• Hemligt12

När ska nyinflyttad katt få gå ut?

Hej! Min katt är ny inflyttad och är rätt gammal. Hon har bott här i två veckor och hon behöver vänja sig att vara ute väldigt snart, ska nämligen ha ett kalas här nästa lördag och då kan inte hon vara inne, vad bör jag göra? Hur länge ska jag vänja henne att bo här innan hon kan vara ute och innekatt? Tacksam för forta svar!

• Svar på tråden När ska nyinflyttad katt få gå ut?
  • Birgitta02

Det funkar nog att vänja henne nu eftersom det gått 14 dagar. Men släpp inte ut henne själv än, ta några dagar och följ med henne ut hela tiden. Hon behöver ställa om sitt "gps". Förutsättningen är naturligtvis att hon varit utekatt förut också. Är hon normalt innekatt så bör hon inte släppas ut alls.

• BandAnna

Det beror helt och hållet på din och kattens relation. 
    Somliga katter känner samhörighet med sin nya ägare ganska fort medan det tar lite mer tid för andra. Är du osäker tycker jag inte du ska släppa ut den för då är risken att katten sticker. 

Det här skulle du för övrigt ha tänkt på tidigare. Du har haft alla möjligheter att lösa problemet på annat sätt än att kasta ut den stackars katten.

• Birgitta02
    BandAnna skrev 2016-08-18 15:06:04 följande:

Somliga katter känner samhörighet med sin nya ägare ganska fort medan det tar lite mer tid för andra. Är du osäker tycker jag inte du ska släppa ut den för då är risken att katten sticker. 

Det här skulle du för övrigt ha tänkt på tidigare. Du har haft alla möjligheter att lösa problemet på annat sätt än att kasta ut den stackars katten.

Ah.... du tänker på att katten är ny hos själva ägaren, TS? Jag tänkte att katten och TS bott många år ihop och nu flyttat och bytt boende.

TS: om katten är ny hos dig så föreslår jag dig att inte släppa ut den alls. Skaffa en kattvakt där katten får vara inomhus om det är så att katten är ny hos dig.
  • EnGladPingvin

Är hon trygg inne i det nya hemmet? Har hon accepterat det som sitt hem? I så fall kan ni försiktigt börja med att gå ut med henne. Gärna i koppel. Men ha dörren öppen så att hon känner att hon kan komma in i tryggheten. Våra katter tog det ett par månader innan de kände sig trygga att vara ute längre stunder och hörde de ovana ljud ville de in direkt.

Jag tycker det låter kort med tid att hon måste hållas ute om en vecka. Kan hon inte vara någon annanstans under kalaset? Stäng in henne i ett rum eller boka in henne på kattpensionat?

• Hemligt12
    EnGladPingvin skrev 2016-08-18 15:12:00 följande:

Är hon trygg inne i det nya hemmet? Har hon accepterat det som sitt hem? I så fall kan ni försiktigt börja med att gå ut med henne. Gärna i koppel. Men ha dörren öppen så att hon känner att hon kan komma in i tryggheten. Våra katter tog det ett par månader innan de kände sig trygga att vara ute längre stunder och hörde de ovana ljud ville de in direkt.

Jag tycker det låter kort med tid att hon måste hållas ute om en vecka. Kan hon inte vara någon annanstans under kalaset? Stäng in henne i ett rum eller boka in henne på kattpensionat?

Min dotter vill gärna ha hemne i sitt rum under tiden, men jag är väldigt osäker på att katten kommer vilja vara där när det är kalas. Hon har fått vara ute lite varje dag, men hon går in direkt när hon har fått gå ut
  • EnGladPingvin
    Hemligt12 skrev 2016-08-18 15:35:59 följande:

Min dotter vill gärna ha hemne i sitt rum under tiden, men jag är väldigt osäker på att katten kommer vilja vara där när det är kalas. Hon har fått vara ute lite varje dag, men hon går in direkt när hon har fått gå ut

Hon kommer kanske vara missnöjd, men jag hade stängt inne henne i rummet. Ställ dit låda och mat så klarar hon sig. Se till att hålla dörren stängd och låt henne vara ifred, dvs låt inte besökare vara inne och oroa henne. Barn kan vilja väl och bara gulla med katten, men det kan stressa om den är instängd. Bättre att katten är missnöjd några timmar än att hon försvinner.
  • Hemligt12
    BandAnna skrev 2016-08-18 15:06:04 följande:

Det är ju klart att jag aldrig skulle kasta ut henne! Hon är ju min fina kissemiss! Hon trivs bra med mig och jag har spenderat hela dagarna med henne dessa två veckor för att hon ska vänja sig. Jag tänkte inte på att det kunnat vara bra att vänja henne att vara ute, jag ville ju att hon skjlle få bo in sig de första månaderna innan hon skulle få vara lite ute.
Svar på tråden När ska nyinflyttad katt få gå ut?