KarinIngrid skrev 2016-08-12 10:57:43 följande:
Tack så mycket för att ni delar med er!
Jag har helt ledigt de första två veckorna. Enligt personalen så ska jag vara med så mycket som möjligt första veckan och sen lämna så mycket som möjligt andra veckan.
Sen vecka 3-4 så måste jag jobba men min sambo kan jobba hemifrån och vara lättillgänglig om det skulle utbryta panik.
Jag har förstått att det gäller att vara bestämd, säga hej då och gå oavsett om det känns jobbigt vid lämningen. Men ska man verkligen gå om de gallskriker?
Jag har en fråga också. Min mamma, alltså sonens mormor är ledig 2 dagar i veckan och har då sagt att hon gärna har honom istället för dagis. Men jag anser att det är bättre att hålla på rutinerna och att han går till dagis även de dagarna men att hon kan få hämta tidigare på eftermiddagen så han slipper gå så långa dagar de dagarna. Vad tror ni om det ? Är det dumt att bryta rutinerna genom att låta henne ha honom två eftermiddagar i veckan?
Det beror väl på vilka dagar ni tänkt.
Med första barnet hade vi väldigt mycket infektioner. Jag jobbade måndag, tisdag, torsdag, fredag, vilket var väldigt bra då de flesta förkylningarna kom efter två dagar, så framåt onsdag hade jag annars fått vabba. Så kan mormor tänka sig att även ta hand om sjuka barn kan ju en dag mot mitten/slutet av veckan vara bra som vilodag oavsett. Däremot skulle jag inte rekommendera att ett nyinskolat barn får t ex 4 lediga dagar på raken innan det är väl inne i verksamheten för då kan det bli som att börja om på nytt.
Sedan kan inskolningen gå jättebra och det kommer ett bakslag senare när barnet förstått att de verkligen lämnas av mamma eller pappa, men inte förstår att någon kommer senare och hämtar. Det finns en ny separationsfas vid ca 1,5 år så ni inte blir förvånade.
Min första dotter var van att leka på öppna förskolan, men att lämnas på morgnarna var jobbigt. Jag var inte för det korta avskedet utan ville se att hon kom igång att leka först innan jag gick. Hon började vid 1 år. Nästa barn var lite äldre och fick av en händelse gå på syrrans gamla avdelning så hon bara seglade in då hon varit med och hämtat och lämnat 3 dar i veckan innan sommaren. Däremot kom en period av blyghet på mornarna när de fick en nybyggd förskola efter sommaren då hon redan gått ett år.
Med lilleman får vi se då det inte ens är säkert att han får gå på samma förskola som syrran. Just nu är han väldigt tyig då han lärt sig förflytta sig nyligen, men det kanske hinner gå över på 2 månader.