• Smothie

Någon med ovanligt eller fint efternamn?

Vi håller på att disskutera efternamn, han vill inte heta sitt nuvarande pga familje problem på hans sida och jag vill inte att vi ska heta mitt eftersom min pappa och sambo heter lika förnamn... kul med en pappa och en man med exakt samma namn!? =(

Vill ha nåt som är speciellt, har inte några speciellt roliga släkt namn. Finns det någon är med ovanligt efternamn eller tips om sidor eller liknande där man kan hitta?

• Svar på tråden Någon med ovanligt eller fint efternamn?
  • Jennie Brunflo

Jag TROR att det är så att man inte får ta ett efternamn som man inte är släkt med.
    Du får alltså inte heta Silverdrake....för det heter Aiwendil...och du är inte syster till henne.

Lättast för att få igenom efternamnsändring är väl att hitta på ett helt eget namn.
    OM det nu är så fortfarande. Det var så för 10 år sedan när min klasskompis bytte till Mexander.

• JewelGirl

När ni hittar ett efternamn och någon annan släkt redan heter så, måste man inte fråga om lov (så att säga) att använda det då?

Riktigt roligt vore ju att komma på ett helt unikt, eget efternamn :)

• Soya

Jo, man måste fråga om lov - man kan inte bara ta ett namn som man gillar om det redan är upptaget. Om det nu inte anses vara så allmänt att ingen kan anses "äga" namnet (ex. Svensson och Andersson). Men sånt har PRV koll på om jag inte missminner mig. Har en kompis vars familj tog ett släktnamn som någon redan hade - men de fick OK :)

Själv är jag stolt bärare av ett efternamn som bara 9 personer i Sverige har. Nåja, 8... systern bor i Chicago ;)

• JewelGirl

Soya: Höll på att säga samma här men är ju inte gift ännu *skratt* Men när jag blir det så blir jag "nr 12" med det efternamnet. Och det ska bli kul när det inträffar... ;)

• Dinturiel

Fast å andra sidan så kan man væl leta i sina egna slækttræd efter namn. Det har jag før mig ialla fall. Eller om man har anknytning till nått gårdsnamn som funnits i slækten och man kan bevisa ægarinnehav eller nått sånt. Eller så svamlar jag bara i sommarværmen.. ær lætt hænt

Soya: Vi ær den enda familjen i Sverige med vårt efternamn. Men det finns væl 46 eller nått i Danmark.. och alla ær antingen slækt med varandra eller ingifta. Annars får man inte ta det namnet eftersom det ær køpt. Så kan man också gøra... i danmark tydligen

• Venus

Tydligen så är det 64 i Sverige som har samma efternamn som mig...
    Rätt komiskt eftersom det bara är vår släkt som heter så, plus alla ingifta osv... Rätt komiskt att jag har så stor släkt *skrattar* Jag som inte ens vet vad min mormors och morfars syskon heter...
    Snart blir det väl 65 i alla fall, eller ja, den dagen jag och min sambo gifter oss eftersom han kommer ta mitt efternamn

Men kan ni inte få ihop någon rolig kombination på era två då som inte finns??? Pyssla lite med bokstäver osv...

• Hattifnatt

Jag tog min mormors flicknamn som efternamn och fick ansäöka om det hos patentverket; jag behövde dock intyg på att mormor verkligen var min mormor men då var det inget problem.

• Smothie

Vill höra Era efternamn, finns det ingen med annorlund?

• Venus

Glömde skriva med det, heter Dagobert i efternamn =))

Svar på tråden Någon med ovanligt eller fint efternamn?