• KarinIngrid

Dags för inskolning!

Hej alla glada föräldrar!

Nästa vecka ska vi börja inskolningen för vår son och jag tänkte be om era tankar och tips om hur man gör starten så smidig som möljigt för alla inblandade!

Min son är 16 månader och rätt oblyg, social och framåt, älskar nya leksaker och människor, så jag hoppas att det inte ska bli jobbigt för honom. 
    Men tar gärna del av era bästa tips och om ni har några Do's and Dont's så fram med dem också. 
    Eftersom det är mitt första barn så tar jag gärna del av mer erfarna föräldrars tips!

• Svar på tråden Dags för inskolning!
  • backatFL

Hej, jag har 3 barn som alla skolades in på dagis vid ca samma ålder som din son. Det gick hur bra som helst, de kan såklart vara lite skeptiska första dagarna, men fort har de vant sig.

Några korta:

1. Lita på dagispersonalen! De kan det här. De har skolat in hundratals barn, en del framåt, en del blyga, säkerligen många som din son.

2. Var inte nervös! För det behöver du inte, allt kommer att gå bra. Och dessutom märker barn så väl den vuxnas sinnesstämning.

Och med tanke på att din son är oblyg och social, kommer det alldeles säkert att gå hur bra som helst. :)

• Carambolan

Mitt tips är att inte bli ledsen eller orolig om det INTE går bra. Mitt första barn är blygt och tillbakadraget, vi hade en lång och svår inskolning men sen trivdes han jättebra. Mitt andra barn är oblygt och framåt och henne hade jag förmodligen kunnat lämna hela dagen redan på första besöket... Där kom bakslaget istället ett par veckor senare med gråt och kläng och motvilja, först efter att inskolningen var klar. Det gick också över! Men det är verkligen toppen om ni har möjlighet att vara flexibla med arbetstiderna de första veckorna för att kunna parera med lite kortare dagar eller krångliga morgnar.

• KarinIngrid

Tack så mycket för att ni delar med er!

Jag har helt ledigt de första två veckorna. Enligt personalen så ska jag vara med så mycket som möjligt första veckan och sen lämna så mycket som möjligt andra veckan.

Sen vecka 3-4 så måste jag jobba men min sambo kan jobba hemifrån och vara lättillgänglig om det skulle utbryta panik. 

Jag har förstått att det gäller att vara bestämd, säga hej då och gå oavsett om det känns jobbigt vid lämningen. Men ska man verkligen gå om de gallskriker?

Jag har en fråga också. Min mamma, alltså sonens mormor är ledig 2 dagar i veckan och har då sagt att hon gärna har honom istället för dagis. Men jag anser att det är bättre att hålla på rutinerna och att han går till dagis även de dagarna men att hon kan få hämta tidigare på eftermiddagen så han slipper gå så långa dagar de dagarna. Vad tror ni om det ? Är det dumt att bryta rutinerna genom att låta henne ha honom två eftermiddagar i veckan?

• Frontline
    KarinIngrid skrev 2016-08-12 10:57:43 följande:
    Jag har helt ledigt de första två veckorna. Enligt personalen så ska jag vara med så mycket som möjligt första veckan och sen lämna så mycket som möjligt andra veckan.
    Har 3 barn och alla 3 började dagis när dom var runt året.
    Var med nån timma första dagen bara sen tyckte personalen att det går hur bra som helst så åk iväg en sväng du.
    Sen flöt det på så det behöver inte vara konstigare en så.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • KarinIngrid
    Frontline skrev 2016-08-12 11:03:06 följande:
    Har 3 barn och alla 3 började dagis när dom var runt året.
    Var med nån timma första dagen bara sen tyckte personalen att det går hur bra som helst så åk iväg en sväng du.
    Sen flöt det på så det behöver inte vara konstigare en så.
    Det låter ju som ett drömscenario!
  • backatFL

Sen vecka 3-4 så måste jag jobba men min sambo kan jobba hemifrån och vara lättillgänglig om det skulle utbryta panik. 

