• AstraG

    Vi med PTSD

    Några fler som lider a PTSD?

    Har ni försökt att få hjälp? Haft det länge? Hur yttrar det sig?

    Jag har själv haft PTSD i säkert över 10 år men blev diagnostiserad först för två år sedan. Innan trodde jag alla led av mardrömmar, flashbacks och panikattacker. Har fått det efter övergrepp.

    Vore skönt att inte känna sig så ensam. Känns som att ingen förstår

  • Svar på tråden Vi med PTSD
  • Anonym (loppan)

    Jag har nog också ptsd men tror i mitt fall på mer på c-ptsd.

    Hur yttrar sig dina flashbacks? Vet du vad som triggar dem?

    Minns i princip ingenting om min barndom så mina trauman är rena kroppsminnen som jag inte kan sätta ord på.

    Hållt på med mindfulness rätt mycket och det har hjälpt mig mycket. Lider inte längre på samma sätt.

    Får du behandling? Hört emdr ska vara effektivt.

  • AstraG
    Anonym (loppan) skrev 2016-08-09 12:55:50 följande:

    Jag har nog också ptsd men tror i mitt fall på mer på c-ptsd.

    Hur yttrar sig dina flashbacks? Vet du vad som triggar dem?

    Minns i princip ingenting om min barndom så mina trauman är rena kroppsminnen som jag inte kan sätta ord på.

    Hållt på med mindfulness rätt mycket och det har hjälpt mig mycket. Lider inte längre på samma sätt.

    Får du behandling? Hört emdr ska vara effektivt.


    Hej

    Vad innebär c-ptsd?

    Jag kastas tillbaka till ett minne där jag upplever det igen. Som att jag var tillbaka på den platsen med smärtan, känslorna och ibland till och med lukter och smaker. Det är hemskt. Ibland är de "lite lättare" och då får jag som väldigt påträngande minnesbilder jag har svårt att värja mig mot. Oftast vet jag inte riktigt vad som triggar. Just nu går jag i behandling och då dras ju minnena upp till ytan och därför är det nästan triggande hela tiden. Annars har det varit platser, dialekter och sättet människor rör vid mig.

    Okej, men får du som känningar fast du inte vet vad du reagerar på eller?

    Vad bra att du har hittat något som funkar för dig. Går du på kurs eller kör du hemma

    Har provat emdr men det gick inte bra alls. Gjorde det med en som gick under utbildning och hon kunde inte se när det var dags att bryta. Mådde väldigt mycket sämre av det. Men nu ar jag fått hjälp, eller håller på och får hjälp. Bor på ett behandlingshem där de jobbar med exponering
  • Anonym (loppan)
    AstraG skrev 2016-08-09 16:01:47 följande:

    Hej

    Vad innebär c-ptsd?

    Jag kastas tillbaka till ett minne där jag upplever det igen. Som att jag var tillbaka på den platsen med smärtan, känslorna och ibland till och med lukter och smaker. Det är hemskt. Ibland är de "lite lättare" och då får jag som väldigt påträngande minnesbilder jag har svårt att värja mig mot. Oftast vet jag inte riktigt vad som triggar. Just nu går jag i behandling och då dras ju minnena upp till ytan och därför är det nästan triggande hela tiden. Annars har det varit platser, dialekter och sättet människor rör vid mig.

    Okej, men får du som känningar fast du inte vet vad du reagerar på eller?

    Vad bra att du har hittat något som funkar för dig. Går du på kurs eller kör du hemma

    Har provat emdr men det gick inte bra alls. Gjorde det med en som gick under utbildning och hon kunde inte se när det var dags att bryta. Mådde väldigt mycket sämre av det. Men nu ar jag fått hjälp, eller håller på och får hjälp. Bor på ett behandlingshem där de jobbar med exponering


    Det låter jättebra att du får hjälp :) Själv har jag aldrig ens fått rätt diagnos utan valsat runt i vården och blivit medicinerad men utan att få terapi. Ställt min egen diagnos haha :)

    C-ptsd står för komplex ptsd och härstammar från barndomen.

