Höga levervärden pga medicin, hur länge?
Jag har för höga levervärden, men läkarna kan inte hitta orsaken. Började för ca 1,5 vecka sen då jag tog omeprazol för magkatarr och efter nån dag märke jag att jag började få gula ögon och klåda på kroppen. Gick till läkaren som tog prover och japp, för höga levervärden. Jag har nu i flera dagar varit på sjukhuset där dom tagit en enormt massa prover, varit på ultraljud och dom har klämt och känt på magen. Dom hittar inget, alla prover bra och jag mår bra. Förutom lite gula ögon och klåda så hade jag inget märkt.
Det står på lappen som är med i omeprazol paketet att dom kan ge leverskador i sällsynta fall. Men om det är så.....hur lång tid tar det innan levervärdet börjar gå ner igen? Slutade med dom förra fredagen, åt dom i 5 dagar. Läkarna säger att dom måste se att levervärdet är på väg ner innan dom kan släppa det. Efter en vecka, borde dom inte börja gå neråt då? Nån som varit med om nåt liknande och som vill svara? Tog prover i går och ska nu vänta till måndag innan nästa omgång....då hoppas jag att dom har börjat gå ner.
Ni som haft höga levervärden och som har haft den klådan man får då....vad har ni gjort åt klådan. För den kan stundtals vara riktigt jobbig. Igår kliade det nästan inget på mig....men idag kliar det som fasiken.....