Jag har förstått att det gäller att vara bestämd, säga hej då och gå oavsett om det känns jobbigt vid lämningen. Men ska man verkligen gå om de gallskriker?

Jag har en fråga också. Min mamma, alltså sonens mormor är ledig 2 dagar i veckan och har då sagt att hon gärna har honom istället för dagis. Men jag anser att det är bättre att hålla på rutinerna och att han går till dagis även de dagarna men att hon kan få hämta tidigare på eftermiddagen så han slipper gå så långa dagar de dagarna. Vad tror ni om det ? Är det dumt att bryta rutinerna genom att låta henne ha honom två eftermiddagar i veckan?

2 veckor lät jättelänge, tror det har räckt med 1 vecka för alla mina tre. Yngsta var ganska grinig när jag gick de första dagarna, men det dröjde inte länge förrän det gick hur bra som helst.

Det brukar vara gråt och tandagnisslan när föräldern ska gå, men bit ihop och gör det. För ofta slutar gråten nån halv minut efter att föräldern inte är där längre.
    Tips: Kika in genom fönstret efter nån minut så får du se! :)
  • Frontline
    KarinIngrid skrev 2016-08-12 11:07:14 följande:
    Det låter ju som ett drömscenario!
    Ja det gick över förväntan lätt, när vi skola in första barnet var det nästan så det kändes som att han sa tjena nu kommer jag och ska leka.
    Han var precis på dagen 1 år jag var kvar nån timma och han brydde sig inte om mig ett dugg..
    Dom andra 2 ville gärna sitta hos mig den första timman sen släppte det.

Sen hände det väl några gånger att dom vart ledsna när man lämnade men oftast han jag inte ens gå till bilen så har dom lugnat ner sig...

Hoppas det går bra för dig med...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • KarinIngrid

De kanske säger 2 veckor bara för att vara på den säkra sidan, Det är väl väldigt individuellt hur det funkar på olika barn. Om det går jättebra så kommer jag säkert inte behöva vara där hela första veckan heller.

Vi har försökt förbereda sonen lite men vet ju inte hur mycket han förstår. Vi har gått förbi förskolan och pekat på huset, vi har även lekt lite på deras lekplats på helgen och talat om för honom att han kommer få leka här sen. Han älskar deras gungor. (Personalen sa på infoträffen att vi fick lov att använda lekplatsen på helgen)

Köpte en ryggsäck åt honom och har packat en nalle och sagt att han ska ha den med sig. 

Vet inte alls om han förstår nåt av detta men det kanske är lika mycket för vår del som för hans :)

• KarinIngrid
    Frontline skrev 2016-08-12 11:32:52 följande:
    Ja det gick över förväntan lätt, när vi skola in första barnet var det nästan så det kändes som att han sa tjena nu kommer jag och ska leka.
    Han var precis på dagen 1 år jag var kvar nån timma och han brydde sig inte om mig ett dugg..
    Dom andra 2 ville gärna sitta hos mig den första timman sen släppte det.

Sen hände det väl några gånger att dom vart ledsna när man lämnade men oftast han jag inte ens gå till bilen så har dom lugnat ner sig...

Hoppas det går bra för dig med...
    Tack så mycket! Ja jag hoppas såklart det kommer gå bra! Det låter som det gått jättebra för dig.

Jag antar att mycket hänger på personalen också. Jag fick ett bra intryck när vi var där på infoträff. Det är 3 personal som ska ha hand om hans grupp. En nyexad tjej på ca 25 år hon var väldigt positiv och lekfull, som en lektant liksom :) Sen en kvinna runt 50 som verkade väldigt trygg o stabil. Hon blir nog den trygga punkten. Och så en kille i kanske 30 årsåldern, han var lite tyst på infomötet så svårt att få en bild av honom.  Men det känns bra att det är lite blandat både kön och ålder på personalen. 
    Jag gillar att de har en egen kock också så att barnen får färsk och anpassad mat efter ålder!
  • mammalovis

Det beror väl på vilka dagar ni tänkt. 

