Anonym (Gröngöling) skrev 2016-08-13 23:43:28 följande:
Finns det någon här som har bott utomlands i 20 år eller längre och sen flyttat tillbaka till sitt hemland igen? Hur gick det? För-och nackdelar? Skulle du flytta hem efter 10-15-20+ år utomlands? Vad för problem kan man tänkas stöta på? Hur går det med intjänade pensioner utomlands? Jobb hemma igen? Bostad? Släkt och vänner på båda ställena? Vad gjorde du med husdjuren om du hade det utomlands? Berätta hur du tänker eller har gjort som är eller har varit utomlands och vill eller har flyttat hem igen.
Hej! Jag hade bott utomlands i fem år när jag flyttade tillbaka till Sverige. Jag vet att det inte är 10-20 år, men jag tänkte att jag svarar ändå :)
Jag kom till en punkt då jag kände att hemlängtan var för stor och det var dags för mig att flytta hem. Jag hade inte bildat familj eller så, men hade en pojkvän sedan nästan två år som det helt enkelt tog slut med pga min flytt.
Pension som jag tjänade ihop där ska gå att få flyttad till Sverige tror jag, men ska jag vara ärlig så orkade jag aldrig kolla upp det då det inte rörde sig om några stora summor, utan jag har låtit det vara helt enkelt. Jobb och bostad löste sig väldans fort (inom en månad) sen jag flyttade hem. Familj har jag som sagt inte utomlands, men vänner. Vissa jag tappat kontakten med och vissa som jag pratar med fortfarande. Var och hälsade på där för inte alltför länge sedan vilket var väldigt kul.
Det jag var mest orolig över när jag skulle flytta hem var främst arbete och bostad (sånt löser sig alltid, på ett eller annat sätt!) men sen också om jag skulle känna saknad eller uttråkning då jag flyttade hem. Bodde i en av Europas största städer och nu i en väldigt liten stad i Sverige. Något som jag verkligen rekommenderar, som jag gjorde, var att jag stannade i nästan fyra månader från det att jag helt bestämt mig för att flytta hem, vilket gav mig tid att förbereda mig både psykiskt och fysiskt för flytten. Även fast det låter hemskt så var det inte så farligt att lämna allt och åka hem, jag var så väl förberedd. Jag hade visualiserat allt, alla avsked, sista dagen på jobbet, själva flytten och resan hem. Sedan hade jag börjat nysta i bostad, skrivit cv på svenska och skickat det till massa företag, sparat tillräckligt med pengar för att klara mig som arblös i minst 6 månader och så vidare.
Hade jag haft husdjur hade jag sett till att få dem vaccinerade + skaffat djurpass och tagit med dem hem. Kan säkert kosta en slant men så värt det, då har du sällskap när du kommer hem! Första jag gjorde var att skaffa katt för jag ville inte bo ensam i en tom och tyst lägenhet.
Jag har aldrig ångrat mitt beslut att flytta hem igen, inte för en sekund. Helt plötsligt får jag vara med på ALLA familjemiddagar, födelsedagar, julaftnar, examensdagar och andra viktiga stunder. Det är värt mycket för mig.
Fundera ordentligt på om du verkligen vill flytta hem. Beslutar du dig för att göra det så kommer allt det praktiska att trilla på plats, ge dig bara tillräckligt med tid för att förbereda dig så gott det går. Lycka till! :)