• Anonym (Ts)

Måste bli sjukskriven - hjälp

Jag har varit om många fruktansvärda händelser de senaste månaderna. Nu är jag totalt psykiskt slutkörd och skulle behöva vila en vecka.

Finns det någon möjlighet att bli sjukskriven en vecka för depression/psykisk ohälsa eller kan jag fejka influensa eller nåt?

Hjälp mig....måste verkligen ha en vecka för mig själv och andas....

Kan inte vara hemma utan sjukintyg då jag har förstadagsintyg från jobbet.

• Svar på tråden Måste bli sjukskriven - hjälp
  • Anonym (asdf)

Gå till vårdcentralen och berätta om vad som hänt. Testa få sjukskrivning kan du ju i alla fall.

• micromat

Ring vårdcentralen och boka en tid.

Berätta för läkaren hur du mår och att du inte orkar med.

Att fejka influensa lär dom inte gå på. Det är bättre att du är ärligt.

Tänk även på att det kan vara så att läkaren inte vill sjukskriva dig eller sjukskriver dig i 1 månad.

1 vecka är ingenting när vi pratar om psykisk ohälsa.

• Anonym (Sjukskriven)

Håller med föregående. Gå till Vårdcentralen o förklara din situation o att du inte är ditt rätta jag just nu så är det nog inga problem att får sjukskrivning.
    Ingen ide att fejka.
    Lycka till!

• Anonym (Ts)

Tack! Jag provar att gå till lättakuten på vårdcentralen imorgon. Försökte boka tid på min vårdcentral men första lediga tiden är i slutet av november, kan omöjligt vänta så länge.

• micromat
    Anonym (Ts) skrev 2016-08-18 09:09:29 följande:

Tack! Jag provar att gå till lättakuten på vårdcentralen imorgon. Försökte boka tid på min vårdcentral men första lediga tiden är i slutet av november, kan omöjligt vänta så länge.

Har ni inga akut-tider? Låter som en plan, annars får du ligga på vc
  • Anonym (Ts)
    Scalaren skrev 2016-08-18 09:16:37 följande:

Men en vecka kan du vara hemma själv utan läkarintyg!

Nej, som jag skrev i Ts måste jag ha sjukintyg från första dagen.
  • Anonym (Ts)
    micromat skrev 2016-08-18 09:14:58 följande:

Har ni inga akut-tider? Låter som en plan, annars får du ligga på vc

På "min" vårdcentral har de inga akuttider under sommaren läste jag på hemsidan.
  • Anonym (cvb)

Om det hänt grejer och du måste vila är det väl bara att ta lite semester? Visst att det kan vara svårt att få med kort varsel, men chefen borde förstå om det har hänt saker.

Sjukskrivning är egentligen inte till för att vila upp sig efter trauman, utan för att man är sjuk.

• Anonym (Ts)
    Anonym (cvb) skrev 2016-08-18 23:24:34 följande:

Om det hänt grejer och du måste vila är det väl bara att ta lite semester? Visst att det kan vara svårt att få med kort varsel, men chefen borde förstå om det har hänt saker.

Sjukskrivning är egentligen inte till för att vila upp sig efter trauman, utan för att man är sjuk.

Får inte semester förrän tidigast april nästa år.
Svar på tråden Måste bli sjukskriven - hjälp