Gravid med oengagerad partner, trött på att göra allting själv :(
Jag går nu in i åttonde månaden nu, första barnet för oss båda, och är ganska besviken på min partner eftersom jag hittills fått göra precis allting själv. Det enda han varit involverad i är rutinultraljudet, i övrigt är det jag som har fixat med allt inför att bebis kommer. Jag har ordnat spjälsäng, barnvagn, köpt kläder och allt runt omkring helt utan hans inblandning. Jag har även kollat upp allt om FP och satt mig in en massa i sånt som man behöver veta. Han har inte engagerat sig nånting alls trots att barnet är planerat och ett gemensamt beslut. Jag känner mig mer och mer som en ensam förälder och är väldigt ledsen över att få dra hela lasset.
Jag kan inte klaga på graviditeten, men jag tror att jag nästan har mått för bra för att han ens ska greppa att jag är gravid. Jag är också väldigt liten/nätt och magen är inte speciellt stor heller utan jag kan fortfarande komma undan som ogravid i rätt kläder. Kanske bidrar det?
Jag har tagit upp det med min partner att jag inte upplever att han är så engagerad eller ger mig någon stöttning, men får då bara till svar att jag sköter allt så exemplariskt, att han kan lita på mig och därför inte anser att han behöver göra nåt(?!?). Jag är alltså FÖR kompetent enligt honom.
Notera att jag inte försöker ta över nåt utan jag gör bara det som behöver göras. Har även många gånger försökt involvera honom men då säger han bara att jag har bättre koll och att han litar på mitt omdöme till hundra procent. Det är ju skönt visserligen, men på samma gång anser jag att det är viktigt att han är inkluderad i allt som har med barnet att göra då det även är hans barn, hans kött och blod. Hur ska jag få honom att fatta att han behöver engagera sig mer trots att jag enligt honom har så bra koll? Sitter någon av er inne på råd eller har egna erfarenheter?
Kan inte klaga på honom annars, han är en öm och kärleksfull partner, men kanske lite för bekväm nu...?