• Anonym (Jossan)

Jobba på gruppboende, funktionsnedsättning

Till att börja med, kanske lite fel forum men kände för att vara anonym!

Iallafall, jag jobbar nu som vikarie på förskola, sen 6 år tillbaka. Trivs jättebra men känner att jag vill prova på nånting nytt.

Läser vård och omsorg på komvux och har en termin kvar, har valt inriktning funktionsnedsättning så kommer ha fyra veckors praktik, men känner att det hade varit roligt att veta lite såhär i förväg hur det funkar och hur ni trivs!

Hur ser en dag ut på boendet? Hur ser erat schema ut? sambon jobbar skift. Fm, em & ledigvecka. Vi har småbarn hemma så det har alltid varit en fördel när jag jobbat dagtid, ledig helger osv. Hur funkar det för er andra som har det så? Något viktigt tänka på när man jobbar med det? Tacksam för svar! ????

• Svar på tråden Jobba på gruppboende, funktionsnedsättning
  • TigerLilySwe

Vill du fortsätta med dagtid så sök dig till daglig verksamhet. Har många fördelar med dagtid, inget helhetsansvar med matlagning, städning etc.

• Anonym (Jossan)

hur funkar det exakt? :) det jag förstått är att brukarna kommer dit under dagen för sysselsättning, men då är man där hela dagen och dom gör exempelvis vad? Jag är alltså inte i gruppbostaden före och efter deras "jobb" utan där hela tiden? :) Sedan hörde jag även av en som varit vikarie att hon satte själv in tillgänglighet och fick förfrågningar efter det då. Är så jag har nu när jag är vikarie på förskola. Hade ju varit det bästa. Exempelvis när sambon jobbar em sätter jag in tillgänglighet att jobba dagtid osv.

• TigerLilySwe

Praktik är en sak, timanställning en annan. Om du får en timanställning efter avslutad praktik och kanske sommarjobb därefter så är det en överenskommelse med enhetschefen på din praktikplats i första hand och därefter kan man utöka antalet arbetsplatser om där finns behov av det på kommunen och dess olika enheter. Dagverksamhet ska inye förväxlas med boendebiten och det är två helt separata verksamheter. Daglig verksamhet kan ha olika inriktning med allt från cafeverksamhet, verkstad, trädgård/parkskötsel, bageri, tvätt av textilier, hantera möbler, delmontering etc. En kommun kan ha olika upplägg för detta och ett flertal olika verksamheter. Som personal handleder man arbetstagarna och ser till så att produktionen funkar. Dagtid, ledig alla röda dagar. Många trivs fint med att just det ansvaret och inte för adldagar och boende/fritidsbiten.

Svar på tråden Jobba på gruppboende, funktionsnedsättning