• Anonym (Flygrädd)

Fråga om Sobril..

Hej...
    Jag är flygrädd men har hittat min hjälp i Sobril inför resor.  
    Jag har Sobril 25mg utskrivet sen min senaste flygresa till NYC för ett år sen. Om en månad ska jag ut o flyga igen. Kollade tabletterna i skåpet nyss o dom gick ut 07/2016 Och vi reser nu i September. 
    Vad jag förstått så kan Sobril tappa effekt efter "bäst före"... Hur snabbt tappar dom effekt? Kan väl inte gå så snabbt. dom har förvarats torrt & mörkt sen förra resan.

Jag borde väl kunna använda dessa o få samma effekt.. Det är ju "bara" 2 månader. Inte lust att gå o be om Sobril hos doktorn igen.. 

Eller? 

Någon som vet/har erfarenhet av sobril?

• Svar på tråden Fråga om Sobril..
  • lollip0p

Det har gjorts studier (bara att googla på mediciner och hållbarhet, helst på engelska) som visat att de allra flesta mediciner, bortsett från vissa vaccin och antibiotika, håller i upp till 15 år oavsett vad "bäst före"-märkningen säger. Så jag skulle säga att det är helt säkert att ta dina Sobril och de lär vara precis lika effektiva som när du först fick dem.

Anledningen till att "bäst före"-märkningen öht finns är för att läkemedelsindustrin kräver detta och anledningen till att datumen som sätts är relativt korta (oftast bara 2-5 år) är att ytterst få mediciner har testats kliniskt längre än så. En medicin måste nämligen ha genomgått kliniska tester för hela "bäst före"-perioden, något som kostar pengar och är väldigt onödigt (medicinskt sett).

Dessutom - om man ska se på det hela lite mer cyniskt - så tjänar ju läkemedelsföretagen självklart betydligt mer pengar på att folk köper nya mediciner istället för att ta slut på sina gamla, "utgångna" mediciner.

Men ta du din medicin och trevlig resa!

• Anonym (A)

Tror som ovanstående att dina tabletter absolut fungerar.
    Är också väldigt flygrädd, men tvingas flyga ibland i tjänst. Nyfiken på hur sobril påverkar dig och hur länge effekten sitter i?

• Anonym (asdf)

Men ska du som sällan använder verkligen dra i dig 25mg sobriltabletter? Jag har sobril hemma. Tror det är tabletter på 5mg. Inte heller van användare och blir helt däckad på mina 5mg. Det är ju såklart individuellt hur man reagerar men 25mg känns ju ändå spontant som väldigt mycket.

• 123hope123

ja, de har tappat effekt, dock ej mkt. de har inte blivit starkare. 
    tar du en hel 25mg verkligen? 

de har en ganska bra hang-over effekt

• Anonym (Flygrädd)

Tack ALLA för era svar!! Känns som att jag kan köra på dom jag har.. Känns ju dumt att "slänga bort" en nästa full ask.. Har ju bara behovet av dom inför flygresor. 

Här kommer en novell om hur & varför.. 

Jag flyger iofs inte om jag inte måste & absolut inte ensam. Ska jag ta mig inrikes så är ju en 25:a för mycket. Vill ju inte snubbla "full" av planet eller behöva bli väckt av kabinpersonalen. Nu ska vi flyga i bara 3h så det ska bli spännande hur jag ska dosera för att inte vara en zombie när vi stiger av.. Barnen är med och jag vill ju inte att dom ska förstå att jag är livrädd. 

Jag har flugit ca 1-2ggr/år i 8år på sobril 25mg både till Thailand, New york (2ggr) & kanarieröarna mm.. Dom passar mig perfekt!!  
    Visst det kan låta starkt med 25:or då jag bara använder dom 1-2:ggr/år. Men till 1:a flygresan (efter att jag hållit uppe i 5år pga fobi) fick jag 5mg! Men dagen före avresan va ångest påslaget så sjuuukt jobbigt & 5mg hjälpte inte ett dyft. Min man fick köra runt mig till olika vårdinrättningar för att jag skulle försöka få tag i sjukintyg för att kunna avboka resan. Tillslut stod jag och fulgrät utanför köpcentrumet där vi bodde o försökte förklara för en läkare att jag nog va döende (Well HELLO mr Ångest)  ;-D  Min man fick tillslut ta luren & min läkare skrev ut 25:or, sa åt honom att ge mig en direkt & önskade oss en trevlig resa... Det blev en underbar resa o med hjälp av dessa 25:or har jag senaste åren äntligen kunnat njuta av att resa. Är lite jobbigt dagarna innan.. Har endel ångest på resdagen men det har blivit bättre & bättre.  

Jag reagerar såhär:  Jag tar tabletten ca 60-30min innan boarding. efter 1,5-2h sover jag som ett barn i 3-4h. Är det mat på planet så blir jag väckt av mitt resesällskap (älskar flygplansmat) När jag vaknar och piggnat till går jag en sväng.. Och efter någon timme (beroende på hur lång resan är) så tar jag kanske en öl eller 2 och njuter av landningen. ÄLSKAR konstigt nog att flyga. Min ångest beror på cellskräck, höjdrädsla & kontrollbehov. 

