Min 12-åring klagar ständigt på min kropp
Min dotter har precis fyllt 12 och har alltid varit känslig och krävande. De senaste månaderna har jag fått höra att jag är tjock, rumpan är tjock, min näsa är alltid röd, jag har stora bröst etc etc. Dessutom klämmer hon mig på baken och påpekar hur tjock den är. Är sååå less på detta! Hon säger att jag aldrig tränar och att jag aldrig blir smalare. Jag har börjat röra mer på mig sista tiden och tänker förbättra mig, även med maten. Kan tillägga att jag är normalviktig även om jag lagt på mig ca fem kg som jag vill bli av med. Hon själv behöver röra på sig mer och äta bättre. Hon har övervikt däremot. Jag tror att hon speglar över det hon känner om sig själv på mig. Tyvärr vill hon nästan aldrig cykla, promenera etc med mig "eftersom jag är så tjock". Däremot går det bra att gå ut med min man. Känner mig så ledsen över detta och hon respekterar verkligen inte mig när hon gör så här. Jag/vi har pratat med henne om detta, hur hon tror jag känner mig när hon gör/säger detta men det slutar med att hon skriker "gå ut ur mitt rum", "gå jävla mamma". Jag kan tillägga att jag och min man pratar inte om vikt utan om att det är viktigt att röra på sig och äta bra. Sen ska jag erkänna att det blivit för mycket onyttigheter men vi tänker dra ner på sötsakerna, svårast på semestern dock. Känner mig maktlös och ger upp snart känns det som!! Vad göra?!