• Anonym (Flerbarnsmamma)

SSRI (citalopram) + graviditet?

Hej!

Jag tänkte höra om det är någon som har personlig uppdaterad information gällande Ssri (helst Citalopram) under graviditet?

Jag har läst Janusinfo samt fass men vill gärna höra av er med.

Jag är precis nygravid och går på 20 MG Citalopram, har endast gått på det i cirka 4-5 månader...bör jag trappa ner eller fortsätta tills jag kommer till inskrivningen på MVC? Vad säger man "nu för tiden" angående detta läkemedel?

Jag har fått en del MF så jag vågar inte ens tro att detta kommer bli något.... Än.

• Svar på tråden SSRI (citalopram) + graviditet?
  • Anonym ((Lisa))

Hej!

Jag har ingen egen erfarenhet av just Citalopram under graviditet, men vet att det ssri-preparat man främst förespråkar för gravida är sertralin.

Det finns en jättebra sida där du kan söka på läkemedel och fosterskador, janusinfo.se. Där skriver man följande om citalopram: Någon påvisbar risk för fosterskador vid användning av citalopram, som tillhör gruppen SSRI, i tidig graviditet tycks inte finnas. Barn födda av kvinnor som använt SSRI i sen graviditet har en något ökad förekomst av olika neonatala symptom som respirationsproblem och tecken på neurologisk påverkan. Symptomen kan uppträda mer än ett dygn efter förlossningen och tycks i regel relativt snabbt försvinna, men det kan finnas behov för observation på neonatalavdelning.

Jag tycker du ska kontakta den läkare som skrivit ut medicinen alternativt MVC så snart som möjligt för att höra om du ev. ska byta till sertralin.

Lycka till!

• Anonym ((Lisa))

Såg precis att du redan kollat janusinfo och fass:)...

Jag är i alla fall gravid nu, på väg att utveckla depression, och man har sagt att det är sertralin jag ska få om det blir aktuellt med ssri.

• Anonym (Flerbarnsmamma)

Tack för ert svar! Ska vända mig till vårdcentralen imorgon, MVC kunde tydligen inte svara förrän vid inskrivning. Lycka till med bebis!

• MajaMaria79

När jag blev gravid, vilket iofs är 8 år sedan nu, så åt jag Venlafaxin(efexor) som är ett SNRI preparat.
    Tillsammans med min läkare (överläkare på öppenpsyk på sjukhuset i Lund) så bytte jag till Citalopram under graviditeten. Han menade att det var en av de mest beprövade antidepressiva läkemedlen vid graviditet. 
    Under graviditeten hade vi sedan en del uppföljningar kring hur jag mådde eftersom det var viktigt för bebisen att jag mådde hyfsat, viktigare än att jag var helt läkemedelsfri. 

det man pratade om då som ev risk var att bebisen skulle födas med ev abstinens. 
    Men ut kom en frisk fin flicka, helt utan påverkan av medicinen. 

Så mitt råd är, greja inte själv med utsättning av medicin, ska det göras så gör det i samråd med läkare. 

Svar på tråden SSRI (citalopram) + graviditet?