• Anonym (ledsen)

Nån mer med jobbig inskolning

Hej

Min dotter är 14 månader och världens goaste. Det är dags för inskolning på fsk och det går verkligen upp och ner för oss. Vi är inne på andra veckan och dottern är illtjuter när hon kommer till fsk. Det går bra när de är ute men inne är hon ledsen. Jag känner ett stort förtroende för personalen (jag var ju med förra veckan och såg dem arbeta) och jag vet att de försöker så gott de kan men känner mig jätteledsen. Nästnästa vecka måste jag börja jobba och jag vill verkligen att det ska fungera. Till saken hör att det börjat tre jämnåriga barn till (de skolar in med varsin pedagog) och de är redan inskolade, glada och har jätteroligt medans mitt barn är ledset :(

Nån mer där inte inskolningen gått som planerat som vill stöta varandra lite? Jag är inte intresserad av tipset att inte ha henne på fsk, hade jag haft möjligheten hade jag valt det.

• Svar på tråden Nån mer med jobbig inskolning
  • Fia 28

I en annan tråd tipsade de om att låta pappan fixa skolningen om barnet är väldigt mammig.

• Anonym (ledsen)
    Fia 28 skrev 2016-08-16 15:21:00 följande:

I en annan tråd tipsade de om att låta pappan fixa skolningen om barnet är väldigt mammig.

Tack för tipset! De har varit hemma hela sommaren men nu har han börjat jobba igen och som egenföretagare har han inte möjlighet att tacka nej till jobb nu :(
  • Anonym (Härda ut)

Vi hade också en urjobbig inskolning med vår 14 månader gamla tjej. Har inget annat råd än att hörda ut, det vänder. Även om det är fruktansvärt jobbigt medan det pågår. En av dotterns pedagoger sa att de barnen som är ledsna och svåra att skola in ofta anknyter desto mer med sin inskolningspedagog, och därför i slutändan får en djupare trygghet på förskolan. Vet inte om det stämmer, men den tanken hjälpte mig iaf lite när allt var som värst...

• Anonym (ledsen)
    Anonym (Härda ut) skrev 2016-08-16 16:08:53 följande:

Vi hade också en urjobbig inskolning med vår 14 månader gamla tjej. Har inget annat råd än att hörda ut, det vänder. Även om det är fruktansvärt jobbigt medan det pågår. En av dotterns pedagoger sa att de barnen som är ledsna och svåra att skola in ofta anknyter desto mer med sin inskolningspedagog, och därför i slutändan får en djupare trygghet på förskolan. Vet inte om det stämmer, men den tanken hjälpte mig iaf lite när allt var som värst...

Tack, skönt att höra att der gått bra för er så orkar jag nog hålla ut lite till :) dotterns pedagog har sagt samma, så det kanske stämmer :)
  • Fru Ve

Mina barn har inte varit så lätta att skola in, speciellt inte den äldsta. Med honom fick vi förlänga inskolningen och hålla på 6 veckor för han bara skrek hela dagarna när vi försökte lämna efter 2-3 veckor. Yngsta gick att skola in på ett par veckor men det var mycket gråt vid lämningarna de första månaderna. Går det inte att du förlänger inskolningen lite eller åtminstone bara jobbar halvdagar i två veckor? Så det blir lite mer mjukstart. Det kommer att gå bra men en del barn behöver mer tid att välja sig.

Jag fick också lite tröst av en BVC-psykolog som sa att barn som gråter mycket vid lämning har en bra anknytning till föräldrarna vilket ju är bra. Ett litet ljus i det jobbiga när barnen gråter efter en....

• Anonym (S)
    Fru Ve skrev 2016-08-16 19:00:05 följande:

Mina barn har inte varit så lätta att skola in, speciellt inte den äldsta. Med honom fick vi förlänga inskolningen och hålla på 6 veckor för han bara skrek hela dagarna när vi försökte lämna efter 2-3 veckor. Yngsta gick att skola in på ett par veckor men det var mycket gråt vid lämningarna de första månaderna. Går det inte att du förlänger inskolningen lite eller åtminstone bara jobbar halvdagar i två veckor? Så det blir lite mer mjukstart. Det kommer att gå bra men en del barn behöver mer tid att välja sig.

Jag fick också lite tröst av en BVC-psykolog som sa att barn som gråter mycket vid lämning har en bra anknytning till föräldrarna vilket ju är bra. Ett litet ljus i det jobbiga när barnen gråter efter en....

Så de barn som inte gråter (majoriteten) har alltså en dålig anknytning? Vad var det för en j-a psykolog?
  • Fru Ve
    Anonym (S) skrev 2016-08-16 19:06:07 följande:
    Så de barn som inte gråter (majoriteten) har alltså en dålig anknytning? Vad var det för en j-a psykolog?
    Nä jag vet inte om han menade så faktiskt. Det var nog mycket för att trösta mig som han sa så. Kändes bra då i alla fall.
  • Anonym (Förlänga)

Men om barnet inte skolas in på den tid man avsatt (oavsett om det är pga sjukdom, otrygghet, dålig fsk eller vad som helst) då får man väl fortsätta att skola in tills det funkar? Eller menar ni att ni bara lämnar det förtvivlade barnet hela dagar och går till jobbet?

• Harvester

Inte alla som har ett jobb där man bara kan utebli med kort varsel?

Anonym (Förlänga) skrev 2016-08-16 19:41:24 följande:

Men om barnet inte skolas in på den tid man avsatt (oavsett om det är pga sjukdom, otrygghet, dålig fsk eller vad som helst) då får man väl fortsätta att skola in tills det funkar? Eller menar ni att ni bara lämnar det förtvivlade barnet hela dagar och går till jobbet?

• Anonym (Härda ut)
    Anonym (Förlänga) skrev 2016-08-16 19:41:24 följande:

Vi förlängde med en extra vecka, från två till tre veckor. Efter det hade vi ingen möjlighet till det beroende på våra jobb (schemaläggs båda flera månader i förväg). Så, ja, vi lämnade ett ledset barn.
Svar på tråden Nån mer med jobbig inskolning