tiden genom att kasta saker, göra konstiga skrikljud, kissar ner sig medvetet om jag måste gå ifrån och amma etc. hon klarar ej att ta tillsägelser. Hon bara fortsätter. Om en konflikt trappas upp för att vi höjer rösten reagerar hon ofta genom att provocera mer och skratta oss upp i ansiktet. Hon verkar sakna empati i många sammanhang. Enstaka tillfällen har jsg börjat gråta efter en lång dag med detta och det kan hon också skratta åt eller säga att hon blir glad när jag är ledsen. Jag utplånar nästan mig själv för att ge henne den uppmärksamhet hon verkar behöva men det räcker ofta inte till. Gränssättning verkar inte ha nån effekt alls eller rent motsatt effekt och jag känner mig tillslut helt handfallen. Att hon inte lyssnar gör det också svårt att gå ut med bägge barn då hon plötsligt kan dra iväg och jag kan ej få henne att stanna vilket kan bli direkt farligt.

    Det sista är att dagis reagerar på att hon fortfarande leker mkt bredvid andra barn om det inte är exakt på hennes villkor. Jag har försökt hjälpa henne få kompisar i området genom att gå till lekplatsen (går ej på dagis nära vår bostad tyvärr) men hon beter sig ofta jätteilla mot andra barn, skriker "fula" saker åt dem, hävdar sig, är extremt egoistisk och vill inte samarbeta. Andra reagerar och jag skäms fruktansvärt. Talar alltid om för henne hur man skall vara för att vara en bra kompis, markerar direkt när hon "gör fel". Försöker uppmuntra positivt beteende dånat det inte bara blir pekpinnar, men känner inte att det går in. Hon verkar inte riktigt se poängen utsn uppleva andra som konkurrenter. Skulle nog vara nöjd om hon enbart fick leka med mig hela dagarna.

    Det finns mkt annat att skriva men det är redan för långt. Har någon upplevt något liknande, hur har ni gjort? Har något blivit bättre? Jag är livrädd att detta skall fortsätta och att hon ej får vänner. Tycker också att det är jobbigt att uppleva andras fördömande blickar då jag faktiskt inte tror att vi varit sämre föräldrar än andra utan att detta handlar om en tjej som regerar på ett annorlunda sätt.

    Hjälp!

  • Svar på tråden 3-åring som beter sig illa (misstanke Autistiska drag)
  • Aileen Allannah

    Åh, jag förstår verkligen att ni har det tufft! Får du någon avlastning? Det låter som att ni har en egensinnig tjej som vill ha allt på sitt sätt?

    Jag tycker du ska prata med förskolan, vad ser de mer än att hon leker bredvid de andra? Sen är det inte fel att höra av sig till BVC och be om hjälp. För både er föräldrars och flickans skull.

    Känns igen mig i det du skriver, vår äldsta flicka var lite lik din dotter, vi fick hjälp på BVC och bup, fick verktyg för att bemöta henne annorlunda, och det har verkligen hjälpt. Nu är hon äldre och problemen är mycket mindre tydliga.

    Lycka till!

  • elyse

    Du skriver att flickan har ett välutvecklat språk. Gäller det även förståelse som instruktioner, uppmaningar etc? Gör det någon skillnad om ni pratar om förväntningar från er båda på väg till lekparken?

  • Shella

    Tack för era svar!

    Aileen; tack gör uppmuntran! Vi har tagit en kontakt med BVC så jag hoppas det kan hjälpa. Hur gammal är din dotter nu och var det nån särskild metod som hjälpte?

    Elyse; tack, försöker det ibland men kunde nog bli bättre på det. Dock känns det som att hon har svårt att ta till sig även om det i stunden verkar som att hon förstår.

    Just nu är vi hos släktingar och det blir så himla negativt, hon får tillsägelser hela tiden vilket gör henne ännu mer "otrevlig". Det är svårt att få balans i det när det är saker precis hela tiden och jag tucker synd om henne för jsg tror inte hon förstår. Känner att folk inte orkar ha oss i sitt hem tillslut.

  • Aileen Allannah

    Något som hjälpt oss är att bara ösa på med beröm när något går bra, även om det så bara handlar om att ni kan lägga pussel ihop utan att hon ballar ur; "vad det är roligt att bygga pussel med dig, och jag ser att du verkligen anstränger dig!" "Vad fint du sitter på stolen nu när vi äter middag, och modigt av dig att smaka på ärtorna idag!" "Åh, jag blir så glad när du går bredvid mig på promenaden". Låt henne känna att hon lyckas, det blir så lätt att man fokuserar på det negativa, det blir till slut en självuppfyllande profetia, om barnet ständigt misslyckas. Vräk på med beröm när hon inte bråkar, men kom också ihåg att det är lite deras jobb att bråka.

    En annan sak som hjälpte mig som förälder var en liten ramsa jag kunde mantra för mig själv när min dotter hade sina stora utbrott: håll i, håll om, håll ut. Ibland också ett "håll tyst". Vi var tvungna att sätta fysiska gränser kring vårt barn, hon kunde inte det själv, och behövde tydliga ramar, samt veta att vi inte tänkte lämna henne ensam när hon var så himla arg. Nu kan vi lämna henne ensam så hon för vara arg i fred om hon vill, men när hon var yngre gick det inte. Hon slog oss, vräkte omkull möbler, kastade lösa saker, hopplöst kändes det.

