• Anonym (Hur mycket ??)

Vad kommer jag att få i bostadstillägg?

Jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan och har även sökt bostadstillägg eftersom jag har rätt till det, så ansökan är skickad.

Jag undrar om någon vet vad jag kommer få på ett ungefär? Jag är inneboende och det bor totalt 3 personer i hushållet, alltså 2 plus mig = 3

Hyran ligger på 6350:- i månaden och lägenheten är 79 kvadratmeter ifall det spelar roll?

Lite nyfiken på vad jag kommer få på ett ungefär...

• Svar på tråden Vad kommer jag att få i bostadstillägg?
  • Anonym (No clue)

Jag har ingen aning.

Som en jämförelse så får jag 3400:-. Bor i en trea, ensamstående med ett barn. Hyra på cirka 4300, el på cirka 1150:- i månaden.

Inga övriga statliga bidrag, inget jobb.

Tror att 3400:- är det högsta för någon "i min situation".

• Aniiee

Om du bor inneboende så har du väl ett inneboendekontrakt som visar vad du betalar i hyra och vad som ingår i den?

Om det är så att ni bara bor tre i en lägenhet "tillsammans" så får du (6350/3)*0.93, dvs 1968 kr (om huvudet är med och jag räknar rätt)

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Anonym (No clue) skrev 2016-08-11 23:46:42 följande:

Jag har ingen aning.

Som en jämförelse så får jag 3400:-. Bor i en trea, ensamstående med ett barn. Hyra på cirka 4300, el på cirka 1150:- i månaden.

Inga övriga statliga bidrag, inget jobb.

Tror att 3400:- är det högsta för någon "i min situation".

Fast... du har bostadsBIDRAG, då, va? För hade du haft bostadsTILLÄGG så hade du fått 4000, och dessutom aktivitets/sjukersättnting, eftersom det är ett måste för att få bostadstillägg.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (Hur mycket ??)
    Aniiee skrev 2016-08-11 23:51:37 följande:

Om du bor inneboende så har du väl ett inneboendekontrakt som visar vad du betalar i hyra och vad som ingår i den?

Om det är så att ni bara bor tre i en lägenhet "tillsammans" så får du (6350/3)*0.93, dvs 1968 kr (om huvudet är med och jag räknar rätt)

Tack för räkningen. Jag lämnade in ansökan 12 juli så exakt 1 månad sedan faktiskt . Förstår att det tar lite tid eftersom det är sommar men hoppas det blir klart denna månaden.

Min fråga är om jag kommer få dubbelt? Alltså jag lämnade in ansökan för ubderhållstöd också i juni och sen fick jag 1573:- gånger 2 alltså fick jag gör juni och juli. Då jag skickade in ansökan i juni och blev beviljad juli. Är det samma sak nu? Alltså att jag kommer få 1968:-två gånger denna månaden?
  • Aniiee
    Anonym (Hur mycket ??) skrev 2016-08-12 00:29:38 följande:
    Tack för räkningen. Jag lämnade in ansökan 12 juli så exakt 1 månad sedan faktiskt . Förstår att det tar lite tid eftersom det är sommar men hoppas det blir klart denna månaden.

Min fråga är om jag kommer få dubbelt? Alltså jag lämnade in ansökan för ubderhållstöd också i juni och sen fick jag 1573:- gånger 2 alltså fick jag gör juni och juli. Då jag skickade in ansökan i juni och blev beviljad juli. Är det samma sak nu? Alltså att jag kommer få 1968:-två gånger denna månaden?
    Det borde gå fort nu, oftast får man samma/månaden efter man sökte. Du kommer få för samma månader du har haft aktivitetsersättning, mex tre månader bakåt. Så om du fick aktivitetsersättning från och med juli så kommer du få bostadstillägg för juli och augusti. Om du fick aktivitetsersättning i juni också så får du för juni också, om du ansökt om det. Du får alltihop i en klumpsumma (ersättningen och bostadstillägget, 1 eller 2, eller 3) den artonde eller nittonde. 
  • Anonym (Hur mycket ??)
    Aniiee skrev 2016-08-12 00:39:22 följande:

