• alesig

Räkna ut ägglossning

Hej :)

Jag har en menscykel på 25-26 dagar. Vid vilken "ände" ska jag börja räkna för att få ut på ett ungefär när min ägglossning sker? Ska jag börja räkna dag 1 dagen efter sista mensens första dag? Eller räkna dag 1 dagen innan nästa mens första dag och räkna baklänges? :) Ex. Hade min mens första dag 6/8 blöder 4 dagar. Och nästa beräknad mens är antingen 31/8 eller 1/9 börja jag räkna dag 1 f.r.o.m 7/8 eller dag 1 från dagen innan beräknad mens tex. 30/8 och räknar baklänges? :)

• Svar på tråden Räkna ut ägglossning
  • Crazy catlady

Normalt har de flesta 14 dagar från mensen första dag till ägglossning.. man räknar från mensen så första dag..

Så om du hade mensen första dag den 6/8 så har du ägglossning 19-20 aug..

• alesig
    Crazy catlady skrev 2016-08-18 11:27:44 följande:

Normalt har de flesta 14 dagar från mensen första dag till ägglossning.. man räknar från mensen så första dag..

Tack snälla du för svar :)
    Crazy catlady skrev 2016-08-18 11:27:44 följande:

Tack snälla du för svar :)
  • Rosenblad

Rekommenderar verkligen äl tester, jag beställde mina från billiga tester :) Hade äl 3 dagar senare än vad jag "borde". Så har man full koll!

• Crazy catlady

Kan oxå rekommendera ägglossningstest! Jag själv har ägglossning 16 dagar efter mensens första dag..

De finns olika sidor med billiga teststickor..

Själv brukar jag använda testlagrets ältest.. eller de dyrare med enklare testen från clearblue.. jättenöjd med dem båda..

• StinaLisa

Jag har vart utan p-piller sen april och kör via en app men ska testa nästa månad med clearblue ägglossningstest digital då jag tror mig ha ägglossning enligt appen :) dock är de dyra !

• Anonym (anonym)

Man kan köpa Clearblues tester billigare nätet tex på apotea.se
    och googla efter rabattkoder så blir det ännu billigare !

• Anonym (Amtrak)

Har också kört billiga tester, testar man några dagar i streck så ser man ganska tydligt när ÄL sker. Har man råd kan man givetvis kosta på sig Clearblue men jag har varit nöjd även med den billigare varianten!

Hittills när jag testat har jag fått stegring en dag och dagen efter har varit den riktiga svullna-ägglossningsdagen då man ser ut som att man är gravid i vecka 15 ungefär.

• Karin Marie

hej:) är ny här! Planerar att bli gravid, har haft hormonspiral i över fyra år, mensen kom tillbaka efter exakt sju veckor.. nu är det uträknat att ja ska ha ägglossning imorgon.. har gjort ÄL i fyra dagar.. också idag.. som inte visar något.. väntar med spänning och hoppas på att få ett positivt test snart!

• alesig
    Karin Marie skrev 2016-08-18 19:46:20 följande:

hej:) är ny här! Planerar att bli gravid, har haft hormonspiral i över fyra år, mensen kom tillbaka efter exakt sju veckor.. nu är det uträknat att ja ska ha ägglossning imorgon.. har gjort ÄL i fyra dagar.. också idag.. som inte visar något.. väntar med spänning och hoppas på att få ett positivt test snart!

Ååå va kul ???????????? jag håller tummarna för dig :)
  • alesig
    Karin Marie skrev 2016-08-18 19:46:20 följande:

Oj. Glömde att glada gubbarna blir frågetecken istället här på familjeliv ;)
  • Karin Marie
    alesig skrev 2016-08-18 22:15:07 följande:

Ååå va kul ???????????? jag håller tummarna för dig :)

Åh tack!!! Så skönt att hitta detta så man kan skriva av sig lite! Fick du bra svar på din fråga? Så du vet lite mer nu? : ) jag håller tummarna även för dig om det är gravid du ska försöka bli : )
Svar på tråden Räkna ut ägglossning