• Anonym (P14)

Dricka första gången

Tja! Jag är 14 år och tycker det är dags att bli full för första gången.

Min plan är att jag smyger ut någon gång under natten när mina föräldrar sover och går någonstans i smahället där jag bor och börjar dricka. Sedan går jag hem några timmar senare och låtsas som ingenting har hänt. Frågan är bara om mina föräldrar kommer att märka nått på morgonen? Hur mycket kontroll över t.ex. Vart man är behåller man? Tappar man kontrollen helt efter en halv liter sprit eller vet man fortfarande vart man är och är pigg? Hur mycket ska man dricka/ hur ska det kännas för att det ska räknas som riktig fylla och inte bara berusning?

Alternativet är att jag dricker någon gång hemma när jag är ensam hemma. Är det bättre?

• Svar på tråden Dricka första gången
  • Fia 28

Vad du än gör, drick inte ensam!! Du vet ju inte hur du reagerar så ha någon med dej som kan ringa på hjälp om det behövs!

En halvliter sprit är mycket!

• Anonym (T)
    Anonym (P14) skrev 2016-08-19 16:13:02 följande:

Tja! Jag är 14 år och tycker det är dags att bli full för första gången.

Min plan är att jag smyger ut någon gång under natten när mina föräldrar sover och går någonstans i smahället där jag bor och börjar dricka. Sedan går jag hem några timmar senare och låtsas som ingenting har hänt. Frågan är bara om mina föräldrar kommer att märka nått på morgonen? Hur mycket kontroll över t.ex. Vart man är behåller man? Tappar man kontrollen helt efter en halv liter sprit eller vet man fortfarande vart man är och är pigg? Hur mycket ska man dricka/ hur ska det kännas för att det ska räknas som riktig fylla och inte bara berusning?

Alternativet är att jag dricker någon gång hemma när jag är ensam hemma. Är det bättre?

Dricka en halvliter sprit första gången, som 14åring? Du kommer bli så full så du blir medvetslös. Jag tappar kontrollen och spyr som en gris innan jag däckar på så mycket. Du kommer bli bedövad i kroppen, yr, illamående, svårt röra dig, snubbla, spy, trött, sluddrig på den mängden. För att bli lite berusad och glad, lite snurrig ändå ha kontrollen räcker det med några öl i din ålder.

Om du prompt tycker att det ska dricka för drickandets skull, gör det långsamt och med vänner. Med vänner du litar på, hemma hos någon, gärna med en nykter ansvarig vuxen inom räckhåll, drick lite öl eller cider, kolla på film, spela spel, lyssna på musik, umgås med rimliga, små mängder för er ålder. Absolut inte starksprit och absolut inte en halvliter. Ska du dricka så gör det med ansvar, annars är du inte redo och kan inte ta hand om dig själv. Dessutom om du är själv så kommer du förmodligen ha tråkigt och kommer snedtända rejält. Alkohol kan göra en glad eller ledsen beroende på i vilken situation man dricker. Dricker du i en ensam/ledsen situation så kommer fyllan kännas därefter.

Allra helst bör du vänta med att dricka överhuvudtaget och det vet du om. Behöver inte nödvändigtvis vara tills du är 18, men senare än 14. 14 år är faktiskt väldigt ungt.
  • Anonym (Fusk)

Fusk! Det där ska du komma underfund med själv.

Men att dricka ensam är bara onödigt, dumt och desperat.

Vad är poängen? Vill du bara känna på hur det är att vara full?

• Anonym (P14)

Ja, jag vill gärna prova på.

• terfje

Idiotiskt att du ens känner det behovet att testa att vara full i 14 års ålder.

• Anonym (Fusk)
    Anonym (P14) skrev 2016-08-19 16:49:23 följande:

Ja, jag vill gärna prova på.

Låt bli. Det kommer tillfällen då det är mer naturligt, som att festa med polarna tillexempel. Och helst när du blivit lite äldre.

Är man så ung att man ställer dessa frågor, så är man helt klart FÖR ung.
  • glutten

Jag tycker, som vuxen, självklart inte att du bör dricka alls. Men om du nu "måste" göra det: drick INTE sprit första gången. Absolut inte. Drick cider, öl eller liknande. Drick LÅNGSAMT. Det kommer att räcka med mycket mindre än du uppenbarligen tror. Var inte själv utan tillsammans med någon som är schysst. Var inte utomhus. Se till att ni kan ringa någon om saker och ting går snett.

• Frontline

Jösses skulle du gippa i dig en ½ liter sprit så lär du inte må så bra och dina föräldrar kommer garanterat märka av det dagen efter.
    Jag som är 40+ kan bli bra dragen på den mängden och då dricker jag lite varje helg dock inte den mängden då.

Minns min första fylla då var jag 16 år och vart aprak så att kompisens mamma fick köra hem mig, och då drack jag inte mycket alls...

Så vänta du ett par år till...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Bruce den allsmäktige)

Att ensam dricka sig berusad är helt meningslöst. Det är bara alkoholister som gör det. Vänta tills ett bra tillfälle med bra vänner. Förhoppningsvis är du då minst 18 år.

Det svåra är att dricka lagom mycket. Det är nog väldigt svårt att lära sig utan att någon gång råka dricka för mycket.

• Anonym (Nykteralkoholist)

Snälla ts, vänta några år med att dricka alkohol. Att supa sig själv aspackad för skojs skull är bara dumt. Så jag hoppas verkligen inte att du hittar någon som kan köpa ut åt dig! Det är åldersgräns på bolaget av en anledning...

Jag hade min första fylla när jag var 14 år och drack då en 75a vin. Hade utvecklat alkoholism när jag var 19 år. Sökte hjälp när jag var runt 30. Har nu varit nykter i 15 år.

• Anonym (Vänta)

En halv liter starksprit i din ålder kommer garanterat att göra att du hamnar på sjukhus för magpumpning i bästa fall, i värsta fall kan du dö av alkoholförgiftning. Snälla lyssna på de andra råden i tråden, om du ska testa alkohol, gör det inte ensam, se till att någon som är med är nykter, drick öl eller cider istället för sprit (eller späd ut spriten REJÄLT med läsk eller juice) och drick så sakta att du känner när du får nog! Klunkar du i dig sprit rent kan du hinna dricka mycket mer än du borde innan din kropp börjar reagera. Och att vara riktigt full istället för berusad är inte då trevligt som du tror, den lätta berusningen är det som de allra flesta satsar på eftersom då mår man ganska bra och är oftast inte så bakfull dan efter.

Snälla, om du tror du är stor nog att dricka måste du vara stor nog att dricka ansvarsfullt!

• kjellström

En 14-åring ska inte dricka alkohol överhuvudtaget. Ut och spring istället, ger ett mycket härligare rus. Ta hand om dig.

Svar på tråden Dricka första gången