• Johnsnow

CSN utan poäng

Studerade för 7-8 år sedan men hoppade av studierna eftersom jag inte mådde speciellt bra och min far blev sjuk. Kom inte upp i tillräckligt med poäng och nu vill CSN att jag måste studera de poängen gratis innan man kan få pengar igen. Dessutom så blev jag arbetslös under en längre tid efter det vilket gjorde att jag inte kunde betala tillbaka och det gick till kronofogden. Pratade med en person på kommunen dom sagtvatt han hjälpt andra att få det "borttaget" om man skriver lite om varför det hände och så. Skulle väldigt gärna vilja studera igen eftersom de enda jobben jag kan få är tunga fysiska jobbvilket jag inte alls gillar och mår dåligt av. Är det kört eller har andra varit med om något liknande?

• Svar på tråden CSN utan poäng
  • mammatill6
    Johnsnow skrev 2016-08-08 14:35:55 följande:

Studerade för 7-8 år sedan men hoppade av studierna eftersom jag inte mådde speciellt bra och min far blev sjuk. Kom inte upp i tillräckligt med poäng och nu vill CSN att jag måste studera de poängen gratis innan man kan få pengar igen. Dessutom så blev jag arbetslös under en längre tid efter det vilket gjorde att jag inte kunde betala tillbaka och det gick till kronofogden. Pratade med en person på kommunen dom sagtvatt han hjälpt andra att få det "borttaget" om man skriver lite om varför det hände och så. Skulle väldigt gärna vilja studera igen eftersom de enda jobben jag kan få är tunga fysiska jobbvilket jag inte alls gillar och mår dåligt av. Är det kört eller har andra varit med om något liknande?

Jag fick ett barn som var sjukt men det räckte inte som förklaring. Har du betalt till kf?
  • BandAnna

Sitter i samma sits. Blev gravt sjuk i lunginflammation men vägrade sjukhus. Och tillsammans med min riktigt vidriga astma så klarade jag inte ta mig ur soffan på flera månader. Min sambo to hand om mig under tiden.

Pengarna trillade in från csn men jag hade inte en tanke på det då.

När jag blev frisk nog att klara mer än att bokstavligt talat krypa på alla fyra hemma så insåg jag vad som hänt. Betalade igen alla pengar inom loppet av 3 mån och hoppades att man skulle ha överseende när jag ringde och meddelade att jag gärna betalar igen även bidraget. Något jag inte fick.

Nu 12 år senare vill jag studera igen men csn låter mig inte. De säger att jag måste gå klart dessa specifika kurser, men programmet finns inte ens kvar så det är omöjligt. De kan inte heller förklara hur jag ska göra istället.

• guinevere
    BandAnna skrev 2016-08-09 08:10:26 följande:

Sitter i samma sits. Blev gravt sjuk i lunginflammation men vägrade sjukhus. Och tillsammans med min riktigt vidriga astma så klarade jag inte ta mig ur soffan på flera månader. Min sambo to hand om mig under tiden.

När jag blev frisk nog att klara mer än att bokstavligt talat krypa på alla fyra hemma så insåg jag vad som hänt. Betalade igen alla pengar inom loppet av 3 mån och hoppades att man skulle ha överseende när jag ringde och meddelade att jag gärna betalar igen även bidraget. Något jag inte fick.

Nu 12 år senare vill jag studera igen men csn låter mig inte. De säger att jag måste gå klart dessa specifika kurser, men programmet finns inte ens kvar så det är omöjligt. De kan inte heller förklara hur jag ska göra istället.

Att de påstår att du måste gå just de kurserna låter fel. För mig räckte det att ta motsvarande poäng men var ok att läsa andra kurser.
  • K Kalle

Det är alltid gratis att studera i Sverige om man är svenska medborgare.
  • guinevere

Ring csn och prata med dem! Fråga om särskilda skäl (som Tow2Mater länkade).
  • snedtak
    BandAnna skrev 2016-08-09 08:10:26 följande:

Som ovan sa. Det är helt irrelevant vilka exakta kurser du tar. Samma antal poäng behöver det bara vara (tror det måste vara samma nivå också, dvs. du kan inte täcka unversitetskurser med gymnasiekurser).
  • snedtak
    Du har 2 problem här:
    1) CSN-skulder hos kronofogden
    2) Saknade CSN poäng

För 2) så är lösningen antingen att ta in poängen genom att lösa nya kurser utan CSN ett tag (eller om du kan tenta av några kurser snabbt) eller att få dispens. Dispens fås, sedan 2010, enormt mycket lättare om du har läkarintyg som tydligt visar en nära anhörig blev svårt sjuk eller att du mådde dåligt på ett sätt som påverkar dina studier. Innan 2010 räckte det ofta med att skriva ett brev utan läkarintyg.

För 1) så får man som regel inte CSN om man inte skött betalningen på sitt lån. Möjligen kan extraavgifterna som tillkommit på ditt CSN-lån avskrivas om det var så att du tex. gick på försörjningsstöd under tiden.  Men lånet i sig kan inte försvinna. Här kan nog någon annan svara på när CSN beviljar studemedel igen, om det är direkt när man kommit ikapp med sin återbetalning eller vad som gäller.
  • CinnamonGirl
    K Kalle skrev 2016-08-09 08:51:48 följande:
    Det är alltid gratis att studera i Sverige om man är svenska medborgare.
    Hen menar att hen måste ta igen de missade poängen innan hen kan få CSN-bidrag igen.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • emmamoa123

Har ett liknande problem, fattas 12 poäng. Jag har löst det genom att låna av min mamma, tar 8 veckor att uppnå dom poängen på utbildningen som startar imorgon så efter det kan jag ansöka om studiemedel igen. I mitt fall måste jag låna 22.000, naturligtvis inte alla som har den möjligheten, men du kan ju kolla runt? Alt ta ett lån om du har möjlighet?

