• scrapparlotta

Höga levervärden pga medicin, hur länge?

Jag har för höga levervärden, men läkarna kan inte hitta orsaken. Började för ca 1,5 vecka sen då jag tog omeprazol för magkatarr och efter nån dag märke jag att jag började få gula ögon och klåda på kroppen. Gick till läkaren som tog prover och japp, för höga levervärden. Jag har nu i flera dagar varit på sjukhuset där dom tagit en enormt massa prover, varit på ultraljud och dom har klämt och känt på magen. Dom hittar inget, alla prover bra och jag mår bra. Förutom lite gula ögon och klåda så hade jag inget märkt.

Det står på lappen som är med i omeprazol paketet att dom kan ge leverskador i sällsynta fall. Men om det är så.....hur lång tid tar det innan levervärdet börjar gå ner igen? Slutade med dom förra fredagen, åt dom i 5 dagar. Läkarna säger att dom måste se att levervärdet är på väg ner innan dom kan släppa det. Efter en vecka, borde dom inte börja gå neråt då? Nån som varit med om nåt liknande och som vill svara? Tog prover i går och ska nu vänta till måndag innan nästa omgång....då hoppas jag att dom har börjat gå ner.

Ni som haft höga levervärden och som har haft den klådan man får då....vad har ni gjort åt klådan. För den kan stundtals vara riktigt jobbig. Igår kliade det nästan inget på mig....men idag kliar det som fasiken.....

• Svar på tråden Höga levervärden pga medicin, hur länge?
  • Starka

Jag har förhöjda levervärden pga sjukdom upptäcktes på samma sätt son ditt. Gul, gula ögon och en klåda från helvetet. Tavigyl hjälpte lite mot klådan. Du får ingen medicin nu för att få ner värdena? Tänker tex ursofalk tex vet inte riktigt hur lång tid det tar utan, men borde nog snart gå ner. Har dom pratat nåt om att göra en biopsi för att se om det blivit skador?

• scrapparlotta
    Starka skrev 2016-08-13 12:23:24 följande:

Jag har förhöjda levervärden pga sjukdom upptäcktes på samma sätt son ditt. Gul, gula ögon och en klåda från helvetet. Tavigyl hjälpte lite mot klådan. Du får ingen medicin nu för att få ner värdena? Tänker tex ursofalk tex vet inte riktigt hur lång tid det tar utan, men borde nog snart gå ner. Har dom pratat nåt om att göra en biopsi för att se om det blivit skador?

Så dom upptäckte en sjukdom hos dig när du fick höga levervärden?? Får jag fråga vad för sjukdom? Mår du bra idag? Då, förutom gula ögon och klåda, mådde du åxå bra?

Nä, jag har inte fått något för att få ner värdet, tycker det är konstigt....men jag antar att dom vill se att det går ner av sig själv först. Nej, inte pratat om biopsi? Vad är det? Är det när man får en slang/kamera ner i halsen? Hoppas jag slipper i så fall...hört att det är bland det jobbigaste man kan göra....typ.
  • scrapparlotta
    Scalaren skrev 2016-08-13 13:18:13 följande:

Tror läkarna oxå att det beror på medicinen?

Dom säger att det KAN bero på det, men dom vill gärna undersöka så det inte är nåt annat.....det är väl därför jag nu i tre dagar varit på sjukhuset och tagit prover på prover. Men jag har inte ont någonstanns, ultraljudet visade inget, alla andra prover är bra och jag mår bra. Så nu ska jag då ta nya prover på måndag. Vet inte vad som händer efter det....om dom fortfarande är för höga alltså. Det är väldigt sällsynt att man kan få det av dom tabletterna, men det står ju ändå på lappen som är med tabletterna....så det måste ju ändå finnas en chans till det. Men som sagt, dom vill köra lite uteslutningsmetoden. Och jag är ju jätteglad att dom är nogranna och inte bara släpper iväg mig.
  • Evm
    scrapparlotta skrev 2016-08-13 12:32:41 följande:
    Så dom upptäckte en sjukdom hos dig när du fick höga levervärden?? Får jag fråga vad för sjukdom? Mår du bra idag? Då, förutom gula ögon och klåda, mådde du åxå bra?

