• Sajjaa

Tidig pubertet

Hej!

Är det någon här som har erfarenhet av flickor som kommer in i puberteten tidigt?

Jag har en dotter på strax över 8 år som jag nu inser kommit in i puberteten. Hon har för det första dragit iväg längdmässigt. Är nu 143 cm och därmed huvudet längre än jämnåriga vänner.

För en tid sen såg jag att hennes bröst börjat "svälla". Avfärdade det med att hon börjar få lite hull. Men nu märks det väldigt tydligt. Genom tröjor till och med. Även folk runt oss har lagt märke till det.

Humörsvängningar utav dess like.

Läste att det går att bromsa det. Vad vet ni om det?

• Svar på tråden Tidig pubertet
  • Anonym (Nbgjk)

Varför skjuta upp något som är normalt? När jag var i den åldern så började puberteten, svett, bröst som började svullna. När jag var 9 kom könshår och hår under armarna och när jag var 10 fick jag min mens. Och vi var många i min klass som hade ungefär lika gång med puberteten. Är 24 idag, om det har någon betydelse

• Sajjaa

Fast börjar det före 8 års ålder räknas det inte som normalt.

Har läst och läst. De vill gärna undersöka barn som kommer in för tidigt i pubertet, dels för att utesluta sjukdomar. De hävdar också att det rent psykosocialt kan bli väldigt jobbigt för barnen.

• Anonym (Nbgjk)

Och nu är hon strax över 8.

Men är du orolig så skulle jag börja med en tid på VC eller ev. Barnavdelning på sjukhus. Så du går prata med en sakkunnig :)

• K med lilla E
    Sajjaa skrev 2016-08-21 09:35:25 följande:

Jo jag ska göra det:) ville bara höra lite om det fanns någon med erfarenheter att dela med sig av :)

Ja vår dotter kom också i puberteten strax efter att hon fyllt 8, eller om det var lite innan, i vilket fall som helst så sökte jag på Barn- och ungdomsmedicinska mottagningen och de kollade upp henne, hon var tidig, men inte onormalt tidig så därför gjordes ingenting åt det. Hon fick mens precis när hon fyllt 10 och hon är väldigt välutvecklad, långt före sina klasskompisar, hon hade det väldigt kämpigt hela vårterminen i femman men humörsvängningar och pms.

Nu  hoppas jag att hon kommit ikapp sig lite och kan hantera det hela..
  • Sajjaa

Gör lite ont i en att de ska behöva gå igenom sånt så tidigt. Vi fick iaf tid för utredning och jag hoppas faktiskt på att de vill bromsa det.

• K med lilla E

Ja det är lite tidigt, de är inte riktigt mogna för det kan jag tycka, nu börjar vår dotter i sexan och de andra börjar så småningom komma in i detta också, vilket gör det lite lättare. Men usch vad jobbig vårterminen i femman var för vår dotter. Hon har fortfarande svår pms och vi får ingen hjälp med hennes problem pga att hon är för ung. Och det som finns verkar vara ppiller och det känner man ju inte direkt att man vill ge en 11-åring.

Svar på tråden Tidig pubertet