Det borde gå fort nu, oftast får man samma/månaden efter man sökte. Du kommer få för samma månader du har haft aktivitetsersättning, mex tre månader bakåt. Så om du fick aktivitetsersättning från och med juli så kommer du få bostadstillägg för juli och augusti. Om du fick aktivitetsersättning i juni också så får du för juni också, om du ansökt om det. Du får alltihop i en klumpsumma (ersättningen och bostadstillägget, 1 eller 2, eller 3) den artonde eller nittonde. 

Jag fick aktivitetsersättningen i juli detta året. Alltså 18e juli för första gången.

Så jag antar att jag får bostadstillägg för juli och augusti som du säger.

Vet du kanske när bistadstillägen betalas ut? Jag vet att den 18e kommer aktivitetsersättningen
  • Aniiee
    Anonym (Hur mycket ??) skrev 2016-08-12 01:03:08 följande:
    Jag fick aktivitetsersättningen i juli detta året. Alltså 18e juli för första gången.

Så jag antar att jag får bostadstillägg för juli och augusti som du säger.

Vet du kanske när bistadstillägen betalas ut? Jag vet att den 18e kommer aktivitetsersättningen
    De kommer samtidigt, i samma klump. Så om vi säger att du fick 5000 i aktivitetsersättning i juli (för att det ska vara lätt och tydligt), på banken står det "insättning FK" och så deras kod för aktivitetsersättning. I Augusti kommer du få 9000 (avrundar) från "FK kod", och i September kommer du få 7000 av "FK kod", det vill säga den vanliga aktivitetsersättningen plus bostadstllägget i samma insättning. De delar inte upp det.
  • Anonym (.)

1200kr om du är själv alltså utan barn. Samma sak om man är två utan barn.

• Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2016-08-12 11:06:37 följande:

1200kr om du är själv alltså utan barn. Samma sak om man är två utan barn.

Oj, trodde det var bostadsbidrag. Haha
  • Anonym (Hur mycket ??)

Jag skickade in ansökan den 12 juli och jag var sen med att lämna in papper om hyresspecifikation. Den lämnade jag in i måndags denna veckan och jag ringde till FSK nyss och han sa till mig att dom inte kunnat hantera mitt ärende förrän jag skickat i papperna som dom krävde vilket jag gjorde i måndags.

Tror ni att det blir ett beslut trots allt denna månaden eller blir det nästa månad? Alltså september ?

• Aniiee
    Anonym (Hur mycket ??) skrev 2016-08-12 13:41:25 följande:

Jag skickade in ansökan den 12 juli och jag var sen med att lämna in papper om hyresspecifikation. Den lämnade jag in i måndags denna veckan och jag ringde till FSK nyss och han sa till mig att dom inte kunnat hantera mitt ärende förrän jag skickat i papperna som dom krävde vilket jag gjorde i måndags.

Tror ni att det blir ett beslut trots allt denna månaden eller blir det nästa månad? Alltså september ?

Ring igen och fråga om något fattas (det låter så om han sa sådär.) Men förmodligen blir det då i september du får första utbetalningen.
  • Anonym (Hur mycket ??)
    Aniiee skrev 2016-08-12 13:53:23 följande:

Ring igen och fråga om något fattas (det låter så om han sa sådär.) Men förmodligen blir det då i september du får första utbetalningen.

Inget fattas. Jag skickade in allting. Det han sa var att dom inte kunde hantera mitt ärende förrän dom fått vad dom krävde vilket dom nu har fått i måndags.

Är du helt säker på att det blir nästa månad? Om ja, då får jag för juli augusti och september va?
  • Uttran

Du kommer få 1968 kronor/månad.

Jag utgår från att du betalar en tredjedel av hyran och bostadstillägget är 93% av din hyra.

Svar på tråden Vad kommer jag att få i bostadstillägg?