• Anonym (12345)

Hur byta lås?

Ska byta lås på dörren till bostaden någon som har en bra guide, räcker med låscylinder.

• Svar på tråden Hur byta lås?
  • Långbenopluto

Det får du bara göra med hyresvärdens godkännande om du har en hyres.

Annars måste det finnas flera "gör-det-själv" filmer om detta på nätet.

• Anonym (12345)
    Scalaren skrev 2016-08-18 17:03:23 följande:
    Det får du bara göra med hyresvärdens godkännande om du har en hyres.

Annars måste det finnas flera "gör-det-själv" filmer om detta på nätet.
    Du får byta lås i en brf eller bostads om det inte står något i ditt avtal.
    Vilket alltid är att rekommendera när man flyttar till ny lägenhet, då räcker det med låscylindern vilket är lätt att byta och kostar inte så mycket.
  • Anonym (Koja)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-18 18:03:08 följande:

Du får byta lås i en brf eller bostads om det inte står något i ditt avtal.

Vilket alltid är att rekommendera när man flyttar till ny lägenhet, då räcker det med låscylindern vilket är lätt att byta och kostar inte så mycket.

Varför frågar du när du ändå så ej blir nöjd med svaren?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Koja) skrev 2016-08-18 18:05:59 följande:
    Varför ska jag vara nöjd med svar som inte behandlar frågan och dessutom är fel.
    Frågan var inte om jag får byta lås.
  • Anonym (Ulla)

Man behöver bara byta låscylinder och det behövs inga instruktioner till . Det klarar min gamla mormor

• Anonym (Koja)

Du bör ta denna diskussion med din hyresvärd (om du bor i hyresrätt)

Hyresrätt räknas nämligen inte som din privata egendom.

• Anonym (12345)
    Anonym (Koja) skrev 2016-08-18 18:21:13 följande:
    Du bör ta denna diskussion med din hyresvärd (om du bor i hyresrätt)

Hyresrätt räknas nämligen inte som din privata egendom.
    Nä det är ju ingen som har påstått det heller.
  • Anonym (12345)
    Froken Lokens skrev 2016-08-18 18:35:21 följande:
    Med din inställning har jag svårt att se hur någon kan vilja hjälpa dig.
    Om du tycker det är fel att besvara off topic information som dessutom är felaktig så får det stå för dig.
  • Anonym (234)
    Froken Lokens skrev 2016-08-18 18:35:21 följande:

Med din inställning har jag svårt att se hur någon kan vilja hjälpa dig.

Eller komma in till henne så hon behöver inte ens byta lås.
  • Anonym (12345)

Tog isär en annan dörr, skitsimpelt.

• Anonym (12345)

Lås inskaffat, nu börjar skruvandet.

• Anonym (xyz)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-20 18:58:13 följande:

Lås inskaffat, nu börjar skruvandet.

Enligt första inlägget visste du att det räcker att byta cylinder, och nu har du skaffat ett nytt lås? Om vi ska begripa vad du menar bör du använda orden på ett korrekt sätt.

Man säger slarvigt "byta lås", men oftast menar man byta cylindrar och nycklar.

Om man byter en riktigt gammal cylinder kan det hända att den nya cylindern och nycklarna är längre. Då måste man förmodligen byta även "ringen" eftersom cylindern inte får sticka ut mer än 2 mm, men helst inget alls. Sticker cylindern ut för mycket kan man ta tag med en stor skiftnycket och vrida så att skruvarna går av. Då trillar cylindern ut och man kan enkelt öppna dörren med en skruvmejsel.
  • Anonym (12345)
    Anonym (xyz) skrev 2016-08-20 19:19:12 följande:
    Enligt första inlägget visste du att det räcker att byta cylinder, och nu har du skaffat ett nytt lås? Om vi ska begripa vad du menar bör du använda orden på ett korrekt sätt.

Man säger slarvigt "byta lås", men oftast menar man byta cylindrar och nycklar.

Om man byter en riktigt gammal cylinder kan det hända att den nya cylindern och nycklarna är längre. Då måste man förmodligen byta även "ringen" eftersom cylindern inte får sticka ut mer än 2 mm, men helst inget alls. Sticker cylindern ut för mycket kan man ta tag med en stor skiftnycket och vrida så att skruvarna går av. Då trillar cylindern ut och man kan enkelt öppna dörren med en skruvmejsel.
    Jag har köpt både en låskista och en cylinder, cylindern stämmer, rätt medbringare och allt.
    Enkelt byte.
  • Anonym (tt)
    Anonym (Koja) skrev 2016-08-18 18:05:59 följande:
    det var väl inte svårt att fatta? TS har inte sagt det gäller en hyresrätt, så varför folk då tjatar om hyresrätter är faktiskt OT
  • Anonym (xyz)
    Anonym (12345) skrev 2016-08-20 19:46:45 följande:
    Jag har köpt både en låskista och en cylinder, cylindern stämmer, rätt medbringare och allt.
    Enkelt byte.
    Ok! Har man en gammal låskista där man kan låsa ute sig genom att slå igen dörren tycker jag att man ska byta. Moderna låskistor har även andra finesser, t.ex "bortasäkert" där man kan låsa så att det krävs nyckel för att öppna inifrån, det gillar inte tjuvarna som tar sig in en annan väg.
  • Anonym (12345)
    Anonym (tt) skrev 2016-08-20 20:10:02 följande:
    det var väl inte svårt att fatta? TS har inte sagt det gäller en hyresrätt, så varför folk då tjatar om hyresrätter är faktiskt OT
    Håller med, det är inte alls relevant.
Svar på tråden Hur byta lås?