• Paraply

Klädsel för personal på förskola

Hej! Jag börjar snart att vikariera på en förskola och är lite osäker på hur man ska klä sig och vad som skall tas med/köpas.

* Ska man köpa sig ett par inneskor? Tofflor? Vad för skor?

* Ska man köpa sig ett regnställ samt gummistövlar?

* Hur pass ömtåla kläder bör man egentligen ha på sig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Klädsel för personal på förskola
  • elyse

Ja, inneskor samt regnutstyrsel behöver du. I övrigt kläder du inte är överdrivet rädd om. Själv sitter jag med mat och snor på ena axeln just nu...

• Santin

Beror lite på också. Vissa privata förskolor köper utekläder som jackor, regnställ, täckjackor osv till personal. Vi köper även tröjor och byxor sant arbetsskor till våra pedagoger på det kooperativ jag har mitt barn på.

• Paraply

Tack för svar! Behöver gärna fler svar ifrån andra också.

• Gurkan

Jag har följande på jobbet (allt bekostat av mig själv eftersom kommunen inte betalar kläder):

- inneskor

- gummistövlar

- gympaskor

- vinterkängor

- vind- pch vattentätt ställ med jacka och byxa

- lättviktsväst

- fleecejacka

- vinterjacka

- termobyxor

- en tunn mössa

- en tjock mössa

- tunna vantar

- tjocka vantar

- ett ombyte innekläder

(Ett värde på ungefär 3-4000 kr)

Ha kläder som tål att tvättas. Jag brukar byta om när jag kommer hem och försöker använda tröjor två dagar och byxor tre för man tvättar sönder kläderna rätt rejält.

• JA77

Ring din förskola där du ska jobba! Då får du veta vad som finns. På "vår" (är förälder) förskola har personalen likadana ytterplagg med kommunloggan på. 

• athanatos

Alltid tyckt det är konstigt att personal på förskola inte har arbetskläder. Tycker det borde vara standard.

• Gurkan

Det tycker jag med men det finns det inga pengar till. Däremot har kommunen råd att ge ytterkläder och skor till parkskötarna, renhållningsarbetare med flera. Jag hade inte haft något emot att ha flourocerande ytterkläder med många praktiska fickor.

Det ingår trots allt i verksamheten att barnen ska gå vara ute i alla väder och därmed även personalen.

• hammarhajen
    athanatos skrev 2016-08-21 14:36:11 följande:

Alltid tyckt det är konstigt att personal på förskola inte har arbetskläder. Tycker det borde vara standard.

För utomhusbruk i alla fall. Innekläder sliter vi ju alla på (som behöver ha privata kläder i jobbet) men kräver jobbet att man delvis är ute i ur och skur och blir skitig av det borde man få vettiga ytterkläder. Och kanske någon hoodie eller liknande man kan slänga över sina vanliga kläder inomhus om man vill. Det är ju också väldigt bra vid utflykter, föräldramöten och liknande så man extra tydligt ser vilka som ingår i personalen. 
Svar på tråden Klädsel för personal på förskola