Hur gör jag?
Hej,
Är helt ny på detta forum - så ni får gärna säga till om det är helt fel tråd/forum jag frågar i.
Jag lever tillsammans med min sambo och vår dotter snart 2 år gammal. Jag jobbar heltid, är välutbildad och tjänar bra. Min sambo studerar distans. Min sambo har ett väldigt hett temperament, vilket jag kan acceptera - alla är ju olika. Problemet är att hon kan bli sur över ingenting och kan då vara sur i upp till två dagar. När hon blir sur så pratar hon inte och blir typ apatisk. Lämnar/hämtar inte på dagis, utan bara ligger och surar okontaktbar. Jag blir fruktansvärt irriterad på detta beteende - men det lönar sig ju inte att bli arg, eftersom det inte det inte går att kommunicera. Tar jag upp det när allt är bra igen, så blir det samma sak. Kan inte ta emot kritik. Ni kanske undrar om det finns två sidor av myntet, men det gör det inte. Jag försöker allt får att få det gå ihop så smidigt som möjligt hemma. Hämtar/lämnar, handlar, diskar, kastar sopor och lagar mat och frukost till alla. Varje dag. Ok - nu har jag skrivit kortfattat om situationen - finns diverse andra saker som jag väljer att inte säga just nu. Värt att notera, är att min sambo inte har några skyddsnät här i Sverige. Nu till min undran, vilka alternativ har jag?
1. Separera och kräva vårdnad av vårt barn, och hoppas att allt går bra för henne.
2. Gå till psykolog för att kolla om hon har något psykiskt problem som behöver kollas upp.
3. Acceptera och leva med problemet?
4. Annat?
Vänligen.