• glittertejp

    Sälja egna smycken - vad gäller?

    Jag har börjar göra mina egna smycken som jag vill sälja. Främst för att jag inte hinner använda allt som jag gör själv. Hade tänkt sälja till vänner/familj och vill inte gå med vinst. Tänker alltså bara ta betalt för materialkostnaden. Behöver jag ändå deklarera detta? Vad jag förstått det som ska man deklarera första kronan man går i vinst med, men jag planerar inte att gå med vinst som sagt. Tacksam för svar

  • Svar på tråden Sälja egna smycken - vad gäller?
  • sportpappa

    Du behöver inte deklarera om du går med förlust eller noll. Från första kronan vinst måste du dock betala skatt och egenavgifter och också deklarera.

    Om du får underskott ett år så kan du dra av det mot överskott ett annat år fem år framåt. För att göra det så måste du deklarera alla år från underskottsåret och fram till överskottsåret. Det behöver du göra först när du gör avdraget.

    Det viktiga för dig är att spara alla underlag rörande din hobbyverksamhet även om du inte behöver deklarera. De ska sparas i 6 år. Det är primärt kvitton och fakturor, men även annat som behövs för en eventuell deklaration eller kontroll av att en deklaration inte behöver göras.

Svar på tråden Sälja egna smycken - vad gäller?