• Äldre 8 Aug 23:04
    2301 visningar
    2 svar
    2
    2301

    Bonuson med autism som bestämmer allt

    Långt inlägg men kan inte korta ner :)

    Min sambo har en son som är 11 år han har nyss fått diagnosen autism. I mina ögon är han en ganska normal 11 åring med aggressionsproblem. han hos sin mamma och är här varannan helg. (Vi bor 12 mil ifrån varandra)

    Problemet som jag ser det är att mamman låter barnet bestämma det mesta o styra över familjen. Han bor med mamma och en syster som är 15 år. O sen när han kommer hit tror han han kan göra samma här men det är fel. I min värld får o kan inte en 11 åring bestämma över alla. Problemet är att får han inte sin vilja fram här blir han förbannad. Svär o beter sig skitilla. Jag har en son på 10 år med adhd och jag o sambon har en gemensam dotter på 8 månader. Vill inte utsätta dom för detta. Min son har redan hört o sett för mycket.

    Sambons son blev sur på oss sist han var här men han kan inte förklara varför nu i efterhand. Sambon ringde sin son i torsdags förra veckan o fick till svar från sonen "jag har bestämt mig för att inte ha kontakt med dig på ett tag" sen idag messade mamman o fråga om det är ok att sonen kommer på fredagkväll o åker hem på lördag. Knappt lönt tycker vi men mamman tycker det. Vilket leder till att vi kan inte planera in nåt kul denna helgen för han ska åka hem mitt i allt. Enligt mamman ska sonen själv få bestämma. Men tänk om vi har nåt planerat eller så? Det bryr varken mamman eller barnet sig om.

    Efter autismutredningen fick de tid till pojken på habiliteringen. För att han ska få hjälp. Men nu har barnet bestämt sig för att han inte vill dit. Han sa "det är säkert en sur jävla kärring som sitter där som jag intw vill prata med" så då slapp han gå dit. Detta gör mig rädd för då kommer han inte få nån hjälp med att hantera sin ilska o sina problem. Mamman bara dansar efter barnets pipa.

    Jag får tassa på tå varje gång han är här för att inte riskera att utlösa nån arghet hos honom och så vill jag intw ha det i mitt eget hus.

    Behövde skriva av mig o kanske någon har det på nåt liknande vis o kan komma med förslag/råd.

  • Svar på tråden Bonuson med autism som bestämmer allt
  • Ego Lovers
    Äldre 9 Aug 02:14
    #1

    Han är elva år och din man bör vara hård mot sitt ex med att sonen SKA till habiliteringen så ni får verktyg att hantera hans aggression annars får ni göra en orosanmälan då den flatheten hon håller på med gör att han kommer få större problem ju äldre han blir och det är barnmisshandel att låta ett barn med funktionsnedsättning ta beslut då han är långt ifrån mogen i hjärnan för att ta ett sådant beslut. Nu har hon verkligen chansen att få till det så han blir en lugn och harmonisk kille OM ni hittar rätt förhållningssätt gentemot honom. Att tassa på tår som både du och hon verkar göra för att inte utlösa hans aggressivitet är allt ifrån okej.

  • Äldre 9 Aug 08:39
    #2
    Ego Lovers skrev 2016-08-09 02:14:02 följande:

    Han är elva år och din man bör vara hård mot sitt ex med att sonen SKA till habiliteringen så ni får verktyg att hantera hans aggression annars får ni göra en orosanmälan då den flatheten hon håller på med gör att han kommer få större problem ju äldre han blir och det är barnmisshandel att låta ett barn med funktionsnedsättning ta beslut då han är långt ifrån mogen i hjärnan för att ta ett sådant beslut. Nu har hon verkligen chansen att få till det så han blir en lugn och harmonisk kille OM ni hittar rätt förhållningssätt gentemot honom. Att tassa på tår som både du och hon verkar göra för att inte utlösa hans aggressivitet är allt ifrån okej.


    Tack för ditt svar. Problemet ör att min sambo pratat med henne men hon skiter i allt han söger til henne. Hon kör sitt eget race. Skulle vi göra en orosanmälan klmmer hon bli fly flrbannad. Enligt henne hade habiliteringen sagt till henne på första mötet "vi kan inte hjälpa honom så mycket då ni redan gjort så mycket själva" sen om det är sant vet jag inte.

    Men vem kan annars hjälpa om inte habiliteringen?
Svar på tråden Bonuson med autism som bestämmer allt