7-åring med svår separationsångest
Jag läser sedan ett år tillbaka en treårig universitetsutbildning på annan ort. Jag läser per distans men åker till campus ca 1 vecka/månad för tentor, föreläsningar och seminarier vilket är obligatoriska. Detta medför svår separationsångest för min äldsta dotter som redan veckor innan jag ska åka får svårt att sova, är orolig, har ångest helt enkelt. Det blir bara värre och värre och nu börjar det även påverka den tiden jag är hemma. Hon har alltid varit lite ängslig av sig men vid 5,5-6 år började det komma många frågor om döden och vi förklarade och läste böcker etc och pratade om det. Det har dock kommit tillbaka och hon kan få som typ "attacker" av sorg över vår katt som dog för 4 år sedan och hon är jätteledsen över att min farmor dog (långt före hon föddes). Detta har såklart även lett till en lite oro att jag eller hennes pappa ska dö och detta gör sig påmint när jag åker till campus. Jag har inte möjlighet att dagpendla till universitetet pga avståndet, annars hade jag ju såklart gjort det. Men jag börjar fundera på att helt enkelt hoppa av, trots att det är min drömutbildning, då jag ser hur jobbigt detta är för min dotter. Dagarna hemma med pappan är kaos när jag är borta, sömnen minimal (för både pappan och dottern) och trots att hon sover i min säng, skola och fritidsaktiviteter tar upp mycket fokus på dagarna så är det så fruktansvärt jobbigt för henne. Och det blir ju även jättetungt för mig att åka, jag gråter hela vägen till universitetet och kan inte fokusera på det jag har att göra (tentor etc). Även om det är ett mindre problem i det stora hela...
Jag har försökt kontakta bup men de hade fortfarande sommarstängt men nu till veckan ska jag ringa då de öppnat igen..
Vad ska vi göra och gör jag fel som åker iväg?
Känns skitjobbigt och jag är så kluven i hur jag ska göra då detta bara blir värre... Det känns inte som att det är riktigt normalt heller och jag är orolig att det ska utvecklas till någon ångest hon inte kan hantera...