• ElinS94

    Hjälp

    Hej jag och min sambo har försökt att få barn i över 1 och ett halv år men inget händer

    Ringer till olika kliniker men ingen som vill hjälpa oss..

    Har regelbunden mens och även pcos

    Vill gärna ha hjälp men olika typer av behandlingar och även er som har gjort ivf eller konsultbesök hos ivf vad allt kostar

    Inget dömande Ell


    T
  • Svar på tråden Hjälp
  • ElinS94
    ElinS94 skrev 2016-08-09 14:13:51 följande:

    Hej jag och min sambo (22-29 ålder)

    har försökt att få barn i över 1 och ett halv år men inget händer

    Ringer till olika kliniker men ingen som vill hjälpa oss..

    Har regelbunden mens och även pcos

    Vill gärna ha hjälp men olika typer av behandlingar och även er som har gjort ivf eller konsultbesök hos ivf vad allt kostar

    Inget dömande Eller elaka kommentarer


  • Cyanea

    Jättetråkigt att det tar tid :( Vad säger de när du pratar med dem? Vad är skälet till att ni blir nekade? 

    Jag har både gjort utredning och IVF genom landstinget, då kostar det som vilken annan vård som helst. 

  • Pimpinellan

    Vägrar de p.g.a för högt BMI eller vad är skälet? Har ni inga barn är det ju landstinget man vänder sig till i första hand för då är utredning och hjälp gratis. Utredning får alla även om man sen nekas hjälp p.g.a BMI.

  • Tindra85

    Men va? Finns det åldersgräns på ivf? Ja det finns det kanske men låter knas...

    genom landstinget får man ca 3 behandlingar (olika hur de räknar med färska och frysta försök) gratis men då brukar man få stå i kö också.

    Privat kostar en behandling ca 30 000 eller ett trepack 64 000 och få får man oftast börja direkt.

    Har du fått något att testa för pcon? För det borde ju vara första steget. Även en spetmaanalys borde vara aktuellt om det ej är gjort - ring runt till olika vårdenheter eller privata kliniker som kan hjälpa dig vart du ska vända dig.

    Med detta som bakgrund vet jag dock fortfarande inte det här med den lägre åldersgränsen :/

    Lycka till!


  • Mandelkanel
    ElinS94 skrev 2016-08-09 14:13:51 följande:

    Hej jag och min sambo har försökt att få barn i över 1 och ett halv år men inget händer

    Ringer till olika kliniker men ingen som vill hjälpa oss..

    Har regelbunden mens och även pcos

    Vill gärna ha hjälp men olika typer av behandlingar och även er som har gjort ivf eller konsultbesök hos ivf vad allt kostar

    Inget dömande Ell


    Vilket landsting? Ivf är inte första steget. Har du/ni fått någon utredning/behandling. Börja annars hos en bra allmänläkare/barnmorskemottagningen. De ska vägleda er i detta!
  • Yonne

    Hej Elin! Vad tråkigt att ni inte får hjälp. De flesta landsting i Sverige följer SKLs rekommendation om assisterad befruktning. I maj släppte de en uppdaterad rekommendation som bla. innebär att ensamstående ska få behandling men även att ansöka om assisterad befruktning bör

    vara i paritet med den åldersgräns som gäller för ansökan om adoption, dvs 25 år. SKL skriver ju inget om undre åldersgräns för utredning, men ni kanske redan har gjort utrednig? Nu vet jag inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns flera gynekologer som gör utredningar men även privat ivf. Med det fria vårdvalet kan ni kan söka vård vart som helst i landet. Så bor du inte i Stockholm kan ni ändå söka vård där. Vill du ha tips på mottagningar är det bara att säga till. Styrka och lycka till!!

  • Tindra85

    Aha jamen där ser man med åldern!

    Men en utredning först självklart!


    Yonne skrev 2016-08-28 19:07:57 följande:

    Hej Elin! Vad tråkigt att ni inte får hjälp. De flesta landsting i Sverige följer SKLs rekommendation om assisterad befruktning. I maj släppte de en uppdaterad rekommendation som bla. innebär att ensamstående ska få behandling men även att ansöka om assisterad befruktning bör

    vara i paritet med den åldersgräns som gäller för ansökan om adoption, dvs 25 år. SKL skriver ju inget om undre åldersgräns för utredning, men ni kanske redan har gjort utrednig? Nu vet jag inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns flera gynekologer som gör utredningar men även privat ivf. Med det fria vårdvalet kan ni kan söka vård vart som helst i landet. Så bor du inte i Stockholm kan ni ändå söka vård där. Vill du ha tips på mottagningar är det bara att säga till. Styrka och lycka till!!