Nä, jag har inte fått något för att få ner värdet, tycker det är konstigt....men jag antar att dom vill se att det går ner av sig själv först. Nej, inte pratat om biopsi? Vad är det? Är det när man får en slang/kamera ner i halsen? Hoppas jag slipper i så fall...hört att det är bland det jobbigaste man kan göra....typ.
    Leverbiopsi är när man sticker in en nål i levern och tar ett prov. Det görs genom huden. Slangen ner i halsen är gastroskopi.
  • Starka
    scrapparlotta skrev 2016-08-13 12:32:41 följande:

Jag har en autoimmun hepatit det är en kronisk leverinflamnation oftast genetisk så det är ingen smitthepatit. Nej jag mådde inte bra. Kunde inte sätta fingret på det men ungefär som innan du åker på en rejäl influensa. Extremt trött, frusen, lite illamående och allmänt kåsen. Gick väl så i ett halvår ungefär innan jag helt plötsligt blev gul men jag är ju lite dum o tänkte a va fan de försvinner väl och avvaktade par månader till innan jag gick till läkaren. Oj vilket pådrag det blev skickad direkt till akuten inlagd biopsi och massa massa mediciner låg inlagd i 4 veckor först sen fortsatte 2009/2010 med konstanta inläggningar hemma par veckor inlagd 3-4

Och jo de är klart misstänker dom medicinpåverkan så väntar dom nog innan dom gör det. Hur höga är dom? Nej biopsi är når dom tar en stor "nål" och tar bitar av levern på par ställen

Tyvärr så är ju den här sjukdomen kronisk och min svarar dåligt på behandling av nån anledning så nej jag mår inte alls bra. Tar prover en gång i veckan och äter cortison och cellgifter
  • scrapparlotta
    Starka skrev 2016-08-13 15:20:45 följande:
    Jag har en autoimmun hepatit det är en kronisk leverinflamnation oftast genetisk så det är ingen smitthepatit. Nej jag mådde inte bra. Kunde inte sätta fingret på det men ungefär som innan du åker på en rejäl influensa. Extremt trött, frusen, lite illamående och allmänt kåsen. Gick väl så i ett halvår ungefär innan jag helt plötsligt blev gul men jag är ju lite dum o tänkte a va fan de försvinner väl och avvaktade par månader till innan jag gick till läkaren. Oj vilket pådrag det blev skickad direkt till akuten inlagd biopsi och massa massa mediciner låg inlagd i 4 veckor först sen fortsatte 2009/2010 med konstanta inläggningar hemma par veckor inlagd 3-4

Och jo de är klart misstänker dom medicinpåverkan så väntar dom nog innan dom gör det. Hur höga är dom? Nej biopsi är når dom tar en stor "nål" och tar bitar av levern på par ställen

Tyvärr så är ju den här sjukdomen kronisk och min svarar dåligt på behandling av nån anledning så nej jag mår inte alls bra. Tar prover en gång i veckan och äter cortison och cellgifter
    Ok, tråkigt att du mår så dåligt hoppas det vänder.

Vet inte hur höga dom är, dom sa det en gång men har glömt av det...
    Dom tog ju hepatit prover som jag fick svar på igår och dom var ju bra på mig....så inget sånt heller. Knepigt.....
  • Starka

Ja det är svårt de där med att hitta felet. Jag hade ju "tur" att det fanns inom familjen så dom visste lite vad dom skulle leta efter. Dom "vanliga" hepatitproverna var ju också negativa. Om dom inte hittar något och proverna inte går ner så kan du be dom ta prover för i se om du har autoimmuna antikroppar, nu kan de va att jag inte använder rätt terminologi men dom förstår nog vad du menar. Lycka till hoppas det bara är en medicinpåverkan

• scrapparlotta
    Starka skrev 2016-08-13 23:35:38 följande:

Ja det är svårt de där med att hitta felet. Jag hade ju "tur" att det fanns inom familjen så dom visste lite vad dom skulle leta efter. Dom "vanliga" hepatitproverna var ju också negativa. Om dom inte hittar något och proverna inte går ner så kan du be dom ta prover för i se om du har autoimmuna antikroppar, nu kan de va att jag inte använder rätt terminologi men dom förstår nog vad du menar. Lycka till hoppas det bara är en medicinpåverkan

Ok...ska se om jag kan be dom att ta ett sånt prov.

Jag har nog googlat upp varenda cancersort man kan ha i magen....och inget stämmer...som tur är. Antar att mina värden fortfarande är höga då det kliar på mig fortfarande.

Ingen här som fått höga levervärden pga nån medicin och som kan tala om hur lång tid det kan sitta i?
  • scrapparlotta

Ju mer det kliar....desto högre levervärde....är det så?? För i fredags kliade det inte så mycket tyckte jag. Men nu i helgen har det börjat klia mer tycker jag.....har värdet stigit då tror ni?

• Starka

Nja det är mer bilirubinvärdena som gör att det kliar och du blir gul. Så det behöver inte vara så att alat och asat har gått upp(levervärdena)

Svar på tråden Höga levervärden pga medicin, hur länge?