• Anonym (M)

Sjukskriven, ångest inför att prata med chefen

Jag blev sjukskriven efter en period av mycket hög arbetsbelastning och en svår situation privat. Det har alltså inte handlat om "normal" stress utan trauman privat (vill inte gå in på detaljer så att jag outar mig).

Jag försökte signalera till chefen att jag var extremt pressad före semestern men h*n är ökänd för att vara empatilös och direkt elak. Folk har slutat p.g.a. chefen och fler än en gång har h*n fått människor att gråta på jobbet med elaka kommentarer och total brist på förståelse för andras svårigheter. H*n är ökänd i hela verksamheten.

Chefen har däremot alltid varit mer än nöjd med mitt arbete, vilket h*n påpekar under varje medarbetarsamtal, h*n har inget att anmärka på och säger även till andra hur nöjd h*n är med mig, så det är inte det som är problemet. Jag har alltid presterat mitt yttersta, vilket h*n delvis har utnyttjat och lagt på mig ännu mer jobb.

Jag är en tuff person annars som inte låter chefens sätt påverka mig men just nu har jag nerverna utanpå efter en mycket svår period. Läkaren skrev i intyget att hon uppfattar mig som deprimerad och nämnde också vad jag har varit med om.   

Nu kommer chefen tillbaka efter semestern och jag bävar för samtalet jag kommer att få. Jag har inte kollat jobbmailen för jag har helt enkelt inte orkat och ska väl inte heller göra det nu när jag är sjukskriven men h*n kommer att kontakta mig nästa vecka. Jag vet att jag kommer att få höra hur jag ställer till det genom att vara borta och frågor om hur jag har tänkt att de ska lösa det ena och det andra. 

Vad gör man när man har en sådan chef och blir sjukskriven av psykiska skäl som h*n inte kommer att ha någon som helst förståelse för? Många gånger har jag önskat att jag blev omplacerad och jag letar alltid efter nya jobb mycket p.g.a. chefen. 

Jag kommer sannolikt att behöva träffa företagshälsovården som jag hoppas är bra, jag vill ju ha hjälp och bli mig själv igen. Kan man ta upp sin situation med chefen då? Hur ska egentligen en chef bete sig i det här läget? (Jag jobbar på en myndighet.)  

• Svar på tråden Sjukskriven, ångest inför att prata med chefen
  • Anonym (M)

Någon som har varit i den här situationen eller har något råd?

• Långbenopluto

Om du är så orolig kan du alltid ta med nån på det samtalet, en kollega eller kanske nån från facket?

Svar på tråden Sjukskriven, ångest inför att prata med chefen