  • ElinS94

    [quote=76921478][quote-nick]Yonne skrev 2016-08-28 19:07:57 följande:[/quote-nick]Hej Elin! Vad tråkigt att ni inte får hjälp. De flesta landsting i Sverige följer SKLs rekommendation om assisterad befruktning. I maj släppte de en uppdaterad rekommendation som bla. innebär att ensamstående ska få behandling men även att ansöka om assisterad befruktning bör

    vara i paritet med den åldersgräns som gäller för ansökan om adoption, dvs 25 år. SKL skriver ju inget om undre åldersgräns för utredning, men ni kanske redan har gjort utrednig? Nu vet jag inte var du bor men i t.ex. Stockholm finns flera gynekologer som gör utredningar men även privat ivf. Med det fria vårdvalet kan ni kan söka vård vart som helst i landet. Så bor du inte i Stockholm kan ni ändå söka vård där. Vill du ha tips på mottagningar är det bara att säga till. Styrka och lycka till!![/

    Vi bor i Umeå och via 1177 står det ingen ålder men när man ringer dom så är det åldergräns 23 vilket jag tycker är så sjukt konstigt då i Sverige är man "vuxen" när man är 18..

    Jag gick via ungdomsmottagningen och fick reda på att jag har pcos..

  • ElinS94

    [quote=76921476][quote-nick]Mandelkanel skrev 2016-08-28 19:07:20 följande:[/quote-nick]Vilket landsting? Ivf är inte första steget. Har du/ni fått någon utredning/behandling. Börja annars hos en bra allmänläkare/barnmorskemottagningen. De ska vägleda er i detta![/

    Hej Västerbottenlän

    Vi blir bara så dåligt bemött pga av ålder..

    Tycker det är fel att döma mig för att jag är 22 år vill och vet vad jag vill.::

  • Yonne

    Hej igen Elin!

    En sak som jag har lärt mig i denna otroligt jobbiga situation är att saker och ting inte alltid går som man vill. Det kan vara regler som är konstiga, begränsningar i antal behandlingar, att väntetiderna är långa och köerna många. Jag försöker varje dag när jag håller på få panik över hela situationen acceptera situationen som den är. Jag kan inte påverka reglerna, väntetiderna och köerna.

    En mycker klen tröst är att du i alla fall inte är över 40 för då får man ingen behandling finansierat. Det känns som att du borde kunna få hjälp med att behandla din PCOS åtmonstone. Kanske lyckas ni bli gravida utan IVF om du får bra behandling. Har du ringt IVF-klinikenUmeå? De har ju privat utredning, och kanske de kan hjälpa er. Ha

    Om du blir dåligt bemött i vården finns t.ex. patientnämnd dit man kan vända sig som patient. Man ska alltid bli bemött bra i vården, sedan betyder det inte att man alltid får som man vill. Reglerna finns ju för att landstingen har begränsat med pengar. Hur korkade man än tycker att reglerna är.

    Mycket styrka till dig.

  • ElinS94

    Hej jag har fått reda på att det jag behöver är Pergotime men ingen jäkel vill ju skriva ut det..

  • UndrandeSökare

    Hej!
    Testa att ringa runt hos privata gynekologer om du vill få Pergotime utskrivet
    men skynda dig, för jag såg just att Pergotime ska avregistreras sista december 2016. (sluta säljas ).
    Hoppas du hittar hjälpen du behöver.

    Pergotime®                


    Tablett 50 mg
    Avregistreringsdatum: 2016-12-31

    www.fass.se/LIF/product&nplId=19850613000083&docType=65535&docTypeDynTab=65535

  • ElinS94

    Ja har äntligen fått min läkare/Gynläkare att skriva ut ska på undersökning till veckan!:)

    Hoppas då att hon skriver ut "mer" Utag då!:)

Svar på tråden Hjälp