• CarroAN

Hus utan mäklare?

Någon som varit inblandad i husköp utan mäklare?

Vi håller på att leta ny bostad, äger idag en bostadsrättslägenhet som vi ska sälja. Vi har efter en stunds letande kommit fram till vad vi vill ha. Det är ett särskilt radhus som brukar dyka upp då och då på marknaden. Min tanke är att vi inte ska sitta och vänta utan försöka höra av oss till de som bor i dessa hus, för att se om någon är på väg att flytta så vi kan skynda på processen lite.

Min fundering gäller egentligen om vi bara kan använda oss av en mäklare vid själva kontraktsskrivningen i så fall? För att det ska bli billigare för säljaren och därmed fördelaktigt för de att sälja till oss istället för att lägga ut huset på t.ex. hemnet.

Någon som vet?

• Svar på tråden Hus utan mäklare?
  • Pimpinellan

Vi köpte vårt hus helt privat. Gick till banken för att skriva på pappren, men nån mäklare var aldrig inblandad.

• roccarasso

Jag sålde mitt hus utan mäklare.

Anlitar ni mäklare till kontraktskrivning kommer de att vilja ha arvode för det. Vissa begär runt 10 tusen. Hemverket har vissa tjänster till fast arvode. Vill ni ha kopia på mitt kontrakt/frågelista/köpebrev kan du pm:a mig. 

Istället för att svara på frågelista som mäklarna har gick jag från rum till rum, skrev upp allt jag gjort själv o hur, brister jag sj upptäckt som behövde åtgärdas. På så sätt fanns det inga frågetecken lr något att tvista om. 

Svar på tråden Hus utan mäklare?