Rök & nikotinsanering
Hej!
Jag och min man ska köpa ett radhus som den nuvarande ägaren röker inomhus i. Jag är rätt perplex över huruvida det räcker att bara tvätta och måla om för att få bort doften? Enligt många fungerar detta helt perfekt?
Vi vill göra detta på billigast möjliga vis och undrar lite hur vi ska tänka kring detta.Någon med erfarenhet från röksanering som kan berätta hur ni gjort?
Om vi nu vill ha ozonbehandling eller liknande för att säkerställa att doften HELT försvinner. Vad blir bäst, rengöra och riva tapeter innan ozonbehandlingen, eller efter? Problemet är att det inte går att bo i huset under ozonbehandlingen som varar 4-21 dagar.... Så jag tänker mig egentligen att bäst vore att boka in ozonbehandlingen till samma dag man får tillträde så man sedan kan flytta in och ta tag i rengöringen och målningen. Men det kanske inte är bästa sättet att få bort doften då den kanske släpper igen vid rengöringen? Eller man kanske kör ozonbehandlingen onödigt länge isåfall för att man undvikit att rengöra bort så mycket som möjligt innan?
Hur lång tid har städningen tagit för Er andra som gjort detta/har erfarenhet? Vad kan man räkna med att det tar för en firma att sköta det hela exempelvis vs för två pers att ställa sig och riva och städa själva?
Vi vill ju gärna flytta in så fort som möjligt för att undvika dubbla kostnader, som tur är har vi en billig hyra på boendet i dagsläget men ändå... det blir ju mindre pengar till renoveringen isåfall + pendlandet mellan nya o gamla lyan och jobb... Så vi vill ju in i huset snarast möjligt.
Huset är på två våningar på 84 kvm så är inte så superstort... ...