Med första barnet hade vi väldigt mycket infektioner. Jag jobbade måndag, tisdag, torsdag, fredag, vilket var väldigt bra då de flesta förkylningarna kom efter två dagar, så framåt onsdag hade jag annars fått vabba. Så kan mormor tänka sig att även ta hand om sjuka barn kan ju en dag mot mitten/slutet av veckan vara bra som vilodag oavsett. Däremot skulle jag inte rekommendera att ett nyinskolat barn får t ex 4 lediga dagar på raken innan det är väl inne i verksamheten för då kan det bli som att börja om på nytt. 

Sedan kan inskolningen gå jättebra och det kommer ett bakslag senare när barnet förstått att de verkligen lämnas av mamma eller pappa, men inte förstår att någon kommer senare och hämtar. Det finns en ny separationsfas vid ca 1,5 år så ni inte blir förvånade.

Min första dotter var van att leka på öppna förskolan, men att lämnas på morgnarna var jobbigt. Jag var inte för det korta avskedet utan ville se att hon kom igång att leka först innan jag gick. Hon började vid 1 år. Nästa barn var lite äldre och fick av en händelse gå på syrrans gamla avdelning så hon bara seglade in då hon varit med och hämtat och lämnat 3 dar i veckan innan sommaren. Däremot kom en period av blyghet på mornarna när de fick en nybyggd förskola efter sommaren då hon redan gått ett år.

Med lilleman får vi se då det inte ens är säkert att han får gå på samma förskola som syrran. Just nu är han väldigt tyig då han lärt sig förflytta sig nyligen, men det kanske hinner gå över på 2 månader.
  • KarinIngrid
    mammalovis skrev 2016-08-12 12:19:41 följande:
    Det beror väl på vilka dagar ni tänkt. 

Med första barnet hade vi väldigt mycket infektioner. Jag jobbade måndag, tisdag, torsdag, fredag, vilket var väldigt bra då de flesta förkylningarna kom efter två dagar, så framåt onsdag hade jag annars fått vabba. Så kan mormor tänka sig att även ta hand om sjuka barn kan ju en dag mot mitten/slutet av veckan vara bra som vilodag oavsett. Däremot skulle jag inte rekommendera att ett nyinskolat barn får t ex 4 lediga dagar på raken innan det är väl inne i verksamheten för då kan det bli som att börja om på nytt. 

Sedan kan inskolningen gå jättebra och det kommer ett bakslag senare när barnet förstått att de verkligen lämnas av mamma eller pappa, men inte förstår att någon kommer senare och hämtar. Det finns en ny separationsfas vid ca 1,5 år så ni inte blir förvånade.

Min första dotter var van att leka på öppna förskolan, men att lämnas på morgnarna var jobbigt. Jag var inte för det korta avskedet utan ville se att hon kom igång att leka först innan jag gick. Hon började vid 1 år. Nästa barn var lite äldre och fick av en händelse gå på syrrans gamla avdelning så hon bara seglade in då hon varit med och hämtat och lämnat 3 dar i veckan innan sommaren. Däremot kom en period av blyghet på mornarna när de fick en nybyggd förskola efter sommaren då hon redan gått ett år.

Med lilleman får vi se då det inte ens är säkert att han får gå på samma förskola som syrran. Just nu är han väldigt tyig då han lärt sig förflytta sig nyligen, men det kanske hinner gå över på 2 månader.
    min mamma är ledig varannan vecka tisdag och torsdag och varannan onsdag och fredag. 
    Men jag tror nog det är bäst att i början följa rutinerna. 

