Anonym (k) skrev 2016-08-17 20:58:44 följande:
Jag gillar inte heller att bli överraskad, däremot tycker jag att det är underbart att få frågan vad jag vill göra för något på en speciell dag och prata om det tillsammans. Just momentet att överraska någon begriper jag inte alls.
Det låter som ett bra mellanting. Jag vill ju inte örerraska henne med någon stor fest eller så, det vat jag inte skulle bli bra. Jag är mer inne på att säga/lämna en lapp på morgonen att idag (eller imorgon eller i helgen) tänke jag att vi skulle XYZ, så hon kan vara med på det och förbereda sig mentalt. Men jag vet inte riktigt vad XYZ ska vara för något.
Grus grus skrev 2016-08-17 20:55:14 följande:
Men om hon inte gillar överraskningar, men du ändå vill ge en överraskning, blir det verkligen för henne då eller mer för dig?
Menar inte att låta hård, men jag gillar inte heller överraskningar och avskyr att jag måste verka glad och positiv inför okända saker för att inte såra den som har denna "fantastiska" idé. Och då brukar jag undra ibland för mig själv om det var för mig eller för min respektive som vill känna sig nöjd med att ha gjort något för mig.
Nej, säg istället att du uppskattar allt hon gör. Du bekräftar då att du SER henne. Säg att du gärna vill göra nåt för henne och så kan ni tillsammans boka in en helg någonstans på ett mysigt hotell eller liknande. Då skulle jag i alla fall känt mig glad och respekterad.
Jag citerar dig också, se svaret till (k) ovan.
Jag vill gärna ha en färdig, men flexibel, plan eller i alla fall en idé som jag kan föreslå. Det är ingen idé att fråga henne om idéer, hon vet inte vad unna sig eller ta det lugnt betyder om hon inte står för i alla fall nästan fullbordat faktum. Mellan barnen, hemmet, jobbet, gamla farmor, torpet och allt annat sånt som hon tar på sig alldeles själv och jag absolut försöker både avlasta och bromsa så är det som att hon inte har tid att tänka på sig själv. Några här ovan tyckte att jag "från och med nu ska ta mitt ansvar", men det är inte så lätt när hon bokstavligen tar jobbet ur händerna på en.