• The me

Månadspeng till 13 åring?

Jag ska presis fylla 13 och mina föräldrar ger mig 100 kr i månaden om jag gör alla mina sysslor. (städar mitt rum, vardagsrummet och toaletten, samt alla små sysslor som att duka in efter maten) För det så ska jag köpa kläder (dom hjälper mig med jackor och skor) och använda till vissa nöjen tex om jag tar en glass efter skolan. Jag känner dock att mina pengar inte räcker, jag måste spara 5 månader utan att köpa något alls om jag ska ha råd att följa med mina kompisar på Grönalund, hur mycket är det normalt att få i månadspeng i min ålder? Borde jag få mer eller räcker det?

• Svar på tråden Månadspeng till 13 åring?
  • Froken Lokens

Jag har svårt att tro på dig. Du kan inte ha några kläder om du levde som du beskriver då du inte får en t-shiit för under 100 kr.

• MadHatter

En 13-årig flicka kostar enligt Konsumentverket 590kr/månad i kläder och skor. Så nej 100kr räcker inte.

• Carambolan

Du borde absolut få mer. Frågan är väl om dina föräldrar har råd att ge dig mer? Det hade inte min när jag var i din ålder, så jag förstår din frustration.

• mammaåten

100kr är okej om det ska räcka till glass och godis typ..

Hade jag gett 100kr hade jag tex betalat gröna Lund - inträde + åkband och en måltid.

Men skulle du spela, äta glass och godis hade du fått betala det själv.

• Meus Veritas

Min 9 åring får 100 kr i månaden o då måste han bara hålla ordning i sitt rum o på sina grejer. Vill han tjäna extra pengar så har vi gemensamt satt upp sysslor i hemmet som tex plocka in disken o städa kattlåda. Fast jag köper alla kläder så hans pengar är enbart så han kan spara o köpa det han vill ha.

• Holma

När mina var 13 år fick dom samma summa som barnbidraget , barnbidraget sparades dock på konto till dom

• Hedebris

Vår dotter på 11år har 200kr i månaden. Detta får hon göra vad hon vill med.

Vår son är 8år och har 80kr i månaden. Vid 13 år kommer de ha 280kr

• Axioria1

Låter väldigt lite och kan inte räcka till nöjen och kläder. Men det kan såklart bero på att dina föräldrar inte har möjlighet att avvara mera, i så fall får det tyvärr vara tillräckligt. I annat fall bör du ju få betydligt mer.

• driver28

Min dotter som just fyllt 13 får 400:- plus mobilabonnemang och sms-biljetter i månaden. Hon har skolkort att åka med på vardagar före 19:00 men använder sms-biljetter kväll och helg. För pengarna ska hon klara nöjen och gångkläder, men inte jackor och skor. Och sina egna nöjen godis och sånt. Men jag funderar på att höja månadspengen till 800:-

Svar på tråden Månadspeng till 13 åring?