Anonym (^^) skrev 2016-08-28 10:19:17 följande:
Ja, det är jättesvårt att få det att fungera med barnen. Vi har båda sårat varandra mycket genom våra bråk ang barnen på olika sätt. Vi båda har tagit parti för våra egna barn och små saker blir så stora här hemma. Om våra barn hamnar i bråk så känner jag att det är mitt barn som direkt blir utskälld av sambon utan att han egentligen vet vad bråket handlade om. Jag är mer lugn och förstår att barn Faktiskt bråkar och att det är normalt. I en vanlig kärnfamilj med biologiska syskon så bråkar de, men skillnaden är att föräldrarna då inte gör en stor sak av det och kommer med pekpinnar och skäller ut ett av barnen innan de ens vet vad det handlar om. Min sambo tror att det är "onormalt" att våra barn bråkar och han tycker att det är "fel" på mitt barn som bråkar med hans barn. Och jag känner att jag blir arg då han skäller ut mitt barn endast men sedan är han pedagogisk med sina barn.
Ja, jag blir jättestressad när hans barn är hos oss. Barnen bråkar med varandra (och det är mitt barn som blir utskölld) , jag blir stressad över att det blir kaos när hans barn kommer. Det blir så livat. Sedan blir jag stressad över att jag "måste vara på min vakt" och säga åt mitt barn för minsta lilla för annars blir min sambo sur på mig som "inte uppfostrar honom". Sedan blir jag stressad över att sambons barn blir daltade med men mitt barn får inte en chans utan där hugger sambon direkt. Jag känner att mitt barn inte är helt trygg med sambon och hans barn är säkert inte trygg med mig heller riktigt. Eftersom sambon har kortare tålamod med mitt barn och kan vara en "super pappa" till sina egna så resulterar det i att jag ej vill umgås så mycket med hans barn eftersom allt känns så orättvist. Sambon å andra sidan känner säkert att eftersom jag ej vill umgås med hans barn så får han sämre tålamod med mitt barn. En ond cirkel.
Ja, jag står för större delen av hushållssysslorna. Och det blir jättemycket tvätt och disk här hemma...
Det där är inte ok, så kan du inte ha det.
Vill du leva med den här mannen trots att han brusar upp och har svårt att hantera ditt barn? I så fall MÅSTE du prata med honom. Det är inte hans barn som är problemet, det är hans uppträdande mot dig och ditt barn när hans barn är närvarande, och hans uppträdande är inte godtagbart.
Det är jättesvårt att prata om på ett lugnt sätt, så det bästa är nog att skriva ett brev. Börja med att beskriva vad du tycker om hos din sambo och hur du vill att ert liv tillsammans ska se ut, sen beskriver du hur du upplever att det faktiskt är i verkligheten. Var noga med att inte vara dömande, skriv tex inte "du gör så här i den här typen av situationer" utan i stället "jag upplever att detta händer i den här typen av situationer" och avsluta med att du vill hitta en lösning så att ni kan leva tillsammans, men att som det är just nu kan du inte ha det.
Om han tar det på fel sätt är det dags att flytta. Inga "men" eller "kanske" utan det som gäller är att lösa problemen eller lägga ner.
Ditt barn måste ju tycka att det är fruktansvärt att komma hem till er!
Lycka till!