    Hade alltid känningar förut men visste aldrig varför. Och var alltid på helspänn. Jag började med mindfulness vilket lugnade ner mitt nervsystem. Sedan har jag gjort mycket kroppsbaserat traumaarbete på egen hand och inom den alternativa vården. Tror faktiskt att jag är nästan frisk idag. Och det tror jag att du också kan bli :)
  • crsmejl

    Här är en till


    Jag gör EMDR hos en duktig psykolog, går på kroppsbehandling och sprayar mig med magnesiumolja


    Har PTSD från barndomen, min syster var våldsam (och lite andra grejor) och jag har mått dåligt länge. Trodde sättet jag mådde på var normalt eller mitt eget fel, hade ingen aning om att jag blivit traumatiserad.


    Har äntligen fått rätt hjälp och känner mig tacksam över det


    EMDR är jobbigt men effektivt för mig. Har hört gott om hypnosterapi, men inte vågat prova.

    Jag känner mycket skuld och skam över att jag fått PTSD över syskonmisshandel


    Håller på att ta mig tillbaka till min arbetsplats, hoppas på att det går bra den här gången.


    Lycka till med ert mående


    (måste rekommendera Pete Walker som skrivit en bra bok om c-ptsd, dock på engelska)

  • Anonym (loppan)
    crsmejl skrev 2016-08-09 19:42:49 följande:

    Här är en till

    Jag gör EMDR hos en duktig psykolog, går på kroppsbehandling och sprayar mig med magnesiumolja

    Har PTSD från barndomen, min syster var våldsam (och lite andra grejor) och jag har mått dåligt länge. Trodde sättet jag mådde på var normalt eller mitt eget fel, hade ingen aning om att jag blivit traumatiserad.

    Har äntligen fått rätt hjälp och känner mig tacksam över det

    EMDR är jobbigt men effektivt för mig. Har hört gott om hypnosterapi, men inte vågat prova.

    Jag känner mycket skuld och skam över att jag fått PTSD över syskonmisshandel

    Håller på att ta mig tillbaka till min arbetsplats, hoppas på att det går bra den här gången.

    Lycka till med ert mående

    (måste rekommendera Pete Walker som skrivit en bra bok om c-ptsd, dock på engelska)


    På vilket sätt manifesterar sig din ptsd? :)
  • AstraG
    crsmejl skrev 2016-08-09 19:42:49 följande:

    Här är en till


    Jag gör EMDR hos en duktig psykolog, går på kroppsbehandling och sprayar mig med magnesiumolja


    Har PTSD från barndomen, min syster var våldsam (och lite andra grejor) och jag har mått dåligt länge. Trodde sättet jag mådde på var normalt eller mitt eget fel, hade ingen aning om att jag blivit traumatiserad.


    Har äntligen fått rätt hjälp och känner mig tacksam över det


    EMDR är jobbigt men effektivt för mig. Har hört gott om hypnosterapi, men inte vågat prova.

    Jag känner mycket skuld och skam över att jag fått PTSD över syskonmisshandel


    Håller på att ta mig tillbaka till min arbetsplats, hoppas på att det går bra den här gången.


    Lycka till med ert mående


    (måste rekommendera Pete Walker som skrivit en bra bok om c-ptsd, dock på engelska)


    Vad bra att du har hittatt en bra psykolog och att det fungerar för dig!
    Vad är det här med magnesiumolja? Berätta gärna!

    Förstår att det känns skönt att du fått hjälp oh att det håller på och går åt rätt håll.
    Hoppas på dig :)

    Jag har provat hypnostearpi men det var en fruktansvärd upplevelse.. Behandlaren hade ingen kontroll och det hela spårade ur. Såg att hon själv blev väldigt rätt. Tappade förtroende för henne sedan
  • AstraG
    Det låter jättebra att du får hjälp :) Själv har jag aldrig ens fått rätt diagnos utan valsat runt i vården och blivit medicinerad men utan att få terapi. Ställt min egen diagnos haha :)

    C-ptsd står för komplex ptsd och härstammar från barndomen.