Tanken är inte heller att han ska vara med henne hela de lediga dagarna då jag tycker att det är viktigt med rutinen att gå till förskolan och inte missa för mycket pedagogik där. 
    Utan tanken är snarast att hon kanske hämtar honom på eftermiddagen vid 2-3 så att han ska slippa gå tills jag kommer från jobbet.
  • backatFL

Här ska du få ett till tips från en erfaren förälder. Kanske det bästa tips du nånsin kommer få:

Dela på hämtningarna med din man. (om du har en)

Jag och barnens mor hämtade varannan dag, eller om hon hade 3 och jag 2 dagar i veckan.

Fördelar:
    + Bättre jämställdhet i relationen, för den som hämtar är den som tvättar, städar, diskar, lagar mat och tar hand om barn den dagen.
    + Mindre dubbelarbete för dig som kvinna.
    + Din man blir också "projektledare" i familjen, i stället för att du ska vara den som planerar allt.
    + Du får bättre möjlighet att jobba; mer lön, mer pension, bättre utveckling.

Rekommenderas varmt! :)

• KarinIngrid
    backatFL skrev 2016-08-12 13:44:39 följande:

Här ska du få ett till tips från en erfaren förälder. Kanske det bästa tips du nånsin kommer få:

Dela på hämtningarna med din man. (om du har en)

Jag och barnens mor hämtade varannan dag, eller om hon hade 3 och jag 2 dagar i veckan.

Fördelar:
    + Bättre jämställdhet i relationen, för den som hämtar är den som tvättar, städar, diskar, lagar mat och tar hand om barn den dagen.
    + Mindre dubbelarbete för dig som kvinna.
    + Din man blir också "projektledare" i familjen, i stället för att du ska vara den som planerar allt.
    + Du får bättre möjlighet att jobba; mer lön, mer pension, bättre utveckling.

Rekommenderas varmt! :)

Hej, det låter bra i teorin, tyvärr funkar det inte för oss. Det kommer bli så att jag lämnar på mornarna, för jag börjar jobba kl 9. Sambon börjar jobba 7, så han kommer istället att hämta vid halv fyra, fyra. Ska jag hämta blir det inte förrän kl 18 eftersom jag jobbar till fem. 
    Så vi delar på det så att jag tar morgonbestyren och lämnar, så får han ta eftermiddagsbestyren och hämta. 
  • mammalovis
    KarinIngrid skrev 2016-08-12 13:50:56 följande:
    Hej, det låter bra i teorin, tyvärr funkar det inte för oss. Det kommer bli så att jag lämnar på mornarna, för jag börjar jobba kl 9. Sambon börjar jobba 7, så han kommer istället att hämta vid halv fyra, fyra. Ska jag hämta blir det inte förrän kl 18 eftersom jag jobbar till fem. 
    Så vi delar på det så att jag tar morgonbestyren och lämnar, så får han ta eftermiddagsbestyren och hämta. 
    Se bara till att du vet vad han har tagit med på barnet hem på eftermiddagen så regnkläder, stövlar mm alltid finns på förskolan vid behov. Vi har en uppsättning av regnkläder, fleece, stövlar på förskolan som inte ska med hem, men sambon tog oftast barnen som de var och GLÖMDE byta till hemkläder så saker saknades morgonen därpå och man aldrig visste var sakerna var de dagarna.
  • backatFL
    KarinIngrid skrev 2016-08-12 13:50:56 följande:

