• Lynxsa

    1000lappshelgen

    Vill dela med mig av en sak vi har gjort.

    En i familjen ( bestod då av 13 tjej , 16 kille och två föräldrar) fick bestämma vad vi skulle göra första lördagen efter löning. Budget var 1000 kr.

    1000 kr är mycket pengar men räcker ändå inte så långt när det ska räcka till inträde, mat, bensin, parkering m.m.

    Ansvarig för dagen fick kolla upp öppettider, resväg, parkering och allt praktiskt. Vi vuxna ringde och bokade om det behövdes. Tog man med matsäck blev det billigare än att äta ute och då räckte pengarna längre.

    Vi var och bowla och åt på kina, cosmonova, wasamuseet, tekniska museet, lekte fångarna på fortet, gick på stan och fika.

    Roligt att göra något med familjen och slippa frågan " vad ska vi göra i helgen " " vad ville du göra " " öh jag vet inte ". Nyttigt för tonåringarna att hålla på med pengar och planera en dag. Och så fick alla bestämma vad de ville göra men för max 1000 kr.

    Blev det pengar över la vi det i en burk och sparade till sommarutflykter.

  • Svar på tråden 1000lappshelgen
  • Frontline

    Mmm här där vi bor kostar det säkert 1000:- bara för att börja,,
    Så det låter ju som att ni hade en bra dag...
    Just det vi bor inte i Stockholm där verkar det vara gratis att ha det kul med barnen...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lynxsa

    Vi bor 7 mil från Stockholm så det blev 140 kr till bensin tur och retur. Och inte var det gratis i Stockholm. Och det är lite det som idén går ut på att rätta mun efter matsäck.

    Ja det blev många roliga lördagar.

  • Carambolan

    Jättebra övning i planering och budget! :) Det ska jag komma ihåg när mina blir äldre.

  • aleakim

    Vilken kul idé, det ska jag absolut lägga på minnet och plocka fram när ungarna blir äldre :) 

Svar på tråden 1000lappshelgen