• GoesRawr

Gymnasiearbete komvux, hjälp

Det är så att jag ska nu göra mitt gymnasiearbete på komvux då jag inte klarade av det i skolan.. (Blev för mycket av en del personliga anledningar)

Jag har en liten komplicerad situation.. Jag hoppade in i tvåan på el och energiprogrammet från It-teknik. Då min rektor och lärare ansåg jag kunde det.

Jag klarade många elkurser med betyg C eller högre men känner att inget alls har fastnat då detta är inget jag kommer ens arbeta med eller vill det..

Och eftersom man måste ha godkänt i gymnasiearbetet att ens få söka till högskola så måste jag göra det.

Ska installera ett kök, från att rita schemat som jag ska dra, placera ut centralen, vad för kabel jag ska ha till att installera allt och kommer inte få nå mycket hjälp alls då detta är gymnasiearbetet..

Men mitt problem är eftersom inget fastna från skoltiden typ så kan jag inte ett skit.. Kan inte rita schema, vet inte vilken slags kabel, vad för uttag är det ens för diskmaskin m.m kan koppla vanliga eluttag, lampor, koppla komplingar, lite osäker på strömbrytare..

Så känner nu att detta kommer skita sig totalt..

Och alternativet är antingen göra endast gymnasiearbete eller gå 3 år igen på elprogrammet.. Men känner att jag inte inte gå om 3 år sen ytterligare 5år på högskola..

Då jag ska plugga upp resterande ämnena för behörighet för högskolan..

Är 21. Och tänkte ansöka 2018 våren till högskolan då jag ska använda nästa år för alla teoretiska ämnen som behövs för högskolan.

Tänker ge upp detta och nöja mig med ett halvdant jobb i värsta fall.

Så har ni några råd eller hur jag ska göra?

Finns det andra alternativ än detta gymnasiearbete?

Alla onödiga och spydiga kommentarer undanbedes..

• Svar på tråden Gymnasiearbete komvux, hjälp
  • GoesRawr

Tillägg:

Känns som att allt har mer eller mindre skitit sig för min del..

• Carambolan

Nu var det några år sedan jag gick gymnasiet men, kan du inte bara välja en annan uppgift i ditt gymnasiearbete? Meningen med det är väl att det ska vara en stor uppgift som man själv väljer, planerar och genomför?

• GoesRawr

Bump, någon med råd eller tips vad jag kan göra? Kommer inte klara av att göra det praktiskt.. Finns inte en chans..

• nnnnnnnn

Verkar som att du måste göra inom EL då du läst det programmet och vill ha examen från just det programmet...

Så tyvärr, det verkar lite rökt...

Om du istället gått tex samhällsprogrammet eller liknande, så är friheten större, eftersom man inte har ett tydligt mål med utbildningen iallafall inte lika tydligt som ett praktiskt program där målet är att man ska vara redo för ett yrke.

Så du har viss frihet att skriva om vad du vill, så länge som arbetet visar att du nått målen med utbildningen och är redo att gå ut och arbeta som elektriker.
    Är du inte redo, så kan du inte heller få examensbevis, och bör därför läsa till andra ämnen så att du uppfyller kraven för någon annan utbildning.

Du MÅSTE prata med en SYV igen, om du vill ändra inriktning på din utbildning.

klistrar in lite från skolverket:

Examensmålen styr
    Examensmålen ska styra gymnasiearbetets utformning
    och innehåll. Mål för gymnasiearbetet ingår som en del i examensmålen för att betona att elevens gymnasiearbete ska inriktas mot programmets karaktär, dettagäller även för särskilda varianter. Det är utifrån målen för gymnasiearbetet som läraren bedömer om elevens gymnasiearbete är godkänt eller inte. Det finns alltså ingen särskild ämnesplan för gymnasiearbetet.
    Gymnasiearbetet ska utgå från centrala kunskapsområden inom programmet. Examensmålen beskriver dessa kunskapsområden för respektive högskoleförberedande program. Det är alltså examensmålen och de centrala kunskapsområdena som sätter ramar för elevens val av gymnasiearbete inom ett högskoleförberedande program. I ett enskilt gymnasiearbete är det dock inte rimligt eller önskvärt att täcka in alla centrala kunskapsområden som ryms inom programmet. En viktig aspekt av gymnasiearbetet är ju också att eleven genom sin frågeställning eller formulerade idé kan avgränsa sitt arbete.
    Inom gymnasieskolan kan gymnasiearbetet styras mot
    programmens olika inriktningar men gymnasieförordningen fastställer dock enbart att arbetet ska vara inriktat mot examensmålen för programmet. När det gäller
    vuxenutbildningen säger
    förordningen om vuxenutbildning att arbetet ska gör
    as inom ramen för examens-
    målen för det program som utbildningen huvudsaklige
    n motsvarar.
Svar på tråden Gymnasiearbete komvux, hjälp