Ännu bättre, då får han ta eftermiddagarna med allt vad de innebär - grejjt för jämställdheten i er familj! :)
  • KarinIngrid
    mammalovis skrev 2016-08-12 14:04:05 följande:
    Se bara till att du vet vad han har tagit med på barnet hem på eftermiddagen så regnkläder, stövlar mm alltid finns på förskolan vid behov. Vi har en uppsättning av regnkläder, fleece, stövlar på förskolan som inte ska med hem, men sambon tog oftast barnen som de var och GLÖMDE byta till hemkläder så saker saknades morgonen därpå och man aldrig visste var sakerna var de dagarna.
    Oj, det låter precis som nåt min sambo skulle kunna göra, han är rätt glömsk och inte alltid så uppmärksam. Vi tänkte nog också ha en uppsättning regnkläder och så som ska stanna på förskolan och så har vi andra hemma, problemet ligger väl i om det regnar när man ska gå hem.. men ja jag får ta för vana att stämma av med honom varje kväll :)
  • KarinIngrid
    backatFL skrev 2016-08-12 14:08:58 följande:
    Ännu bättre, då får han ta eftermiddagarna med allt vad de innebär - grejjt för jämställdheten i er familj! :)
    Ja det vi har pratat om är att jag tar morgonbestyr hemma och lämnar, sen får han hämta på eftermiddagen och gå hem o förbereda middag, eftersom jag inte kommer hem förrän 18 så vill vi ju gärna äta då. Sen tar vi varannan kväll med läggningen. Så det känns ganska jämställt ja :)
    Får bara hoppas det funkar lika bra när det nu ska tillämpas som det gör i teorin :)
  • kmb70

Gå in med inställningen att det här går jättebra, var positiv och avslappnad, så känner ditt barn att det här är ok!
    Häng inte upp dej på om det är stimmigt på avdelningen, sålänge inte barnet reagerar på det, det kan vara en ren tillfällighet att det är stökigt just er första dag.
    När min yngsta (nr tre) skulle skolas in, var första dagen en katastrof. Inte för oss, men för personalen och de andra barnen. Jag tror samtliga barn grät eller skrek det mesta av den timmen vi var där. Många var vrålförkylda, en del hade kommit förbi den sk smekmånaden och drabbats av bakslag. Personalen sade efteråt att de mådde jättedåligt och hade dåligt samvete, för att dottern fick ett dåligt mottagande. Men vadå, hon brydde sej inte ett smack om de andra som vrålade, det fanns ju nya spännande leksaker, flera rum anpassade för småttingar.
    Hade det varit mitt första barn, hade jag kanske blivit panikslagen av miljön, nu kollade jag mest av hennes reaktioner och hon kände säkert av att jag tog det lugnt och inte blev påverkad av cirkusen omkring oss.
    Precis som jag trodde, det var just den dagen som var skit där, det visade sej vara en bra avdelning med underbar personal.

• AnkiC

Ditt barn verkar på din beskrivning social och framåt och det är positivt. Trygghet är dock A och i under inskolningen och det är viktigt även för barn som är oblyga. Bakslag kan komma annars.
    Tänk på att din medverkan under första veckan är viktig även om han struntar i dig och leker självständigt. Han vet att du finns där och det är tryggt. Att du dessutom pratar med personalen, skrattar och är glad blir för honom ett godkännande att detta är ett bra ställe. Om ditt barn leker och vågar utforska utan dig under inskolningen bör du sitta still på samma ställe så han vet vart du finns om han behöver dig. Du ska vara lite "tråkig" så han hellre går och leker. Han bör skapa en relation med pedagogerna. Om han inte vågar och bara klänger på dig så går du med honom så han får utforska med dig och upptäcka allt roligt. Inte förrän trygg relation skapats med pedagogerna och verksamheten och miljön lärts känna bör man lämna. Då gör det heller inget om han är ledsen då pedagogen lätt kan trösta. Korta hejdå är bra men du behöver inte vara direkt bestämd. En go kram och tala om att du går och att du kommer tillbaka. Om han blir ledsen bekräftar du det och visar att du förstår. Låt honom ha sin sorg och vara ledsen. Det är bara naturligt. Säg att nu lämnar jag dig till "fröken Eva" och sen går du. Oftast så går det ledsna över snabbt. Om inte så hör personalen av sig.
    Att ha en mormor som hämtar varje eftermiddag eller har honom hemma 1-2 dagar är ju toppen! Tror inte att det skadar att bryta några rutiner.
Svar på tråden Dags för inskolning!