• CinnamonGirl
    emmamoa123 skrev 2016-08-14 13:34:28 följande:
    Har ett liknande problem, fattas 12 poäng. Jag har löst det genom att låna av min mamma, tar 8 veckor att uppnå dom poängen på utbildningen som startar imorgon så efter det kan jag ansöka om studiemedel igen. I mitt fall måste jag låna 22.000, naturligtvis inte alla som har den möjligheten, men du kan ju kolla runt? Alt ta ett lån om du har möjlighet?
    Har samma problem här. Blir jag godkänd på sommarkursen som avslutades i fredags saknar jag 7,5 hp. Jag har tur med utbildningen jag kommit in på. för där ligger det en 7,5 poängskurs i början och det är tenta på hela kursen efter 5 veckor. Gäller bara att bli godkänd på den också!

Men tänk bara på att det kan ta ett tag innan poängen blir registrerade, de har tre veckor på sig att rätta och sen ska det registreras.
  • emmamoa123
    CinnamonGirl skrev 2016-08-14 16:37:54 följande:

Har samma problem här. Blir jag godkänd på sommarkursen som avslutades i fredags saknar jag 7,5 hp. Jag har tur med utbildningen jag kommit in på. för där ligger det en 7,5 poängskurs i början och det är tenta på hela kursen efter 5 veckor. Gäller bara att bli godkänd på den också!

Men tänk bara på att det kan ta ett tag innan poängen blir registrerade, de har tre veckor på sig att rätta och sen ska det registreras.

Ja rent teoretiskt har dom ju 3 veckor på sig men pratade med programansvarig och så fort jag har tagit dom fattade poängen skulle hon meddela CSN :)
  • Rödtjärnens Anna

Jag har fått beviljat vidare CSN-pengar inte bara en gång utan två trots att jag inte klarat mina poäng. Första gången blev min dåvarande sambo svårt sjuk och den andra gången min mamma. Jag skrev ett personligt brev och bifogade det med ansökan om särskilda skäl (eller vad det hette).

Det jag dock vet är att CSN är väldigt noga med att inga skulder får ligga hos kronofogden. Har flera vänner som velat plugga och inte kunnat pga CSN-skulder hos kf

• CinnamonGirl

Jag läste just på CSNs hemsida om krav på studieresultat.

1:a året behöver man bara klara 62,5% (37 av 60 hp) och efter det 75% (45 av 60 hp).

Jag har pluggat inom YH, blev godkänd på 12,4 av 27 veckor (45,9%).
    Har läst två högskolekurser (bara den ena är godkänd ännu), men räknar med den ena så är jag godkänd på 5 veckor till: 17,4 av 27 = 64,4%. Då klarar jag ju första årets krav, så jag fattar inte varför jag fått nej?

• CinnamonGirl
    CinnamonGirl skrev 2016-08-16 17:19:46 följande:
    Jag läste just på CSNs hemsida om krav på studieresultat.

1:a året behöver man bara klara 62,5% (37 av 60 hp) och efter det 75% (45 av 60 hp).

Jag har pluggat inom YH, blev godkänd på 12,4 av 27 veckor (45,9%).
    Har läst två högskolekurser (bara den ena är godkänd ännu), men räknar med den ena så är jag godkänd på 5 veckor till: 17,4 av 27 = 64,4%. Då klarar jag ju första årets krav, så jag fattar inte varför jag fått nej?
    www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat-1.2581
  • snedtak
    CinnamonGirl skrev 2016-08-16 17:20:10 följande:
    www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-...
    Du läser under rubriken "Högskola". Det är olika regler för högskola och annan vuxenutbildning som YH:
    Jag är inte så bra på YH-reglerna då jag endast läst på högskola, men jag tolkar det som att man i princip inte får ligga efter med YH-studier. Dvs. du måste i princip ta poäng motsvarande 100% av det du läst.
    www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/studieresultat

Är inte heller säker på hur det funkar att "blanda" YH och högskolekurser, utan jag tror att du bör vända dig till CSN direkt för att få störst chans till korrekt svar.
  • CinnamonGirl
    snedtak skrev 2016-08-16 20:20:49 följande:
    Du läser under rubriken "Högskola". Det är olika regler för högskola och annan vuxenutbildning som YH:
    Jag är inte så bra på YH-reglerna då jag endast läst på högskola, men jag tolkar det som att man i princip inte får ligga efter med YH-studier. Dvs. du måste i princip ta poäng motsvarande 100% av det du läst.
    www.csn.se/ovriga-utbildningar/krav/studieres...

Är inte heller säker på hur det funkar att "blanda" YH och högskolekurser, utan jag tror att du bör vända dig till CSN direkt för att få störst chans till korrekt svar.

Jag börjar utbildning nu till hösten, sökte studiemedel men fick till svar att jag måste läsa in motsvarande 14 HP. Har skickat in en ny ansökan med motivering att man får ha kurser släpande, enligt deras sajt. Men det kanske bara gäller högskolekurser som du skriver, hittar ingen information om YH-studier, de skriver bara "Om du tidigare haft studiemedel prövar CSN dessutom att du har tillräckliga studieresultat från tidigare studier, har skött återbetalningen av dina studielån... osv".

(Och ja, det går bra att läsa in poängen på högskolenivå trots att tidigare utbildning var en YH-utbildning.)
Svar på tråden CSN utan poäng