• Tihi

Rutinerade resenärer; vilken väska har ni som carry-on?

Vilken sorts väska använder du som reser och flyger ofta som handbaggage? Jag menar inte mini-resväskor på hjul utan ryggsäckar eller andra sorts väskor som man bär på axeln eller i handen.

• Svar på tråden Rutinerade resenärer; vilken väska har ni som carry-on?
  • Carambolan

Reser mycket i jobbet med bara 1-2 nätters övernattning, så att jag behöver ha med mig dator, ett eller två ombyten och necessär och ibland tar jag med träningskläder. Jag kör med en liten 26-liters ryggsäck från North Face bara.

• Tihi

Vad lustigt! Jag tittade på just den där förut.  Har den många bra mindre fack med dragkedjor? Jag gillar att kunna sortera och dra igen alla fack med dragkedjor. Vilken färg har du? Oviktigt men roligt att veta bara. Skrattande

Carambolan skrev 2016-08-13 23:40:42 följande:
    Reser mycket i jobbet med bara 1-2 nätters övernattning, så att jag behöver ha med mig dator, ett eller två ombyten och necessär och ibland tar jag med träningskläder. Jag kör med en liten 26-liters ryggsäck från North Face bara.
  • Smecker

North Face Big Shot, Everest Adv WR Bag 40, Karrimor SF Predator Patrol. Något av dem.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Tihi
    Smecker skrev 2016-08-14 00:07:33 följande:
    North Face Big Shot, Everest Adv WR Bag 40, Karrimor SF Predator Patrol. Något av dem.
    Det fanns några bra där också. NF verkar vara populärt. Skrattande
  • Aniiee
    Tihi skrev 2016-08-14 00:13:06 följande:
    Det fanns några bra där också. NF verkar vara populärt. Skrattande
    Uppenbarligen. Jag har också en. Förvisso från typ 1800-talet, men ändå. Och så har jag en laptop bag från samsonite.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carambolan
    Tihi skrev 2016-08-13 23:48:35 följande:

Vad lustigt! Jag tittade på just den där förut.  Har den många bra mindre fack med dragkedjor? Jag gillar att kunna sortera och dra igen alla fack med dragkedjor. Vilken färg har du? Oviktigt men roligt att veta bara.

Den har två stora fack, och inne i dem finns det laptopfack och några småfack, och så är det två nätsidofack för typ vattenflaskor. Så det är kanske inte en väska för den som vill ha petnoga sortering.
  • Tihi
    Carambolan skrev 2016-08-14 07:09:51 följande:
    Den har två stora fack, och inne i dem finns det laptopfack och några småfack, och så är det två nätsidofack för typ vattenflaskor. Så det är kanske inte en väska för den som vill ha petnoga sortering.
    Låter ungefär som en gammal NF jag har som har varit jättebra. Min enda önskan är att den skulle ha fler fack inuti som går att stänga med dragkedja eller åtminstone kardborreband.

• Tihi

Nu har jag varit i en affär och tittat på 5-6 NF ryggsäckar. Dom är jättebra överlag men varför snålar dom med fack inuti som har dragkedja eller åtminstone kardborreband? Det fanns bara en rygga som hade två fack med dragkedja och den var enorm på 33 liter så den är nog inte så smidig som handbaggage. Jag hade tänkt mig runt 22-25 liter. Är det någon som har bättre koll än mig som vet om 33 l är jättestort att släpa på eller om den är mindre än jag tror? Min gamla NF är 21 l och helt lagom men tyvärr säljs den inte längre.

• Smecker

33 liter är inte särskilt mycket. Dessutom brukar de ha kompressionsremmar i sidorna så man kan tighta till säcken om man vill.