    Hade alltid känningar förut men visste aldrig varför. Och var alltid på helspänn. Jag började med mindfulness vilket lugnade ner mitt nervsystem. Sedan har jag gjort mycket kroppsbaserat traumaarbete på egen hand och inom den alternativa vården. Tror faktiskt att jag är nästan frisk idag. Och det tror jag att du också kan bli :)
    Okej, ja asså diagnosen i sig är ju inte viktigt. Så länge du kan behandla den själv och att du känner att ditt klarar av det. Att du lyckades lugna ditt nervsystem låter ju helt fantastiskt!

    Jag hoppas verkligen det. Även om det känns mörkt och tyst just nu..
  • Anonym (loppan)
    AstraG skrev 2016-08-09 22:06:14 följande:

    Okej, ja asså diagnosen i sig är ju inte viktigt. Så länge du kan behandla den själv och att du känner att ditt klarar av det. Att du lyckades lugna ditt nervsystem låter ju helt fantastiskt!

    Jag hoppas verkligen det. Även om det känns mörkt och tyst just nu..


    Tror att det är just nervsystemet som hamnar ur balans vid trauma. Men man kan som tur reglera nervsystemet med hjälp av andningen med exempelvis mindfulness, meditation och yoga som verktyg. Efter ett tag blir det automatiskt :) inte helt läkt men när man är i balans är det hundra gånger lättare att palla med bearbetning å sånt då.
  • crsmejl
    Anonym (loppan) skrev 2016-08-09 19:55:06 följande:
    På vilket sätt manifesterar sig din ptsd? :)

    Jag är relativt frisk nu, men några utvalda symptom av sådant som är/har varit är:

    - återupplevelser: bilder, kastas tillbaka i traumat och tror att det händer just nu
    - hög ångest
    - mardrömmar
    - stänga av känslomässigt
    - dissociera 
    - tvångstankar
    - inte minnas traumat utan känner att det har hänt någon annan
    - stockholmssyndrom
    - undvika att prata om trauman
    - inte klara av beröring
    - att det är mitt fel

    det är några av symptomen jag har haft eller har

  • crsmejl
    AstraG skrev 2016-08-09 22:03:23 följande:
    Vad bra att du har hittatt en bra psykolog och att det fungerar för dig!
    Vad är det här med magnesiumolja? Berätta gärna!

    Förstår att det känns skönt att du fått hjälp oh att det håller på och går åt rätt håll.
    Hoppas på dig :)

    Jag har provat hypnostearpi men det var en fruktansvärd upplevelse.. Behandlaren hade ingen kontroll och det hela spårade ur. Såg att hon själv blev väldigt rätt. Tappade förtroende för henne sedan

    Det låter som en hemsk upplevelse med hypnosen, inte konstigt du tappade förtroendet. Det är svårt nog utan att behöva hantera behandlarens osäkerhet och inkompetens. Jag tycker det var starkt av dig att lyssna på din magkänsla.


    Jag har själv erfarenhet av att psykologer/läkare gör mer skada än nytta. 


    Jag har försökt läsa på om magnesium men har svårt att hitta bra studier kring det och berättar bara hur det är för mig. Magnesium hjälper mig att sova djupare, slappna av mer, få mer energi och bli klarare i huvudet. Magnesium kan tas upp via huden. Jag har köpt magnesiumklorid-spray från hälsokosten. Har använt det i cirka 3 månader och jag mår mycket bättre. Känner mig inte konstant utmattad, har mindre ångest. Rekommenderar det verkligen. Googla gärna och läs mer, men som sagt svårt att hitta studier kring magnesiumolja.

Svar på tråden Vi med PTSD