• Benderino

1-åring som blivit svår att lägga

Hejsan.

Vårat barn som precis blivit 1 år har den senaste månaden varit omöjlig att lägga för sömn. Fram tills nu har vi lagt honom i din spjälsäng så har han bara somnat efter en stund, ibland har han varit lite ledsen, eller legat och pratat, men han har alltid somnat (nåja någon gång kanske 1/10 har vi fått ta upp honom)

Men för ca en månad sedan, eller knappt det - så lärde han sig att sätta sig och även ställa sig i spjälsängen. Han stället sig och skriker, hur länge som helst, lägger vi ner honom så gör han snart om proceduren, vi har provat att vara ihärdiga men det bara fortgår, sist vi provade försökte vi nästan en timme, han skrek så han var helt svettig.

Det enda som hjälper år att någon av mig eller frun tar honom och lägger sig bredvid honom i vår säng, dår han ligger och snurrar och pratat länge innan han somnar. Spelar ingen roll hur trött han är.

Är det här en period som går över? Eller fåe vi helt enkelt vänja oss vid detta numera? Kan någon ge tips som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden 1-åring som blivit svår att lägga
  • Rani

Det där med läggningen kommer gå i perioder upp och ner. Man får bara acceptera och köra påå det dom funkar. Ert barn låter som att det varit extremt lättnattat hittills. Grattis! Om det funkar att natta honom i er säng så kör på det. Inte heller det kommer vara för evigt. Om ett tag kommer en ny fas och då får ni göra på något annat sätt. Kör på det som funkar! Det är enklast och snällast mot barnet. Vår ett åring nattas just nu i vardagsrummet i soffan efter att hon tröttat ut sig med att kuta runt. Innan dess fick vi köra på vagnen även vid kvällsnattning eftersom inget annat funkade.

Med storasyster har det varit likadant. I a f efter att vi accepterat att en nattning kan se ut på olika sätt (med första barnet vill man ju att allt ska vara perfekt och tror att alla barn somnar lugnt i sin säng). Vi har alltid kunnat ta med oss barnen bort på kvällstid också eftersom de är vana vid att somna som det funkar.

Nu är min älsta 4 och somnar i sin egen säng efter saga och sång. Det kommer er också göra så småningom.

• Ellie

Ja, det verkar ofta vara så kring 1-års åldern. Det går över. För vårt första barn gick det över vid drygt 2 års ålder :) Andra barnet är 17 månader och håller på 1 timma i sängen varje kväll innan hon somnar - när jag ligger bredvid. Mitt tips är att ligga bredvid barnet i sängen, låt honom hålla på tills han tröttnar och somnar. Svara fåordigt, men ignorera honom inte helt. Prova ev olika saker för att han skall slappna av, tex sjunga några sånger, klappa på huvudet/magen/ryggen/buffa i rumpan... eller kanske lugn bakgrundsmusik? Sist men inte minst - beväpna er med tålamod och en inställning att "detta kommer ta en stund".
    Vår minsta dotter tar 1 timma på sig oavsett om hon lägger sig 18, 19 eller 20. Är hon för trött tar det 2 timmar. Vi lägger oss alltså i sängen ca 1 timma innan vi önskar att hon skall ha somnat - givetvis efter att hon redan är lagom trött.

• mammalovis

Vår son lärde sig att både vända sig från rygg till mage och att sedan ställa sig upp vecka 30, innan dess tog han bara snutten över ansiktet och vände sig om. Tyvärr hände detta lagom tills vi var iväg på semester så de nätterna var hemska. Sedan dess kränger han ju runt på två röda sekunder och har svårare att somna. Antingen somnar han hos sambon som ligger och ser på tv och bärs sedan in eller också får någon lägga sig i sängen med honom bredvid. Vi sänkte sängen och tog bort sidan i samma veva, så han kan kravla upp i vår låga Malmsäng och luta huvudet mot mig. Om jag är tillräckligt tråkig så somnar han ju när han är trött. Vi börjar aldrig före han gnuggar sig i ögonen ordentligt och då får gröt, så han somnar mätt och glad.
    På natten ammas han och somnar om, men vaknar ibland och skriker då han kastat iväg snuttefilten. Ammas till sömns funkar sällan på dagen. Så följ det som funkar, tids nog är de stora nog att förstå sambandet med pyjamas - tandborstning - sova. Vi hoppas vår son antar tidigare sovvanor då han kört till halv 12 tidigare och vi nu har ett skolbarn att anpassa tiderna efter. Ikväll somnade han jättetidigt, så det känns som att det oregelbundna mönstret går åt rätt håll.

Svar på tråden 1-åring som blivit svår att lägga