• Anonym (Undrar)

Ryggmärgsprov huvudvärken efteråt...

Jag ska göra ryggmärgsprov förmodligen snart nästa vecka o jag har googlat runt o hört om den där spinalhuvudvärken man brukar få efteråt..

Undrar ni som fått den , hur va det? Vad ska jag tänka på? Hur går den över? Berätta..

Jag brukar ofta ha migränliknande huvudvärk så känns man kanske löper större risk..

Eller finns de några här som också har mycket huvudvärk o INTE fick den berömda huvudvärken?

• Svar på tråden Ryggmärgsprov huvudvärken efteråt...
  • Långbenopluto

Den huvudvärken är GRÄSLIG. Det enda du kan göra är att ligga stilla i ett mörkt rum och ha tystnad. Vila är det enda du kan göra, samt ta smärtstillande.

• Anonym (Undrar)

Aj tack för svaret! Hört många sagt de.. Vad de något som hjälpte på dig? Hur länge höll den i sig?

• Långbenopluto
    Anonym (Undrar) skrev 2016-08-13 20:06:04 följande:
    Aj tack för svaret! Hört många sagt de.. Vad de något som hjälpte på dig? Hur länge höll den i sig?
    Jag hade ont ca 1 vecka.... och det enda som hjälpte var att jag låg still i sängen.... det var skitjobbigt!

Min syster fick samma vid en epiduralbedövning och hon blev så sjuk att hon fick nån behandling på sjukhuset pga att huvudvärken blev för svår. Kom inte ihåg vad det var, men det finns om det blir akut.
  • Atena

Jag fick inte huvudvärk, laddade med tabletter innan samt drack en hel del cola, både innan och efter. kände inte av någon huvudvärk alls och har migrän 3-4 ggr om året (vilket är pest eftersom jag inte tål migräntabletterna..)

• Anonym (Undrar)

Ajdå :/ verkar va så himla vanligt med sånt . Tack för svaren ändå! Bra du blev bättre sen! :)

Atena: nu blev de intressant , du är en huvudvärksperson men fick inte ont, finns väl hopp för mig med då :) minns du om läkaren stack rätt på en gång? Vad för tabletter mena du att du tog?

• Aileen Allannah

Att ligga ner är det enda som hjälper mot den vidriga huvudvärken. Och kaffe hjälpte för mig, när det började ge med sig till slut.

• Anonym (Sjuksköterska)

Jag är sjuksköterska och jobbar på en avdelning där vi tar spinalprover väldigt ofta. Huvudvärken som kan komma efteråt är inte så vanlig som man tror! Den beror på ett undertryck i hjärna-ryggmärg då man tappat ut lite av vätskan som finns där. Det finns inga smärtlindrande som hjälper tyvärr, utan smärtan ger med sig när vätskan återställts i hjärnan. Bästa boten är att dricka mycket vätska och att ligga ner tills det går över då det blir värre när huvudet är i högläge. Koffein är annars det enda som kan hjälpa lite grann så om man tolererar det så drick gärna Cola, kaffe eller energidryck! (Överdosera dock inte!)

• Anonym (F)

Jag har haft den värken och som folk tidigare sagt så hjälper det att ligga stilla. Gärna utan kudde! Så fort jag höjde huvudet över bröstet typ aå exploderade smärtan (nästan bokstavligt) men när jag kurade ihop mig under täcket (mörkt och mysigt med en podcast på låg volym så jag inte fick för tråkigt) var det inte alltför olidligt. Drack mycket té! (Jag dricker té som andra dricker kaffe oftast men nu extramycket).

Det värsta gick över efter kanske 4 timmar men jag var lite känslig för huvudvärk vid plöstliga rörelser och/eller när jag ställde mig upp i ett par dagar efteråt men inte alls som de 4 första timmarna. Hoppas detta hjälper! Jag vet att jag personligen inte trodde huvudvärken skulle hända mig då sköterskan som var med vid provet sa att det var relativt ovanligt men det gjorde det ändå. Så var lite förberedd på en dag i soffan/sängen (med huvudet lågt så ryggvätskan liksom rinner ner i huvudet) utifall att :)

• Anonym (Undrar)

Hej tack för svaret :) du över (sjuksköterskan) har läst på mycket o jag tycker nog tvärtom att de faktist är en del som får den där huvudvärken, dom brukar säga 1 av 10 men för mig på biverkningar på mediciner så får jag jämt nästan alla biverkningar där de är just 1 av 10.. Men vi får se vad som händer nästa vecka, kanske har tur slippa :)

Hur kommer de sig inga huvudvärkstabletter hjälper?

Kan man köpa receptfritt koffeintabletter?

Svar på tråden Ryggmärgsprov huvudvärken efteråt...