• Läängtande

Korrekturläsare

-hur får man jobb som det?

• Svar på tråden Korrekturläsare
  • annsve

oj - vet inte om jag vågar skriva något stor risk att man blir rättat :)

Undra om det finns företag som anställer en person enbart som korrekturläsare.
    Du kanske skulle satsa på att bli originalare istället för att skapa större chans att få jobb inom området.

• Läängtande

(hi hi så skrev du fel ändå..!)
    vad betyder originalare? Jag tänkte mest ha ett litet jobb för att dryga ut kassan när man är mammaledig.

• skriva

Originalare är grafiskt, korrektur är språkligt. Inte alls samma sak.

• Läängtande

jag kan ingen grafik alls.. språk är min grej.

• skriva

Arbetsmarkanden är obefintlig för korrläsare.

Du kan komma in å ett förlag genom rätt utbildning. Språk, journalistik.

• annsve

jo jag vet att det är skillnad men eftersom arbetsmarknaden för originalare är tunn var detta ett förslag i ungefär samma riktning.

• Karpet

Jag har jobbat som korrekturläsare under några månader. Det var en rekryteringsfirma som annonserade den tjänsten. Det var engelska texter, och det var inte i Sverige.

Om du kan tänka dig att flytta utomlands och är duktig på ett annat språk än svenska så är det inte så svårt att få jobb. När jag jobbade som det så hade jag ingen universitetsutsbildning, utan bara en engelskspråkigt gymnasieutbildning.

• Läängtande

vet du var man kan jobba så i Sverige?

• Karpet

Läängtande

Nej, jag har ingen aning alls var eller om man kan få ett sådant jobb i Sverige. Jag antar att det är samma med det som med alla andra jobb i Sverige just nu. Det verkar ju inte finnas jobb alls just nu och jag kan tänka mig att det finns åtskilliga tusen arbetslösa språkvetare.

Kanske du skulle satsa på att bli översättare istället, om du kan minst 2 andra språk vill säga?

• Läängtande

kan bara svenska och engelska riktig bra.

• soraya

Det beror väl på vad man korrekturläser.
    Ska man korrekturläsa tidning vill de helst att man är journalist - det handlar ju om så otroligt mycket mer än att "rätta andras fel", som någon uttryckte det i en annan tråd.

• skriva

Att korrekturläsa är en stor uppgift, skribenteran själva är ju rätt duktiga, om man så säger.

Man måste vara insatt i olika stilistiska nivåer av språket och kunna mkt teori. Använda sig av referenslitteratur, etc.

Längtande -

• skriva

Oj, hoppsan!

här fotrsätter inlägget:

Ring all förlag du hittar i gula sidorna. Då får du reda på vad de begär i kompetens och vad det finns för arbetstillfällen.

• Rockelina

Jag jobbar extra som översättare/korrläsare genom översättningsfirmor. Företag använder sig av sådana då många arbetar globalt idag. Du måste ha trados för att kunna försörja dig på det men kan ju som jag börja och jobba extra med det. blir mest korrekturläsning då man inte har trados. Kolla på gula sidorna efter översättningsfirmor i din närhet. De flesta större företag använder sig av översättningsfirmor, har inte nån som sitter anställd. Billigare och enklare anlita nån externt. Jag arbetar med engelska till svenska. Man får bara arbeta mot sitt modersmål. Min bakgrund är som engelsk skribent. Lycka till!

Svar på tråden Korrekturläsare