• Anonym (Ettåring)

Tips på mat till ettåring

Hallå alla mammor och pappor. Jag behöver alla era tips på barnmat man kan bunkra och ha i frysen.

Vi har än så länge gett mycket burkmat till vår ettårig. Alternativt lagat något snabbt så som äggröra, ångkokt lax etc. Ibland äter han vår mat men den är ju ofta för salt....

Men nu har vi, både jag och sonen, tröttnat på burkmaten. Han får inte i sig ordentligt (tycker inte det är särskilt gott och han föredrar mat med större bitar). Dessutom blir maten fula fläckar och allt smakar typ samma! En annan sak jag reflekterat över är att det är så lågt kaloriinnehåll! Ofta ca 70 kcal per 100 gram? Jämför det med lax till exempel som innehåller 185 kcal per 100 g... Han äter ofta

Bara en halv burk och det blir ju ingen stadig måltid.

Så hjälp mig. Vad kan jag laga för rätter som passar en ettåring och går bra att bunkra i frys? Gärna olika rätter som är enkla att laga samtidigt. Och gärna lite kryddad mat, ja Förutom salt såklart.

Det är alltså inte tal om enbart puréer utan gärna sånt med lite mjuka bitar..

So, shoot!

• Svar på tråden Tips på mat till ettåring
  • Carambolan

Kan ni inte bara sluta salta er egen mat istället? Salta på tallriken istället. Så gjorde vi med alla barnen, det verkar skitkrångligt att laga två olika sorters mat :)

• Anonym (Matmamma)

Kolla på matsedeln för en förskola för att få tips. Men annars är det väl bara vanlig mat? Spagetti och köttfärssås, korvstroganoff, köttbullar, potatisbullar, korvgryta, fiskgryta, pannkakor, lasagne, köttgryta, kalops o.s.v

Sen är det alltid bra att ha några halvfabrikat hemma om matlådorna tar slut och det är bråttom med mat. Grillkorv, köttbullar, pyttipanna, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding fungerar mycket bra hos oss.

• Anonym (Ettåring)
    Carambolan skrev 2016-08-10 08:37:58 följande:

Kan ni inte bara sluta salta er egen mat istället? Salta på tallriken istället. Så gjorde vi med alla barnen, det verkar skitkrångligt att laga två olika sorters mat :)

Jo det är ju förvisso ett alternativ. Sonen gillar ju kryddad mat så vi kan ju egentligen tillsätta allt utom salt.

Men tänkte ändå ställa mig och göra storkok till sonen så att det finns färdiga "barnmatsburkar" i frysen.

Så gärna lite tips på konkreta rätter passade en ettåring :)
  • Anonym (Ettåring)
    Anonym (Matmamma) skrev 2016-08-10 08:45:14 följande:

Kolla på matsedeln för en förskola för att få tips. Men annars är det väl bara vanlig mat? Spagetti och köttfärssås, korvstroganoff, köttbullar, potatisbullar, korvgryta, fiskgryta, pannkakor, lasagne, köttgryta, kalops o.s.v

Sen är det alltid bra att ha några halvfabrikat hemma om matlådorna tar slut och det är bråttom med mat. Grillkorv, köttbullar, pyttipanna, fiskpinnar, fiskbullar, blodpudding fungerar mycket bra hos oss.

Tack för tips :)

Men tänker att halvfabrikat inte kan vara så bra för ett så litet barn? Där har vi ju massa konserveringsmedel, e-ämnen och salter som väl inte är så bra? Äter sällan halvfabrikat själv, även om det händer...
  • Anonym (asdf)

Tycker också det verkar onödigt att laga två maträtter. Mitt bästa tips är att ni lagar vanlig osaltad mat. Ni kan ju frysa ner småportioner av det istället.

• Frontline

Varför krångla till det för?
    Ge det ni äter men tillsätt salt efter om du nu är så orolig för det, laga lite extra och frys in portioner...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bertram

Jag ställde mig en dag i månaden och gjorde currykycklinggryta, korvstråganoff, lax med potatis, biffstråganoff, spagetti med köttfärsås, torsk och potatis med äggsås, etc etc, egenligen allt som man själv kan tänka sig att äta, blev ca 4-5 burkar av varje som jag frös in och det räckte i en månad, dock var det när sönerna var mindre, vid 1 fick de börja äta våra mat (som jag också alltid lagar från grunden)

Att salt är farligt är en liten överdrift tycker jag, men använder alltid örtsalt (trocomare) iaf för maten blir mycket godare :)

• FrökenKanSjälv

Vi gjorde som de flesta andra föreslår, saltade maten på tallriken. Om du absolut vill göra storkok så föreslår jag att du håller dig till grytor (kött/fisk/vegetariskt) eller hemmagjorda biffar (köttfärs/vegetariskt). De rätterna är fortfarande goda efter en tid i frysen samt uppvärmning. Låt bli att frysa in ris, pasta och potatis för det är ingen höjdare efter att ha legat i frysen några dagar.

Sedan skulle jag helt klart satsa på mat som liknar er vanliga mat/kryddning så mycket som möjligt för då vänjer sig barnet vid det och det blir enklare när barnet väl får börja äta er mat.

• FrökenKanSjälv

Och för övrigt borde en ettåring äta normal konsistens på mat. Självklart skär man i små bitar men det finns ingen anledning till att hålla sig till "mjuka bitar".

• Anonym (Matmamma)
    Anonym (Ettåring) skrev 2016-08-10 08:56:17 följande:

Tack för tips :)

Men tänker att halvfabrikat inte kan vara så bra för ett så litet barn? Där har vi ju massa konserveringsmedel, e-ämnen och salter som väl inte är så bra? Äter sällan halvfabrikat själv, även om det händer...

Det var därför jag skrev att det var bra att ha om matlådorna är slut och det är bråttom med mat. Perfekt att ta fram en korv och bara koka lite pasta till, tar typ 15min.
Svar på tråden Tips på mat till ettåring