• Anonym (En aning frustrerad)

Behöver relations råd!

Hej allihopa, ska försöka hålla detta så kort som möjligt då jag verkligen behöver lite råd från folk.

Situationen:

Jag (kvinna, 25) och min sambo (man, 26) har snart varit tillsammans, förlovade och sambos i 5 år.

Dessa 5 år har varit fyllda utav en jäkla massa problem, inte problem med eller mellan Varandra, utan det har varit kantat av tillfälliga kortare arbetslösheter, mycket runtflyttande, ont om pengar och vi har allmänt tvingats leva snålt och kanske inte haft råd att ha sådär optimalt roligt än (unnat oss att gå ut ofta, resa mm.)

Det är själva "livssituationen" vi haft, hyfsat småjobbigt alltså.

Men vår relation till varandra har under dessa 5 åren trots allt skitbra runtomkring varit helt jävla underbar. Vi har varit varandras bästa vänner samtidigt som vi dagligen haft extremt mycket passion och kul mellan varandra.

Vi har varit oskiljaktiga i över 4 av dessa 5 åren, tills nyligen för först 6 månader sen då jag blev deprimerad då min mamma började hota med att ta självmord och grejer under en period, vilket såklart tog all min tid och energi, något som slutligen ledde till att Jag gick in i en depression och har varit rätt lealös tills nyligen för nån vecka sen.

TILL DET SLUTLIGA PROBLEMET:

Min sambo, bästa vän, passionerade partner och bara allmäna love of my life har sen 2-3 veckor tillbaka börjat stöta bort mig, ta avstånd och bara beter sig inte alls som vanligt.

Något som gör mig både känslomässigt förstörd och fysiskt frustrerad, han brukade tills nyss kyssa, krama och ta på mig så fort han fått chansen, överösa mig med kärlek och små interna saker som har fått mig att känna mig otroligt älskad under våra år tillsammans, men nu har det alltså bara runnit ut i sanden.

Han tar nästan varje chans han får till att starta bråk, han rör mig Knappt längre, han rör mig men inte alls som förut.

Vi har sex kanske 2 gånger i veckan, vilket är rätt lite för oss, vi har som sagt haft det sjukt passionerat sen början så sex 4-5 gånger i veckan har inte vart nåt ovanligt.

Jag vet inte vad som har hänt och jag vet inte vad jag ska, eller kan, göra åt saken.

Är det nån tjej eller kanske kille där ute som känner igen situationen och kan ge mig lite vägledning?

Är bara förvirrad och känner mig olyckligt kär i min partner just nu...

• Svar på tråden Behöver relations råd!
  • Anonym (??)

Han försöker få dig att ta avstånd från honom, få dig att göra slut så han slipper avgörandet själv. Skälen: han har kärat ner sig i en annan.

Sätt dig ner och tala om för honom vad du sagt här ovan, och fråga vad fan det är med honom. Att du kräver raka besked.

• Anders 386

Vi forumläsare kan faktiskt inte ge mer råd i det här en att du frågar honom rakt ut.
    Allt annat blir bara gissningar och vilda idéer utan verklighetsförankring.

Säg till honom att han förändrat sig och fråga varför.

Det går inte att prata med honom om det, har försökt ett flertal gånger och det blir bara skit av alltihopa. Antingen så stänger han av och stöter bort mig utan att ge mig en halv förklaring.

Han behöver space, blabla. Då har jag sagt okej, åkte ner till mina föräldrar i 4-5 dagar men det hade snarare blivit sämre när jag kom hem.

Sen dess har det växlat mellan att han närmar sig ena dagen för att nästan springa åt andra hållet när han ser mig dagen efter. Jag blir inte klok på det och jag tycker personligen inte att det borde vara så efter 5 år tillsammans.

Fuck i don't know alltså.

Finns det nåt man kan göra som tjej om killen börjat "glömma bort" att han är kär i en, för känner mig inte liiite tagen för givet just nu om vi säger så.

• Anonym (??)

Du ska inte ta den skiten. Behandlar han dig så, det är bara att gå. Man mår jättedåligt av sånt och det ska du inte finna dig i.
    Säg till honom att åka bort och fundera. Antingen beter han sig som folk när han kommer tillbaka eller så kan han stanna borta och söka eget boende.

• Schack73

Försök ge honom tid och space. Kan du åka bort en vecka till då ni inte har någon kontakt alls? Om han stöttat dig i ca 6 månader är kanske hans energi slut och behöver stöttning nu.

Hej! Tack för alla svar!

Jag får väl helt enkelt försöka ge honom space som ni säger. Vi har planerat in en vecka ledigt i början av september som skulle spenderas hos hans familj, han kommer åka iväg på det ensam som det ser ut nu medans jag åker iväg till vänner på annan ort den veckan.

Mycket mer space vet jag inte om vi har råd att ge varandra, svårt och jobbigt om man ska behöva börja dra sig undan från varandra i sambo-vardagen, vet inte hur nåt förhållande håller om man gör det.

• Kensroo

Jag vet inte hur du var under din depression. Fick din pojkvän veta detta, så han fick en ärlig chans att vara en stöttepelare? Jag kan bara prata av egna erfarenheter, men när min flickvän gick in i en depression, så sa hon inget till mig. Utan hon låtsades må bra. Och ju mer jag sökte bekräftelse från henne. Ju mer stötte hon bort mig Sedan berättade hon tillslut, att hon inte mådde bra. Och jag fick en förståelse, för varför det varit som det hade varit. Jag vet inte om din pojkvän sökt mycket bekräftelse från dig under din depression som du avfärdat pga att du inte mådde bra. Och att din pojkvän kom till en gräns, där han inte orkar längre. Så här var det iaf för oss. Hur det är för er. Vet du nog bättre än mig.

Svar på tråden Behöver relations råd!