Påkommen med att söka nytt...
Jag söker just nu nytt jobb och känner mig orolig för att min chef ska få reda på det. Jag är tillsvidare anställd men oroar mig ändå. Någon som blivit påkommen med att söka nytt jobb? Vad har hänt då?
Jag söker just nu nytt jobb och känner mig orolig för att min chef ska få reda på det. Jag är tillsvidare anställd men oroar mig ändå. Någon som blivit påkommen med att söka nytt jobb? Vad har hänt då?
Varför inte vara ärlig? Din chef kan knappast säga upp dig av den anledningen.
Så länge du inte gör det på arbetstid så att det går ut över dina arbetsuppgifter så kan de inte göra något.
Så länge du inte söker jobb hos en konkurrent kan du söka på annars är det Big No No.
Så länge du inte söker jobb hos en konkurrent kan du söka på annars är det Big No No.
Man får söka vilka jobb man vill.
Beror helt på vilka arbetsuppgifter man utför. I så fall står det i kontraktet.
Men som sagt, för de flesta så gäller detta inte.
Om du skulle bli påkommen av mig som chef skulle en av två saker hända.
1 om jag ville ha kvar dig som medarbetare hade jag sagt det och frågat om det var ngt jag kunde göra för att få dig tänka om.
2 ingenting om du inte "behövs" kvar i verksamheten.
Marknaden är fri och något straff för att man söker sig vidare pysslar inte jag med.
Tycker folk verkar ta alldeles för lätt på TS oro att bli upptäckt med att söka jobb. Om jag skulle upptäcka att någon av mina anställda sökte jobb skulle jag agera på ett av två sätt.
Är den anställde så pass bra att jag vill kämpa för att behålla den skulle jag fundera över om jag kunde göra något åt lön, uppgifter etc för att göra den anställde mer nöjd så denne är mer motiverad och vill stanna kvar.
Men om den anställde inte är speciellt värdefull, jag då hittar man ju rätt lätt ett sätt att göra sig av med denne och anställa nån ny. Man kan som arbetsgivare ALLTID göra något om man vill bli av med någon. Värsta fall får man köpa ut dom..
Mitt råd, har du till 100% bestämt dig för att du vill byta jobb så håll det för dig själv. Och sök för all skull aldrig jobb under arbetstid. Ev samtal med rekryterare etc får du ta efter jobbet och inte i nått halvisolerat telefonbås..
Men har du vettig relation till din chef bör du kunna prata om att du känner dig omotiverad och att du känner dig redo för mer avancerade uppgifter eller vad det nu kan vara.
Jag har själv aldrig sökt jobb, utan bilvit head hunted sen jag var 20. Men har ju blivit "påkommen" med att prata med någon rekryterare som nån gång ringde om ett jobb jag faktiskt var intresserad av.. När jag kom tillbaka från ett telefonsamtal så tittade min chef på mig frågade iskallt vad det var för tjänst jag blivit erbjuden och vilken lön. Nästa dag fick jag ett kuvert där jag fick 10.000 extra i månaden plus ett antal optioner om jag band mig till företaget i ytterligare 18 månader.
Nix inte hos en konkurrent till det företaget man är anställd på det ska gå 6 månader innan man får jobba hos en konkurrent
Om TS är divisionschef för ett börsnoterat bolag ja. Är TS en vanlig anställd, vilket vi kan anta, så kommer inget hända. TS chef kommer bara vänta på att TS säger upp sig. Finns ingen som gör sig omaket med att säga upp nån i onödan med allt jobb och alla legala risker det innebär, för att en vanlig anställd kanske kommer söka ett annat jobb.I anställningsavtalet isåfall. Det är dock bara för vissa tjänster man kan skriva såna klausuler för, inte för alla anställda. Och att man har en sån klausul innebär inte att den är laglig. Så är man osäker ska man fråga sitt fack.
Ja och dessutom ska den anställda avlönas under denna karantän, så ser är inte billigt och inget man väljer om den anställda inte sitter på känslig information
Precis, i enskilda avtal. Aldrig via lagen.
Hur har du blivit påkommen?
Jag har fått en del ansökningar och mejl från folk som skriver på jobbmejlen.
Det tycker jag visar på dåligt omdöme och en sån person har ett stort minus innan jag ens läser ansökan.
Skulle jag komma på någon medarbetare så skulle jag endera bli ledsen och ta upp det om det var någon vi verkligen ville ha kvar. I annat fall skulle jag göra allt för att vederbörande få ett nytt jobb.