• Anonym (TS)

Månadskostnad barn.

Rent krasst, vad kostar ett barn?

Vad betalar ni i månaden för enbart barnen? Vad lägger ni på engångskostnader?

• Svar på tråden Månadskostnad barn.
  • mammatill6

Går ju inte att svara på. En nyfödd, några hundra i blöjor plus försäkring. Lite kläder. Totalt max en tusenlapp.

Min tonåring kostar nog 1500-2000 i mat. Månadspeng på 1050:- Försäkring 150:- . Aktivitet utslaget per månad ungefär 2000:-. Jag betalar halva av vinterkläder och skor. Mobil och spotify typ 300:-. Glasögon, sportutrustning, och diverse annat kanske 500:- utslaget på en månad. 

• Anonym (rut)
    mammatill6 skrev 2016-08-16 15:35:57 följande:
    Går ju inte att svara på. En nyfödd, några hundra i blöjor plus försäkring. Lite kläder. Totalt max en tusenlapp.

Min tonåring kostar nog 1500-2000 i mat. Månadspeng på 1050:- Försäkring 150:- . Aktivitet utslaget per månad ungefär 2000:-. Jag betalar halva av vinterkläder och skor. Mobil och spotify typ 300:-. Glasögon, sportutrustning, och diverse annat kanske 500:- utslaget på en månad. 
    En nyfött får du nog räkna med mindre inkomst som en kostnad
  • Anonym (Tripp)

Mindre när de är små. Mycket mer när de är tonåringar.

Om du frågar en bonusmamma som inte vill att hennes man ska slösa pengar på underhåll till barnet så kostar ett barn bara några hundralappar per månad. Barnbidraget räcker för att täcka alla kostnader...

• Anonym (Faktiskt)

Kolla på konsumentverkets hemsida.

Ang bonusmammor, låter inte som någon bonus direkt... MEN faktum är att underhåll och barnbidrag täcker barnets kostnader tills barnet är ca 11 år. Har föräldrarna varannan vecka får de lägga hälften var av barnets kostnader och man kan för enkelhetens skull dela på barnbidraget och sedan bidra med ca 786 kr vardera för barnet, dock är även mat inräknat här så...

Men man ska ju bidra utefter förmåga så det går ju att räkna ut efter det med om så är. Huvudsaken är att man är överens.

Vad man sen spenderar på sitt barn är ju  upp till vars och ens plånbok.

• Anonym (lila)

Barn kostar ingenting. Däremot orsakar de kostnader för sina föräldrar. Föräldrar tvingas slösa resurser på sina barn om de vill hålla dem vid liv. Dessutom tvingas de slösa ännu mer resurser på sina barn om de också vill att barnen ska må bra.

Hur stora kostnader barn orsakar beror på föräldrarnas ambitionsnivå, prioriteringar samt förmåga till effektivitet.

Direkta kostnader är mat, kläder, husrum, läkemedel, sjukvård, utbildning, barnomsorg, leksaker, fritidsintressen etc. Indirekta kostnader är föräldrarnas alternativkostnader. Det vill säga den inkomstförluster som föräldrarna haft på grund av sina barn.

• Anonym (TS)
    Anonym (lila) skrev 2016-08-16 16:20:54 följande:

Barn kostar ingenting. Däremot orsakar de kostnader för sina föräldrar. Föräldrar tvingas slösa resurser på sina barn om de vill hålla dem vid liv. Dessutom tvingas de slösa ännu mer resurser på sina barn om de också vill att barnen ska må bra.

Hur stora kostnader barn orsakar beror på föräldrarnas ambitionsnivå, prioriteringar samt förmåga till effektivitet.

Direkta kostnader är mat, kläder, husrum, läkemedel, sjukvård, utbildning, barnomsorg, leksaker, fritidsintressen etc. Indirekta kostnader är föräldrarnas alternativkostnader. Det vill säga den inkomstförluster som föräldrarna haft på grund av sina barn.

Det borde väl vara underförstått att det är sådana kostnader när jag frågar vad barn kostar i månaden? Vad jag funderar över är hur man bör budgetera och räkna på om man har råd med de kostnader ett barn medför?
  • elyse

Det som kostar mest är ju inkomstbortfall i form av föräldraledighet och eventuellt deltidsarbete. Förskoleavgift. Blöjor. Det är ju de löpande utgifterna. Totalt blir det kanske 2500 per månad för mitt barn. Tänker att ett syskon skulle bli lite billigare i sig i och med att vi redan har mycket från dottern. Med totalkostnaden skulle givetvis öka.

• Anonym (lila)
    Anonym (TS) skrev 2016-08-16 16:29:39 följande:

Det borde väl vara underförstått att det är sådana kostnader när jag frågar vad barn kostar i månaden? Vad jag funderar över är hur man bör budgetera och räkna på om man har råd med de kostnader ett barn medför?

Om det är du som ska budgetera för kommande barn så måste du fundera på hur stora ambitioner du har i förhållande till din förmåga att försörja dem.

För minimibelopp kan du kolla på riksnormen vid försörjningsstöd. För medelkostnader för normalbarn kan du kolla på konsumentverkets budgetkalkyler.
  • Anonym (rut)
    Anonym (TS) skrev 2016-08-16 16:29:39 följande:
    I början är nog den alternativa kostnaden störst, mindre lön. Det mesta går att köpa begangnat och det kostar nästan ingenting i spädbarnsåldern. Har sett någon uträkning att ett barn kostar någonstans mellan 1,0-1,5 milj, från födseln till 18 år.
    Givetvis blir det dyrare ju äldre barnen blir
  • Anonym (TS)
    Anonym (lila) skrev 2016-08-16 16:35:48 följande:

Om det är du som ska budgetera för kommande barn så måste du fundera på hur stora ambitioner du har i förhållande till din förmåga att försörja dem.

För minimibelopp kan du kolla på riksnormen vid försörjningsstöd. För medelkostnader för normalbarn kan du kolla på konsumentverkets budgetkalkyler.

Det är just därför jag frågar öppet i ett forum så här. Jag har kikat lite på genomsnittliga kostnader på t.ex. konsumentverket och funderar därför hur andra har lagt upp det. Familjer som har det lite sämre ställt, familjer som har det lite bättre ställt, familjer som lägger väldigt mycket på barnen eller väldigt lite osv. Just för att se ungefär vad våra ambitioner är i jämförelse med våra inkomster. Det känns som det är en väldigt viktig del av beslutet att skaffa barn att fundera över detta.
Svar på tråden Månadskostnad barn.