På Thailandresan (den första resan m sobril) fyllde jag på med ny tablett när jag vaknade men på New Yorkresorna (ca 8h) har jag klarat mig på en tablett & några öl (när jag känt mig ren) inför landningen.. 
    Det braiga med sobril är att det enligt min läkare verkat ur kroppen på 4-5h.. Så man blir inte trött & dåsig i flera timmar som med tex Atarax som jag testat också.

Till på köpet tycker jag även att det är obehagligt att ta dom där tabletterna. Kontrollbehovet som sagt..... Så dagen innan resa har jag ångest både inför resan & för att ta tabletten mot ångest. Jag är lite knasig..  

Och till du (A) testa med en 5:a om du känner oro men ändå flyger. Jag tycker att min flygrädsla blivit bättre iom Sobrilen.

Tack igen för era svar... Fråga gärna mer.. Peppar gärna flygrädda att våga flyga trots fobi.
    Det är ju sååå häftigt att resa.  

• Anonym (Flygrädd)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-18 00:06:26 följande:

Men ska du som sällan använder verkligen dra i dig 25mg sobriltabletter? Jag har sobril hemma. Tror det är tabletter på 5mg. Inte heller van användare och blir helt däckad på mina 5mg. Det är ju såklart individuellt hur man reagerar men 25mg känns ju ändå spontant som väldigt mycket.

Jag blev däckad & somnade på 5:or när jag inte har ångest påslag. (med kontrollbehov o lite fobi för starka tabletter så testade jag dom innan resan) Men när flygfobin slår till verkade 5:orna noll.. Då funkar bara 25:or men när det va turbulens i 1h på en flygning så funkade inte ens dom utan jag grät lugnt i en timme tills det slutade skaka sen slocknade jag såfort turbulensen slutade. Så kraftig är min ångest inför att flyga. :-/  Så 25:or är det jag behöver. Och det funkar bra. Men jag reser alltid med sällskap som har koll på mig.

Ångest är verkligen mäktigt & konstigt! 

• Steven01

Jag tycker att det är ett bättre alternativ att inte ta något innan utan ha lugnande tablett som en back-up, dom kickar ju in mycket snabbt. Då har man en lösning om det skulle bli helt sjukt jobbigt (men som alla vet med ångest blir det aldrig helt katastrof samt att det brukar lugna sig efter en stund) och på sikt kan man vänja sig vid inte bara att flyga utan också att hantera andra jobbiga situationer,

• Anonym (hojo)

Glöm bara inte inyget för dina tabletter. Dom är ju narkotiskaklassade, men det vet du nog redan.

• Anonym (Flygrädd)
    Anonym (hojo) skrev 2016-08-19 20:42:07 följande:

Glöm bara inte inyget för dina tabletter. Dom är ju narkotiskaklassade, men det vet du nog redan.

Japp!! ?? intyget ligger med tabletterna!! ????????
  • Anonym (Flygrädd)
    Steven01 skrev 2016-08-19 20:37:36 följande:

Jag tycker att det är ett bättre alternativ att inte ta något innan utan ha lugnande tablett som en back-up, dom kickar ju in mycket snabbt. Då har man en lösning om det skulle bli helt sjukt jobbigt (men som alla vet med ångest blir det aldrig helt katastrof samt att det brukar lugna sig efter en stund) och på sikt kan man vänja sig vid inte bara att flyga utan också att hantera andra jobbiga situationer,

Jo det vore ju ett bättre alternativ.. Men jag känner mig själv o min flygpungekorrar efter dessa år och just nu funkar inte det. Kanske om några år. Känner ju att jag blir bättre o bättre på att hantera det. Men att vänta 1h på full effekt när man har sådan grav ångest är inte ett alternativ för mig. För alla andras skull & speciellt mina barn som är med på denna resan. Tycker boarding & start är jobbigast. Sen kan jag som sagt hantera det där uppe iaf i 1-2h. Och gillar oftast landningen. Tack ändå! ????????
  • Anonym (Flygrädd)
    Anonym (Flygrädd) skrev 2016-08-19 21:13:25 följande:
    Jo det vore ju ett bättre alternativ.. Men jag känner mig själv o min flygpungekorrar efter dessa år och just nu funkar inte det. Kanske om några år. Känner ju att jag blir bättre o bättre på att hantera det. Men att vänta 1h på full effekt när man har sådan grav ångest är inte ett alternativ för mig. För alla andras skull & speciellt mina barn som är med på denna resan. Tycker boarding & start är jobbigast. Sen kan jag som sagt hantera det där uppe iaf i 1-2h. Och gillar oftast landningen. Tack ändå! ????????
    Haaaa haaaa haaa! Älskar T9.. Flygpungekorrar = flygfobi!!!
Svar på tråden Fråga om Sobril..