• Anonym (W)

Hur pass ärftligt är tidigt håravfall och tunnhårighet?

Jag och min pojkvän är 23/24 år och han har redan tappat sitt hår. Han är nästan helt skallig uppe på huvudet så som en äldre man kan vara. Hans mamma har också glest hår.

Själv har jag också ganska tunt hår. Det var tjockare när jag var liten men det blev tunnare efter puberteten. I solen eller starkt ljus ser man genom till hårbotten uppe på huvudet.

Är nu orolig för hur våra ev. barns hår kommer vara. Vi har båda komplex för vårt hår och jag vill inte att mina barn ska behöva dras med samma men det känns ju som att de kommer bli helt skalliga med våra kassa hårgener...

Hur pass ärftligt är tidigt håravfall och tunnhårighet? Är det garanterat att barnen kommer få liknande problem eller kan de ändå bli "normalhåriga" så att säga? Om det finns nån här med samma problem som oss och redan har barn så får ni gärna berätta hur era barns hår är.

• Svar på tråden Hur pass ärftligt är tidigt håravfall och tunnhårighet?
  • Anonym (Trussel)

Det hoppar ibland över en generation. Min pappa har hår inte jag.

• BeautifulMoments

Sambons pappa tappa hår tidigt, sambon tappa hår tidigt, sambons son ser man har hår som sin pappa.

Vi väntar gemensamt barn nu, jag är också orolig just för jag ser hur jobbigt sambon tycker det är. Jag har tunt hår men inte överdrivet.

My life, My choice!
  • EnGladPingvin

Jag har hört att man ska titta på morfadern, att ärftligheten ang håret kommer därifrån. Samtidigt tittar jag på mina båda bröder så blev den ena grå- och tunnhårig i 30-års åldern, den andra har riktigt tjockt hår utan antydan till varken grått eller tunt och han är 37 år.

• BeautifulMoments

Tror inte att alla barn ärver hår från sin morfar. Så enkelt fungerar inte ärftlighet. Jag har inte min morfars hår.

De samma sa läkaren till mig ang ögonfärg. Alla säger att brunt är dominant. Jag är brunögd och mörkhårig men alla mina 3 barn är blåögda och blonda.

My life, My choice!
  • border1

Det här med gener och ärftlighet är ganska komplicerat. Ert barn kommer ärva 50% av sina gener från dig och 50% av sina gener från pappan, men detta betyder inte att exempelvis gener för tunnhårighet kommer vara dominanta hos barnet. 

The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
Svar på tråden Hur pass ärftligt är tidigt håravfall och tunnhårighet?