• Tihi
    Smecker skrev 2016-08-18 19:03:39 följande:
    33 liter är inte särskilt mycket. Dessutom brukar de ha kompressionsremmar i sidorna så man kan tighta till säcken om man vill.
    Så du tror inte att den blir onödigt stor att kånka runt på när jag flyger? Jag brukar ju inte proppa den full med saker men det kanske är bra att ha extra utrymme förstås om det inte tar upp väldigt mycket plats och vikt när den är så gott som tom. Har du eller någon annan en susning om 33 liter kan vara så stor att man inte skulle få ta den ombord som handbaggage?
  • Smecker

33 liter kan, om den är fullproppad, vara ett gränsfall för Wizz Air, den funkar på Ryanair och de andra flygbolagen. Jag reser oftast med 40-45 liter, det funkar på nästan alla bolag.

• Tihi
    Smecker skrev 2016-08-18 19:49:23 följande:
    33 liter kan, om den är fullproppad, vara ett gränsfall för Wizz Air, den funkar på Ryanair och de andra flygbolagen. Jag reser oftast med 40-45 liter, det funkar på nästan alla bolag.
    Bra att veta. Tack ska du ha. Det får nog bli en sån jag tittade på fast den är ganska stor.
  • SVejsan

Kidnappar tråden lite och undrar om någon van resenär som kör på enkel liten kabinväska har provat denna "garment folder"?
    shop.eaglecreek.com/packit-garment-folder-medium/d/1325
    Vet att Sea to Summit har en liknande, hur funkar den rent praktiskt?
    Jag undrar nämligen om det är något att ha och ungefär vilka storlekar som medium eller large kan hantera på ett vettigt sätt.

Back to topic:
    Har en Everest rygga  ADV FLEX 30 (tre fack som i sin tur har en del små sorterings fack) som funkat bra förutom att det är lite svårt att knöla ner ett ombyte... därav så verkar prylen ovan intressant...

• Tihi
    SVejsan skrev 2016-08-19 07:16:07 följande:
    Kidnappar tråden lite och undrar om någon van resenär som kör på enkel liten kabinväska har provat denna "garment folder"?
    shop.eaglecreek.com/packit-garment-folder-med...
    Vet att Sea to Summit har en liknande, hur funkar den rent praktiskt?
    Jag undrar nämligen om det är något att ha och ungefär vilka storlekar som medium eller large kan hantera på ett vettigt sätt.

Back to topic:
    Har en Everest rygga  ADV FLEX 30 (tre fack som i sin tur har en del små sorterings fack) som funkat bra förutom att det är lite svårt att knöla ner ett ombyte... därav så verkar prylen ovan intressant...
    Har aldrig sett det du länkar till så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Det blev en NF Surge 2 Transit som verkar jättebra med många fack så jag hoppas att den visar sig vara lika bra som jag tror på resa sen. Snällt att ni hjälpte till.

• Rocket Mania

Jag Köpte en resväska, en Osprey, och den hade en avtagbar ryggsäck som helt otippat blev min favorit. Ett stort fack med 2 fack i (varav ett vadderat till laptop). Ett mindre fack framför med dels lite olika småfack och dels ett med dragkedja. Mellan dessa ett mindre fack som är perfekt till saker man behöver få fram snabbt utan att rota runt i hela väskan. Skönt bärsystem har den också, jag är som sagt överraskad över hur bra den är.

Nu är det ett tag sedan jag köpte väskan men det är typ en sådan här: www.addnature.com/460725.html

Ryggsäcken sitter alltså utanpå stora väskan. Jag tänker att Osprey kanske har liknande ryggor att köpa, utan rullväska.

• Carambolan

Ja, min stora vandringsryggsäck är en en Osprey och den är verkligen toppen på alla sätt! Kolla in det märket TS :)

• Tihi

Nu till utvärderingen. Även om ryggan i sig var bra med alla fack så tyckte jag att den var alldeles för stor så jag kommer att gå tillbaka till min gamla 21 liters nästa gång. Laptop-facket var helt onödigt för att jag inte har med mig en laptop eller läsplatta och det gick inte att ha något annat där heller förutom papper eftersom att själva facket är så platt. Så, det är inte en dålig rygga men bara inte optimal för mig.

Svar på tråden Rutinerade resenärer; vilken väska har ni som carry-on?