    Det där att vara hos andra var också skitjobbigt. Andra lade sig i, sa nej och förväntade sig ett annat beteende. När vi väl fick hjälp på bup så kunde vi lättare förklara att vårt barn har andra förutsättningar än andra barn, därför måste hon bemötas på ett annat sätt. Alltid lågaffektivt bemötande, och mycket beröm. Välja sina strider och inte ge upp. Jag tror att din dotter, liksom min, behöver väldigt tydliga regler, inte många, men tydliga. Exempelvis är det alltid förbjudet att göra illa någon annan, men det kan faktiskt vara okej att äta frukost framför tv:n, om det blir lugnare så.

    Oj, förlåt för en hel roman!

  • Aileen Allannah

    Och just det, du skriver att du inte tror att din dotter förstår alla tillsägelser och misslyckanden. Det tror inte jag heller att hon gör. Det ÄR synd om ett barn som får skäll för något det inte ens förstår har blivit fel. Jag fick vara hård med det mot våra släktingar, och att öppet ställa sig på sitt barns sida i en konflikt är bara positivt för barnet. De behöver veta att mamma och pappa håller dem om ryggen, när någon behandlar dem orättvist.

  • Shella

    Hej och tack igen för ditt svar, Aileen! Jag blir verklogen så glad att du tog dig tid, och känner mig stärkt i att vi är inne på rätt linje. Det är nog ungefär så vi jobbar nu men ibland känner man sig så osäker på om det är rätt, om man inte borde varit "tuffare" t ex. Tack för de konkreta råden, det är verkligen guld just nu. Intr minst ramsan. För herregud vad mitt tålamod prövas. Förstår att ni också haft det tufft och skönt att höra att det är bättre.

    En ytterligare fråga (om du orkar svara), hur gör/gjorde ni konkret i situationer där hon hade utbrott och kastade saker, eller som min dotter kan göra; skrika jättehögt och inte sluta etc? Jag känner mig helt handfallen när hon inte slutar och mår dåligt av om jag själv "tappar det" och skriker åt henne (vilket tyvärr händer ibland). Fick rådet att säga att jag skall gå ifrån en stund för min egen skull. Men hon följer bara efter och kan ofta gå på mig eller lillasyster rent fysiskt (dra, bita etc). Antar att det som fubkar bäst är att avleda men jag blir helt låst själv i såna situationer och Haninge tillgång till min tankeförmåga, kommer inte på nåt vettigt alls.

    Tack igen!

  • Aileen Allannah

    När vår unge fick sina utbrott (och det händer fortfarande, fast väldigt sällan) så använde vi oss av ramsan, håll i, håll om, håll ut. Vi blåhöll henne helt enkelt. Efter ett tag lärde vi oss hur vi skulle hålla för att undgå att bli skallade, bitna, rivna, slagna eller sparkade, och kunde bara "i lugn och ro" vänta ut henne. Hennes utbrott avslutades alltid med att hon blev väldigt ledsen, och då fanns vi redan där med famnen öppen. På bup fick vi lära oss att inte dalta så mycket när hon sen blev ledsen, utan med lugn och neutral röst säga att vi förstår att hon är ledsen, men inte göra någon stor affär av det. I annat fall finns det risk att barnet beter sig illa för att sen "belönas" med tröst och gos av mamma och pappa.

    I ditt fall, med en gallskrikande unge, hade jag haft öronproppar eller hörselkåpor, satt mig ner och hållit om barnet. Eller i alla fall suttit i närheten, och låtit henne skrika färdigt. Hon vet att det är ett vapen att ta till, man blir tokig på barn som vrålskriker. Det är så himla lätt att bli arg själv, det kräver erfarenhet att hålla sig lugn i en tuff situation. Men jag antar att du märkt att det inte hjälper att bli arg? Det fungerade inte för oss i alla fall. Jag försökte ha i huvudet att hur jobbigt det än är att vara förälder till ett utåtagerande barn, så har barnet det ännu jobbigare. Det hjälper mig att behålla lugnet, att jag måste hjälpa mitt barn ur den trassliga situationen.

    Så, håll om. Håll ut. Visa att du inte tänker lämna henne.

    Glöm för allt i världen inte bort att ge dig själv en klapp på axeln när i känner att du gjort något bra! Du är också viktig!

    Jag tror inte på att avleda utbrott, låt barnen få vara arga, bekräfta deras känslor (jag ser/hör att du är jättearg nu) (jag förstår att du blev besviken när du inte fick måla mera) och låta dem vara arga eller ledsna färdigt. Känslor är inget farligt, men barn som våra behöver lite mer träning i hur man uttrycker känslorna.

  • Shella

    Hej igen! Ville först och främst be om ursäkt för sent svar, då vi har varit på semester. Tusen tack för att du tagit dig tid och för de goda råden. Känns verkligen användbart och konkret. Skönt också att höra att det funkat för er att göra såhär. Jag ska prova era strategier och hitta sätt att själv hålla ut, har också fått en tid till BVC för att se vad de kan ha för input i frågan. Så återigen, tack för all hjälp!

Svar på tråden 3-åring som beter sig illa (misstanke Autistiska drag)