Anonym (P14) skrev 2016-08-19 16:13:02 följande:
Tja! Jag är 14 år och tycker det är dags att bli full för första gången.
Min plan är att jag smyger ut någon gång under natten när mina föräldrar sover och går någonstans i smahället där jag bor och börjar dricka. Sedan går jag hem några timmar senare och låtsas som ingenting har hänt. Frågan är bara om mina föräldrar kommer att märka nått på morgonen? Hur mycket kontroll över t.ex. Vart man är behåller man? Tappar man kontrollen helt efter en halv liter sprit eller vet man fortfarande vart man är och är pigg? Hur mycket ska man dricka/ hur ska det kännas för att det ska räknas som riktig fylla och inte bara berusning?
Alternativet är att jag dricker någon gång hemma när jag är ensam hemma. Är det bättre?
Dricka en halvliter sprit första gången, som 14åring? Du kommer bli så full så du blir medvetslös. Jag tappar kontrollen och spyr som en gris innan jag däckar på så mycket. Du kommer bli bedövad i kroppen, yr, illamående, svårt röra dig, snubbla, spy, trött, sluddrig på den mängden. För att bli lite berusad och glad, lite snurrig ändå ha kontrollen räcker det med några öl i din ålder.
Om du prompt tycker att det ska dricka för drickandets skull, gör det långsamt och med vänner. Med vänner du litar på, hemma hos någon, gärna med en nykter ansvarig vuxen inom räckhåll, drick lite öl eller cider, kolla på film, spela spel, lyssna på musik, umgås med rimliga, små mängder för er ålder. Absolut inte starksprit och absolut inte en halvliter. Ska du dricka så gör det med ansvar, annars är du inte redo och kan inte ta hand om dig själv. Dessutom om du är själv så kommer du förmodligen ha tråkigt och kommer snedtända rejält. Alkohol kan göra en glad eller ledsen beroende på i vilken situation man dricker. Dricker du i en ensam/ledsen situation så kommer fyllan kännas därefter.
Allra helst bör du vänta med att dricka överhuvudtaget och det vet du om. Behöver inte nödvändigtvis vara tills du är 18, men senare än 14. 14 år är faktiskt väldigt ungt.